Huvudmeny

SL linje 6

Startat av Hasse L, 10 december 2017, 11:02:30 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L

Ett par bilder från premiärdagen. Jag såg två bussar från vardera Hornsberg och Frihamnen, hann inte vänta på den femte.

ASG 378


EKY 377

Traesk

Fick du nån känsla för hur många som reste med linjen? Tomma bussar eller verkar det finnas ett ordentligt reandeunderlag?

F.Å

Hur sker vändning efter Biomedicum? Rondellen vid Solna kyrkväg, eller åker man till uppställningen vid Karolinska (norra)?

MaxCi

Citat från: Traesk skrivet 10 december 2017, 18:03:24 PM
Fick du nån känsla för hur många som reste med linjen?

Som mest var det fem-sex personer ombord samtidigt, när jag åkte från Karolinska institutet till Östra station.

Nico

Citat från: F.Å skrivet 10 december 2017, 18:21:29 PM
Hur sker vändning efter Biomedicum? Rondellen vid Solna kyrkväg, eller åker man till uppställningen vid Karolinska (norra)?

Det första ska det väl vara, dvs. snurra i cirkulationen vid Solna kyrkväg. Sedan används byggfickorna på Solnavägen nedanför Fogdevreten för uppställning/tidsreglering.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Delfinen76

Det tar några väckor innan folk hittar lijen
Skickat från:

Krister Ekberg
Krukmakargatan 35C
11851 Stockholm

Mobil:
076-854 35 41

E-post
krister.ekberg@telia.com

Karsten

Citat från: Delfinen76 skrivet 11 december 2017, 08:44:15 AM
Det tar några väckor innan folk hittar lijen

Jag tror nog vaneresenärerna på linje 73 hittar linje 6 direkt!

Ted Selander

En stomlinje som aldrig går oftare än var 10 min presenteras så här för operatörens personal (min fetning):

"LINJE 6 – DEN NYA STOMBUSSLINJEN
Linje 6 ersätter 73:an och blir en ny stombusslinje. Den blir till en början en tvärgående linje mellan Ropsten och Karolinska. På vägen passerar bussen viktiga bytespunkter som Östra station och Odenplan där en helt ny pendeltågsstation öppnade  i somras. Den nya linjesträckningen, som stammar ur en insikt av hur dyrt det är med spårväg, har skapat stor uppmärksamhet i media och mötts med väldigt positiva reaktioner."

Jaha

Leyland

Citat från: Ted S skrivet 14 december 2017, 09:09:01 AM
En stomlinje som aldrig går oftare än var 10 min presenteras så här för operatörens personal (min fetning):

"LINJE 6 – DEN NYA STOMBUSSLINJEN
Linje 6 ersätter 73:an och blir en ny stombusslinje. Den blir till en början en tvärgående linje mellan Ropsten och Karolinska. På vägen passerar bussen viktiga bytespunkter som Östra station och Odenplan där en helt ny pendeltågsstation öppnade  i somras. Den nya linjesträckningen, som stammar ur en insikt av hur dyrt det är med spårväg, har skapat stor uppmärksamhet i media och mötts med väldigt positiva reaktioner."

Jaha

Oaktat värderingen och vad syftet är med värderingen, så är den mer relevanta frågan vad det är som blivit bättre med linje 6 och blå ledbussar än den tidigare linje 73. Det går inte fortare, stannar inte vid samma hållplatser o s v.  Utveckling och förändring är en sak, där några alltid får det möjligen bättre och en mindre andel resenärer får det sämre - men att närmast "ljuga" i marknadsföring är inte helt okomplicerat.

Vem lurar vem, och vilka är det som skär emellan och direkt tar del av skattekronorna som vinst utan att det egentligen blir en direkt förbättring.


Fredrik Gelin

I detta fall är det landstingspolitikerna som är adressat för dessa frågor då linjen inte beställdes på sedvanligt sätt och inte heller i dialog med operatören på det sätt som är brukligt som jag förstått saken.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Bussmicke

Samma tidtabell som tidigare med skillnaden att den rullar även kvällar och helger...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ulf Berlin

Citat från: Bussmicke skrivet 15 december 2017, 00:23:33 AM
Samma tidtabell som tidigare med skillnaden att den rullar även kvällar och helger...
Dock längre rusningstid samt 15 i st f 20 min trafik mitt på dagen.../Ulf

Hasse L

Keolis 7206 är en av de nyaste (och dessutom redan omlackerade) bussarna i Frihamnsgaraget för linje 6. De bör vara 7203-7207, fast 7203 har jag inte sett ännu. 7208-7210 har rapporterats ännu vara röda och flyttade till Fredriksdalsgaraget i utbyte mot de äldre - och från början blå - 7200-7202. Sen tidigare finns också "ettans vagnar" 7191-7199 i Frihamnen och serierna blandas på båda linjerna. Sexan verkar kräva 9-10 bussar i trafik, så Hornsberg är också med på ett hörn med bussar ur 40xx-serien.


På nästan samma linje för ett par månader sedan:

Buzzlover

Finns det en anledning till att man inte drog in linjen till forna Karolinska Sjukhuset, nuvarande Karolinska Sjukhuset Norras bussterminal? känns som om reglering och vändning är lättare där inne ???
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Fredrik Gelin

Tanken var från början att linjen skulle gå till Solna, men sedan ändrade sig politikerna och bestämde att linjen skulle sluta i korsningen Solnavägen/Karolinska vägen.
Eftersom den nuvarande bussterminalen så småningom skall rivas i samband med omdaningen av den äldre delen av sjukhuset så ville väl inte politikerna vänja resenärerna vid att sexan går dit.
Antagligen vill man inte heller öka trängseln i terminalen och på Karolinska vägen.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk