Huvudmeny

SL linje 6

Startat av Hasse L, 10 december 2017, 11:02:30 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 19 december 2017, 07:28:29 AM
Tanken var från början att linjen skulle gå till Solna, men sedan ändrade sig politikerna och bestämde att linjen skulle sluta i korsningen Solnavägen/Karolinska vägen.
Eftersom den nuvarande bussterminalen så småningom skall rivas i samband med omdaningen av den äldre delen av sjukhuset så ville väl inte politikerna vänja resenärerna vid att sexan går dit.
Antagligen vill man inte heller öka trängseln i terminalen och på Karolinska vägen.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

En annan fråga är även om den idag väldigt trånga terminalen i Solna C skulle klara mer trafik, och i synnerhet då med en vändande stomlinje?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: Nico skrivet 19 december 2017, 07:32:05 AM
En annan fråga är även om den idag väldigt trånga terminalen i Solna C skulle klara mer trafik, och i synnerhet då med en vändande stomlinje?

Knappast troligt. Se bara på RB-ersättningstrafiken senast, där det blev väldigt tydligt för förare och passagerare att både terminalen i Täby C och vändplanen i Lindholmen knappt klarade av linje 27. Dock inte alls lika uppenbart för beslutsfattarna som fortsätter vara nöjda med det krympande utrymmet för bussarna, och som nu planerar ytterligare framtida minskningar av bussterminaler, såsom i Åkersberga, Norrtälje och Rimbo.
Funkar väl sisådär bra rent allmänt i kombination med framtidens befolkningsökning och utökning av busstrafiken. Det skulle väl vara om man börjar med mer genomfartstrafik då, som i Vallentuna där t.ex 610 fortsätter vidare efter Vallentuna centrum.

Bussmicke

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 19 december 2017, 07:28:29 AM
Tanken var från början att linjen skulle gå till Solna, men sedan ändrade sig politikerna och bestämde att linjen skulle sluta i korsningen Solnavägen/Karolinska vägen.
Eftersom den nuvarande bussterminalen så småningom skall rivas i samband med omdaningen av den äldre delen av sjukhuset så ville väl inte politikerna vänja resenärerna vid att sexan går dit.
Antagligen vill man inte heller öka trängseln i terminalen och på Karolinska vägen.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

När kommer terminalen rivas?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredrik Gelin

Vet inte faktiskt, men Mitt i säger att den skall tas ur bruk under 2017, så det kan inte vara så långt kvar då.
Jag har inte haft anledning att titta förbi där på evigheter, så det finns säkert andra som vet mer.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk


Nico

Man ska nog ta Mitt i:s uppgifter med ganska mycket salt. Om inte annat så är det ibland lite för mycket innerstadsfokus. Det finns väl vissa planer för något begränsat bussangörande vid den nyare delen av KS, men frågan där är i vilken omfattning? Delar av de gamla sjukhuslokalerna ska ju sedan användas till annat, men någon form av kollektivtrafikförsörjning måste ändå till för norra delen av området. 

Sedan finns ju 57, 506, 507, 508, 561 samt 607 som även de fortsatt kommer att trafikera norrifrån och där har det väl mig veterligt inte sagts något om några direkta förändringar. Samtliga dessa linjer, förutom 507, vänder ju och tidsreglerar även vid nuvarande terminalen på KS. Frågan är man har planerat in liknande ytor (om det ens finns plats) bortåt Solnabron och/eller Torsplan?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Lars_L

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 19 december 2017, 07:28:29 AM
Tanken var från början att linjen skulle gå till Solna, men sedan ändrade sig politikerna och bestämde att linjen skulle sluta i korsningen Solnavägen/Karolinska vägen.
Eftersom den nuvarande bussterminalen så småningom skall rivas i samband med omdaningen av den äldre delen av sjukhuset så ville väl inte politikerna vänja resenärerna vid att sexan går dit.
Antagligen vill man inte heller öka trängseln i terminalen och på Karolinska vägen.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Det finns väl förvisso fortfarande i stomnätsplanen att den ska fortsätta mot Vällingby. Dock finns det väl flera skäl att skjuta på en sådan lösning, inte minst av kostnadsskäl. Med de avtal man har just nu är det också lite knepigt, eftersom det skulle påverka underlaget för trafiken som Arriva bedriver rätt mycket. Så antagligen väntar man till nästa avtalsomgång med det.

Sedan vet vi ju av erfarenhet att sådana här förlängningar av stomlinjer kan dröja och kanske aldrig blir av. Se bara på 179 som fortfarande vänder vid Sollentuna och som väl aldrig i sin nuvarande form kommer gå till Täby (som ursprungligen var tänkt).   

Inlägget är signerat Lars Lundqvist