VanHool

Startat av Ola Å, 08 december 2017, 22:13:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ola Å

Det har nu gått åtskilliga år sedan de gamla VanHool-flygbussarna rullade ut i vanlig trafik från Täbygaraget, minns att jag gillade att ratta dessa på långlinjerna mot Ellan och Barnens Ö, när jag lärt mig att hantera växellådan alltså, fast visst var det väl så att de inte hade vare sig retarder eller avgasbroms, eller minns jag fel?

Lars-Håkan_E

Citat från: Ola Å skrivet 08 december 2017, 22:13:59 PM
Det har nu gått åtskilliga år sedan de gamla VanHool-flygbussarna rullade ut i vanlig trafik från Täbygaraget, minns att jag gillade att ratta dessa på långlinjerna mot Ellan och Barnens Ö, när jag lärt mig att hantera växellådan alltså, fast visst var det väl så att de inte hade vare sig retarder eller avgasbroms, eller minns jag fel?

Vilka år kan det ha funnits H21 placerade i Täby/Åkerbygaraget?

På -90 talet? eller ännu senare?

Skillnaden mellan H20/H21 och Åkerby:s slitvargar H57 (Wiima) var inte stor maskinellt, H21 (förutom de två sista) hade 5 växl låda.

Några H21 körde jag aldrig men jag antar att de hade Telmabroms precis som sina systrar H20.

Måns Johannesson

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 09 december 2017, 11:09:11 AM
Vilka år kan det ha funnits H21 placerade i Täby/Åkerbygaraget?

På -90 talet? eller ännu senare?

Skillnaden mellan H20/H21 och Åkerby:s slitvargar H57 (Wiima) var inte stor maskinellt, H21 (förutom de två sista) hade 5 växl låda.

Några H21 körde jag aldrig men jag antar att de hade Telmabroms precis som sina systrar H20.

De 10 flygbussarna hade 2-växlad bakaxel samt saknade Telmabroms. De gick en kortare tid i Täbygaraget efter de blivit över från flygbusstrafiken. Blev av med regnbågsfärgerna utvändigt samt fick bagagehyllorna vid mittdörren bortplockade och ersatta med fällstolar. Baggagehyllorna i leden var kvar så vitt jag vet.

/Måns

Ulf Berlin

5414 och 5415 gick ju väldigt mycket på Vaxholm under en tid./ulf

Lars-Håkan_E

Citat från: Ulf Berlin skrivet 09 december 2017, 20:15:22 PM
5414 och 5415 gick ju väldigt mycket på Vaxholm under en tid./ulf

Dessa två var inte flygbussutrustade förutom stolarna och hade vanlig 4 växlad låda

Fredrik Gelin

Tror det var någon av flygbussarna som gick som skolförstärkning på Täbylinjerna på 80-talet, åtminstone har jag ett minne av att de sporadiskt förstärkte de H80:or som normalt gick på Täbylinjerna då jag ibland fick oförstående frågor från förarna om varför jag bytte buss på vägen då båda bussarna ju gick till samma ställe.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk


Ola Å

Fast det var väl en gammal Hägglundare, 45- eller 47-vagn?

Gunnar Berglund

Citat från: Måns Johannesson skrivet 09 december 2017, 16:33:29 PM
De 10 flygbussarna hade 2-växlad bakaxel samt saknade Telmabroms. De gick en kortare tid i Täbygaraget efter de blivit över från flygbusstrafiken. Blev av med regnbågsfärgerna utvändigt samt fick bagagehyllorna vid mittdörren bortplockade och ersatta med fällstolar. Baggagehyllorna i leden var kvar så vitt jag vet.

/Måns

Vagnarna var 5404, 5409, 5410 samt 5412-5414. De kom till Täby senast under april 1989, efter att de tio nya boggibussarna SL littera H45, levererats till Råsta under december 1988/januari 1989. Ur trafik och slopade enligt följande vad jag kan få fram:

5404 avställd februari-mars 1991
5409 avställd december 1990-januari 1991
5410 avställd april-maj 1991
5412 avställd december 1990-januari 1991
5413 avställd mellan januari och juli 1990
5414 avställd februari-mars 1991
Mer om SS- och SL-bussar under 1900-talet: bussgaraget.se

Ulf Berlin

Även "flygbusslackerade"Säffleledare har ju funnits i Täby?
Ni som har boken"SL 100"kan se en underbar lantmiljöbild med 4606 vid en hållplats i Roslagen.:)/Ulf

Lars-Håkan_E

Citat från: Ulf Berlin skrivet 10 december 2017, 20:03:44 PM
Även "flygbusslackerade"Säffleledare har ju funnits i Täby?
Ni som har boken"SL 100"kan se en underbar lantmiljöbild med 4606 vid en hållplats i Roslagen.:)/Ulf

Det var ju inte alls ovanligt att man lånade in bussar med förare från Råsta på -80 talet.

Någon kanske minns den stackars Råstaförare som fick ett påhugg till Ellan med "sin" Hägglundsled en sommar, det uppstod lite förvecklingar s a s.

Även Scanior från innerstan och Nyboda/Hammarby förekom flitigt på förstärkningar till Roslagen

Leyland

Citat från: Ulf Berlin skrivet 10 december 2017, 20:03:44 PM
Även "flygbusslackerade"Säffleledare har ju funnits i Täby?


Vilken modell tänker du på?

Ulf Berlin

Citat från: Leyland skrivet 10 december 2017, 20:25:06 PM
Vilken modell tänker du på?
H43.
Såsom 4609 som visas på bilden i boken"SL 100"samt 4574 som visas på bild i häftet"Ledbussar hos SL 1981",men
dom kanske var sommarlån från Råsta då?/Ulf

Leyland


Citat från: Ulf Berlin skrivet 11 december 2017, 12:19:30 PM
H43.
Såsom 4609 som visas på bilden i boken"SL 100"samt 4574 som visas på bild i häftet"Ledbussar hos SL 1981",men
dom kanske var sommarlån från Råsta då?/Ulf

OK, min fråga utgick ifrån att du talade om  "Säffleledare"


Lars-Håkan_E

Citat från: Ulf Berlin skrivet 11 december 2017, 12:19:30 PM
H43.
Såsom 4609 som visas på bilden i boken"SL 100"samt 4574 som visas på bild i häftet"Ledbussar hos SL 1981",men
dom kanske var sommarlån från Råsta då?/Ulf

Det var ju Hägglundsbussar.
4574 var väl en Åkerbyvagn från början, eller rättare sagt var den placerad i Enebyberg.

Den var sedan föremål för en provombyggnad i Arvika med mittdörr och ny linjeinredning, något som tacknämligt inte fick några efterföljare (förutom att ett gäng H43 byggdes om med skivdörrar och mittdörr men med bi behållen inredning.)

Fredrik Gelin

Citat från: Ola Å skrivet 10 december 2017, 12:22:15 PM
Fast det var väl en gammal Hägglundare, 45- eller 47-vagn?
Det gick lite allt möjligt på skolförstärkningarna, oftast 45- eller 47-serierna (Hägglundare), men av och till även flygbussar och Wiimor om man hade tur.
Det var inte lika upphetsande att åka med de H80:or i 69-serien som oftast utgjorde ordinarie buss på avgångarna på linjerna till/från Täby C vid denna tid.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk