Depåer i Vallentuna

Startat av buskörare, 30 november 2017, 20:22:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Verkar dock som om Märsta behåller gamla Vallentuna. Enligt kommunal ligger det med i deras upphandling.




Ny tråd skapad ur upphandlingstråden
/Admin

Fredrik Gelin

Båda varianterna är rätt då Vallentuna ligger med i Märstaupphandlingen med trafikstart 2019, men troligen kommer att flyttas till Norrortsavtalet 2021 varför budgivarna måste specificera Vallentunadelen i Märstaanbudet.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk


buskörare

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 02 december 2017, 10:01:59 AM
Båda varianterna är rätt då Vallentuna ligger med i Märstaupphandlingen med trafikstart 2019, men troligen kommer att flyttas till Norrortsavtalet 2021 varför budgivarna måste specificera Vallentunadelen i Märstaanbudet.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Undrar hur man gör med depå de 2 åren då? Flyttas bussarna till Märsta under 2 år för att sen flyttas tillbaka till Vallentuna? Eller hyr man plats någon annanstans i Vallentuna? Om inte Arriva skulle ta Märsta igen alltså.

Lars_L

Citat från: buskörare skrivet 02 december 2017, 11:19:04 AM
Undrar hur man gör med depå de 2 åren då? Flyttas bussarna till Märsta under 2 år för att sen flyttas tillbaka till Vallentuna? Eller hyr man plats någon annanstans i Vallentuna? Om inte Arriva skulle ta Märsta igen alltså.

Nu är det ju en satelitdepå så det är väl inte omöjligt att man kan hitta en gemensam lösning, alltså att Märstadepån bara använder sig av uppställningsplatserna, men inte har tillgång till övriga faciliteter. Även bolagen själva brukar ju ofta acceptera att andra hyr plats på depåerna, under förutsättning att man kan ha koll på företagshemligheter etc. Märstadepån skulle ju då kunna ha en rastlokal centralt i Vallentuna som exempel...Bolagen brukar ju inte ha något besittningsskydd heller till kontrakten, så jag antar att SL till och med kan tvinga fram en sådan lösning om man vill.

Bör tillägga att jag inte har fördjupat mig i underlaget, utan bara skissar på ett tänkbart sätt att lösa det på. Sedan är väl Vallentuna fortfarande en plats där det är ganska lätt att hitta uppställningsmöjlighet. Det föredrar man nog om det är enda alternativet framför en flytt till Märsta. Är ju nästan lika otympligt att utgå därifrån, som att ha Vaxholmsbussarna i Åkersberga...
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Mikey

Citat från: Lars_L skrivet 08 december 2017, 16:01:18 PM
Nu är det ju en satelitdepå så det är väl inte omöjligt att man kan hitta en gemensam lösning, alltså att Märstadepån bara använder sig av uppställningsplatserna, men inte har tillgång till övriga faciliteter. Även bolagen själva brukar ju ofta acceptera att andra hyr plats på depåerna, under förutsättning att man kan ha koll på företagshemligheter etc. Märstadepån skulle ju då kunna ha en rastlokal centralt i Vallentuna som exempel...Bolagen brukar ju inte ha något besittningsskydd heller till kontrakten, så jag antar att SL till och med kan tvinga fram en sådan lösning om man vill.

Bör tillägga att jag inte har fördjupat mig i underlaget, utan bara skissar på ett tänkbart sätt att lösa det på. Sedan är väl Vallentuna fortfarande en plats där det är ganska lätt att hitta uppställningsmöjlighet. Det föredrar man nog om det är enda alternativet framför en flytt till Märsta. Är ju nästan lika otympligt att utgå därifrån, som att ha Vaxholmsbussarna i Åkersberga...

Det enklaste är väl att titta på hur det såg ut innan Arriva tog över norrort, och Keolis fortfarande huserade på Okvistadepån. Då hyrde Arriva en uppställningsplats på en tomt något kvarter bort där man ställde upp Vallentunabussarna, och om jag inte minns del hade man några baracker med lokaler. Annars finns ju numera t.ex. VDL i området, eller så hyr man bara platser på Okvistadepån som du säger. Det verkar ju gå bra för Nobina att hyra uppställningsplatser på Märstadepån idag, så...

buskörare

Citat från: Lars_L skrivet 08 december 2017, 16:01:18 PM
Nu är det ju en satelitdepå så det är väl inte omöjligt att man kan hitta en gemensam lösning, alltså att Märstadepån bara använder sig av uppställningsplatserna, men inte har tillgång till övriga faciliteter. Även bolagen själva brukar ju ofta acceptera att andra hyr plats på depåerna, under förutsättning att man kan ha koll på företagshemligheter etc. Märstadepån skulle ju då kunna ha en rastlokal centralt i Vallentuna som exempel...Bolagen brukar ju inte ha något besittningsskydd heller till kontrakten, så jag antar att SL till och med kan tvinga fram en sådan lösning om man vill.

Bör tillägga att jag inte har fördjupat mig i underlaget, utan bara skissar på ett tänkbart sätt att lösa det på. Sedan är väl Vallentuna fortfarande en plats där det är ganska lätt att hitta uppställningsmöjlighet. Det föredrar man nog om det är enda alternativet framför en flytt till Märsta. Är ju nästan lika otympligt att utgå därifrån, som att ha Vaxholmsbussarna i Åkersberga...

Hur skulle man då praktiskt sköta förbrukningsgrejer? T.ex tankning, kylarvätska osv? Det finns väl bara en plats för tvätt t.ex. Platsen Arriva hyrde förr är borta i alla fall, så det blir inte den. Vaxholm är ju enkel på så vis att det bara är en uppställningsplats för bussarna och en barack till oss. Inga tankningar och sånt.

Ersa

Det är väl inte så svårt att öppna en ny depå? I lilla Rimbo har vi ju haft två parallella SL-depåer för samma trafikområde ända sedan 1970-talet.

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 08 december 2017, 22:54:11 PM
Det är väl inte så svårt att öppna en ny depå? I lilla Rimbo har vi ju haft två parallella SL-depåer för samma trafikområde ända sedan 1970-talet.

Med tanke på situationen i Vaxholm så verkar det vara jäkligt svårt i vissa fall.
Finns plats och intresse från SL så är det väl inga problem?

Fredrik Gelin

Eftersom det bara är två år det handlar om misstänker jag att det blir någon variant på Lars teori om att dela på Okvistadepån.
Att bygga upp en tvättanläggning för en massa pengar och som kräver miljötillstånd låter inte sannolikt i mina öron.
Om man tittar tillbaka till tiden innan Arriva slog ihop depåerna i Vallentuna så gjordes allt underhåll inklusive tvätt i Märsta kvälls- och nattetid förutom en eller två bussar som turtankades dagtid i Märsta av Märstaförare efter ankomst till Upplands Väsby.
Hur kommande entreprenör gör beror väl således mycket på vad man kommer överens om.
Om Arriva försvarar Märsta så är ju problemet löst i åtminstone två år.
Blir det någon annan beror det på vilka andra depåer den entreprenören har i rimlig närhet.
Dock tror jag att SL räknar med att vinnaren av Märstakontraktet skall dela på Okvistadepån med Arriva då det skulle bli svårare att leva upp till de effektivitetskrav som ställs i det kontraktet om man måste tomköra mellan Vallentuna och Märsta för att tvätta och tanka.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk


Ersa

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 09 december 2017, 08:50:00 AM
Att bygga upp en tvättanläggning för en massa pengar och som kräver miljötillstånd låter inte sannolikt i mina öron.
Om man tittar tillbaka till tiden innan Arriva slog ihop depåerna i Vallentuna så gjordes allt underhåll inklusive tvätt i Märsta kvälls- och nattetid förutom en eller två bussar som turtankades dagtid i Märsta av Märstaförare efter ankomst till Upplands Väsby.
Hur kommande entreprenör gör beror väl således mycket på vad man kommer överens om.
Om Arriva försvarar Märsta så är ju problemet löst i åtminstone två år.
Blir det någon annan beror det på vilka andra depåer den entreprenören har i rimlig närhet.
Dock tror jag att SL räknar med att vinnaren av Märstakontraktet skall dela på Okvistadepån med Arriva då det skulle bli svårare att leva upp till de effektivitetskrav som ställs i det kontraktet om man måste tomköra mellan Vallentuna och Märsta för att tvätta och tanka.

Sånt här är ju omöjligt att spekulera i. I Rimbo var det ju inte bara värt att återöppna Vallbydepån för ett år sedan, utan även bygga en ny tvätthall, trots ett fåtal år kvar på kontraktet. Så nu finns det snart två busstvätthallar samt två lastbilstvätthallar i det lilla samhället; varav alla byggda på 10-talet. Samt en rätt omfattande tomkörning av bussar mellan huvuddepån i Norrtälje och underdepån i Vallby, Rimbo.
Så rent omöjligt att bygga upp en egen parallell verksamhet under andra halvan av ett trafikavtal är det ju inte.

I övrigt är det ju Trafikförvaltningen som äger depåerna. Inte operatörerna. Därmed är det ju lätt för SL att (som tidigare nämnts) kräva delad depå i upphandlingen. Råstadepån var väl en gång upphandlad i två etapper, varav bägge etapper dock vanns av samma anbudsgivare? Dvs innan ihopslagningshysterin. Men i teorin skulle väl två olika trafikbolag då kunnat ha delat på depån?

buskörare

Fast aktörerna hyr väl depåerna nu och sköter det mesta av underhållet själva?

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 09 december 2017, 13:03:18 PM
Fast aktörerna hyr väl depåerna nu och sköter det mesta av underhållet själva?

Det beror på hur SL formulerar sig i kontrakten. De kan utan problem skriva in att en operatör får ett mindre antal platser på en större depå som huvudsaken drivs av en annan operatör. Det är bara att skriva ut detta i informationen inför en upphandling.