Bussar som till kommer i Uppland och bussar som försvinner från Nobina

Startat av eldani, 11 december 2017, 22:56:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikey

Citat från: Björn Ax skrivet 18 december 2017, 19:55:26 PM
Eftersom UL har som mål att bli helt fossilfritt till något år. Kommer inte ihåg om det var 2020 eller vad det var. Så gasbussar är nog här för att stanna.

Det förstår jag, och jag har inget emot dem så. Dessutom rullar det väl många fordon även på HVO i UL-trafiken. Det jag är mest nyfiken på är just vad som skiljer linje 801 från all annan UL-trafik. Vad jag har sett blandar man vilt mellan gas/diesel/HVO-bussar på alla andra linjer i UL-trafiken utom just på 801'an. På andra linjer kan man sätta in större (led)bussar på högt belastade turer, men på just 801'an sätter man in en extra gasbuss i stället. Finns det alltså något specifikt förbud från huvudman att köra på HVO/Diesel på just den linjen som inte finns på någon annan linje i UL-trafiken?

caa

Citat från: Mikey skrivet 18 december 2017, 20:17:44 PM
Det förstår jag, och jag har inget emot dem så. Dessutom rullar det väl många fordon även på HVO i UL-trafiken. Det jag är mest nyfiken på är just vad som skiljer linje 801 från all annan UL-trafik. Vad jag har sett blandar man vilt mellan gas/diesel/HVO-bussar på alla andra linjer i UL-trafiken utom just på 801'an. På andra linjer kan man sätta in större (led)bussar på högt belastade turer, men på just 801'an sätter man in en extra gasbuss i stället. Finns det alltså något specifikt förbud från huvudman att köra på HVO/Diesel på just den linjen som inte finns på någon annan linje i UL-trafiken?
Tror Swedavia/Arlanda är med och bestämmer när det gäller linje 801 och där är det gas som gäller.

Mikey

Citat från: caa skrivet 19 december 2017, 13:43:04 PM
Tror Swedavia/Arlanda är med och bestämmer när det gäller linje 801 och där är det gas som gäller.

Okej, så de kan alltså ha satt krav på gasdrift på en enda linje? Ingen annan busstrafik ute på Arlanda går ju med gas, inte ens UL's övriga linjer (806, 880). Till och med Swedavia själva kör merparten av sina parkeringsbussar på HVO (förvisso med hybriddrift men...).

AO

Citat från: Fredrik Andersson skrivet 18 december 2017, 01:24:26 AM
6825 idag, innan den rullade ner till Säffle för lite inmontering av utrustning, gick kanon fint, nästan i nyskick  8)


Jag lyckas inte se bilden....

caa

Citat från: Mikey skrivet 19 december 2017, 15:41:44 PM
Okej, så de kan alltså ha satt krav på gasdrift på en enda linje? Ingen annan busstrafik ute på Arlanda går ju med gas, inte ens UL's övriga linjer (806, 880). Till och med Swedavia själva kör merparten av sina parkeringsbussar på HVO (förvisso med hybriddrift men...).
Det är så jag förstått det. Sedan är det ju så att Nobina inte har några andra bussar med bagagehyllor än just Scania Omnilink gas och det kan ju bidra det också.

Niklas Bygdestam

Jag har kört 6822 nu sedan den kom till UL. Jag blev förvånad över hur pass bra den bussen gick. Fungerar alldeles utmärkt. Trevlig att köra var det med :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.