Swebus 4343

Startat av 1896, 03 december 2017, 13:11:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Någon som har ett exakt datum då denna brann upp ? Och vart var det ? Enligt SBH är den reggad på Svenska Neoplan 991229, där bör den ju rimligen ha blivit reggad strax efteråt.

Det rör sig alltså om en Neoplan Megaliner, årsm -98, GWF576.

Kjell Niklasson

http://www.havkom.se/assets/reports/Swedish/ro2001_01.pdf

Jag jobbade en kort period i tvätthallen på Swebus i Kungälv, i slutet av nittiotalet. Och där fanns en Swebus Express Megaliner som brunnit i motorrum och delvis i passagerarutrymmet ovanför motorn. Jag är inte säker på om det är den dock? Den stod i gamla lackhallen (Alpus). Om jag minns rätt var tanken att bussen skulle tillbaka till Neoplan för eventuell reparation, men det var problem med transporten, då det skulle bli för högt att köra den på släp.

1896

Tack så hjärtligt, Jag vet att det stod en utbränd megaliner i Stagecoach lack hos Starlight i Krylbo när jag var dit vid något tillfälle, troligen med Skogaholms bilen sommaren 2000.

Klämmer in en fråga till: Någon som vet när den där Swebus chefen drunknade i Norge ? Minns inget namn, men jag vet att det var någon form av kanot tur som gick fel, och jag vet att det var den 30 Juni, tidigt 2000 tal, men jag minns inte exakt årtal ?

Lars-Håkan_E

4343 brann den 22 juli 1999 utanför Landskrona

4344 brann två gånger , sista gången 2005 då ägd av Westins.

Dessa bussar återköptes av Sv Neoplan från Swebus i en invecklad affär (kallad Neoplanaffären)

S Svensson

Det fanns ytterligare en Megaliner och denna har jag sett ett antal ånger. Är lite osäker på inv nr men den hade samma utförande såm de båda andra -43 och -44.
Det är lite osäkert att gå på bilregister. Det är mycket möjligt att Swebus enbart är att betrakta som brukare och att det  fanns andra parter.

j-a

Citat från: S Svensson skrivet 04 december 2017, 20:25:29 PM
Det fanns ytterligare en Megaliner och denna har jag sett ett antal ånger. Är lite osäker på inv nr men den hade samma utförande såm de båda andra -43 och -44.
Det är lite osäkert att gå på bilregister. Det är mycket möjligt att Swebus enbart är att betrakta som brukare och att det  fanns andra parter.
GRO 747 var lackad som dom andra två,men ägdes väl av Svensson i Gnarp?

S Svensson

Med tanke på att GRO747 gick på Swebusslinje så utgår jag i från att Swebus själva lånat den. Med tanke på att de båda andra "hoppat" emellan Neoplan och Swebus.
Alltså kan jag inte tänka mig att Svensson i Gnarp (Örjan ?) kört till Göteborg regelbundet.