En Metropol och fem Capitoler för 50 år sedan

Startat av Gunnar D, 03 december 2017, 11:19:49 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Forslund

SvOf:s Jönköpingscapitol har iaf skyltskåp bak, men glaset är övermålat.

Uffe E

SJ s capitoler av C70-typ  2732 -2746 2755 samt 
2791- 2800 fick  bakre skyltskåpet borttaget vid revision på 50-talet, omöjliga att manövrera vintertid.
                                                                                                                                     MVH uffe

Niklas Bygdestam

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 06 december 2017, 17:54:44 PM
Sidorutorna i Capitol var av half drop typ, tillverkade av skotska Young Windows


Young Windows var de som också levererade fönster till SJ:s vagnar. Alltså till tågen i Sverige på den tiden. Dessa fönster går inte alls efter brittiskt utseende. Istället följer de ett tyskt utseende kallade Übersetzfenster. De är även kallade Halbfenster. Av någon anledning anlitades just skotska Young Windows att tillverka dessa fönster av egentligen tyskt snitt. Troligen var det en ren exportprodukt, eller möjligen bara några enstaka som även gick till den brittiska marknaden.

Tågen fick mycket tack vare dessa fönster ett utseende som gick efter de moden som gällde i Europa då, främst i Tyskland men även fler länder följde detta mode.

För att då gå in på Capitolerna. Fönster av "tågtyp" förekom på europeiska bussar under denna tid. Metropolbussarna har ett tydligt amerikanskt utseende. Men Caiptolerna ser mycket mer europeiska ut just genom sina fönster. Man tog bort mycket av det amerikanska snittet genom dessa fönster. Senare generationer Capitoler har ju dessutom ändrad front med den högre frontrutan. Där hade ytterligare en del av det amerikanska försvunnit och bussarna känns ännu mer europeiska. Kvar som såg amerikanskt ut på en sen Capitol var då egentligen mest bakstammen som härstammar från Metropolbussarna. Om Scania hade hållit liv i konceptet ytterligare några år till hade de troligen ändrat bakstammen med. Då hade nog allt amerikanskt gått förlorat och busen hade bara sett europeisk ut.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Harald Nordius

Även Göteborgs spårvagnar av typ M25, M28 och M29 har/hade Youngfönster.