Ny design i Halland [Bild]

Startat av Bernt Talbrant, 10 december 2017, 19:50:28 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Bernt Talbrant

Att Hallandstrafiken är på väg att överge den silvergrå färgsättningen på sina bussar har man förstått. Det verkade ju gå mot t ex gröna expressbussar och mörkblå stadsbussar. Men nu tycks man ha tänkt om. Sedan någon vecka finns en buss i Halmstad - och snart även en i Varberg - som fått nytt utseende och vad som verkar vara den kommande designen. Man förklarar färgerna med att de ska representera sandstrand, hav och horisont. Igår den 9 december invigdes etapp 2 av resecentrum i Halmstad - det är hållplatserna längs Laholmsvägen för stadsbussarna som nu är klara - och då visades bussen ifråga upp. Jag kom för sent för att se något av invigningen i övrigt och missade så när även denna buss. Den rullade iväg strax efter att bilden togs.


Arriva 6600 vid Halmstad resecentrum den 9 december. Samma dag invigdes även konstverket till höger: "Välkommen hem" av Anna Smillidotter.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Är det designbyten ungefär vart tionde år i många län numera? Nya chefer som ska omorganisera och uppfinna hjulet på nytt?

Bussmicke

Detta ger bara ett rörigt intryck
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

zjbus


Lars-Håkan_E

Blå grundlack och resten "tejp"

Gäller att ha en uppsjö av olika stripe i lager

Sputnik

Varför skall man hålla på och ändra färg? Nä tacka vet jag SL, även fast man håller på och vinglar med blått "för att det skall likna tunnelbanan". Här vet man ändå hur bussarna ser ut. I vissa län är det ju ingen ordning alls...

Sundås

Denna var riktigt snygg! Äntligen någon som vågar vara lite kreativ! :)
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Ersa

Citat från: Sputnik skrivet 11 december 2017, 00:38:50 AM
Varför skall man hålla på och ändra färg? Nä tacka vet jag SL, även fast man håller på och vinglar med blått "för att det skall likna tunnelbanan". Här vet man ändå hur bussarna ser ut. I vissa län är det ju ingen ordning alls...

Den mörkblå färgen på stombussarna är väl inget man förväxlar eller drar paralleller till den ljusare blåfärgen som finns på spårfordonen? Jag ser då det som två helt olika blå nyanser. Nu finns det dock indikationer på att den stomblå färgen äntligen ska böja fasas ut på sikt utanför innerstan, efter kommande upphandlingar
Gällande många smålän (Halland, Jämtland m.fl) känns det som att man börjar om på ny kula vid varenda trafikstart efter en upphandling var 8-10:e år. Mest bara otydligt och rörigt.

Sputnik

Citat från: Ersa skrivet 11 december 2017, 09:24:23 AM
Den mörkblå färgen på stombussarna är väl inget man förväxlar eller drar paralleller till den ljusare blåfärgen som finns på spårfordonen? Jag ser då det som två helt olika blå nyanser. Nu finns det dock indikationer på att den stomblå färgen äntligen ska böja fasas ut på sikt utanför innerstan, efter kommande upphandlingar
Gällande många smålän (Halland, Jämtland m.fl) känns det som att man börjar om på ny kula vid varenda trafikstart efter en upphandling var 8-10:e år. Mest bara otydligt och rörigt.

Haha, det har ju varit SL:s motivering till varför stomlinjebussarna är blåa, "syftet med den blå färgen är att associera till SL:s spårtrafik."
https://www.svd.se/nya-sparlinjer-kan-ersatta-bussar

Tänk spårtrafik - Kör buss
https://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,48276.msg351660.html#msg351660

:-)

Ersa

Så tänkte man ju förr, ja. Men när Saltsjöbanans ljusblått folierade ersättningsbussar dök upp nu i år, så såg man ju verkligen skillnaden mellan de två olika blåa nyanserna.

Sputnik

#11
Citat från: Ersa skrivet 11 december 2017, 19:43:16 PM
Så tänkte man ju förr, ja. Men när Saltsjöbanans ljusblått folierade ersättningsbussar dök upp nu i år, så såg man ju verkligen skillnaden mellan de två olika blåa nyanserna.

Där vet jag då rakt inte hur dom tänkt då det är ologiskt, eller om dom låtit en dagisklass spåna på ideer  ;D Jag tror nog resenärerna till/från Saltis förstår att dom skall byta till ersättningsbuss utan att dom måste försöka gestalta en tågsida på bussen.

En helt vanlig SL-röd eller en stomlinjeblå hade funkat lika fint!

Ersa

Får väl be om ursäkt för SL-urspårningen här i Hallandstråden, men fullt medhåll om att det blir bättre och tydligare när SL-blåbussarna väl börjar försvinna från landsbygden. :)

yngrot

Den lacken är väl nästan värre än den grå . Undrar hur de kom fram till något så fult och jobbigt att titta på
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bussmicke

Citat från: yngrot skrivet 12 december 2017, 17:58:34 PM
Den lacken är väl nästan värre än den grå . Undrar hur de kom fram till något så fult och jobbigt att titta på

Instämmer, tacka vet jag den färg man hade Innan det gråa..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.