En Metropol och fem Capitoler för 50 år sedan

Startat av Gunnar D, 03 december 2017, 11:19:49 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



Uppställda i Sörentorp 3 dec 1967 stod från vänster: 5343, 5202, 5233, 5304, 5333 samt 5351.

Mvh Gunnar

HJP

****
Sorgligt slut. Eller ska vi säga sex sorgliga slut?
Bra bild iallafall.

K R

Hej!

Bra bild som sagt, som uppvisar samma sparsamma snöläge som här i Stockholm idag, 50 år senare.

H22:an längst till vänster visar prov på den ursprungliga målningen av takets färg, där den röda färgen följer bakrutornas övre rundning.
Till skillnad då från de övriga fem bussarnas förenklade maskning av takfärgen.
Enligt reklamen var tydligen Hennes "Tidningen för smarta quinnor".

mvh K R

Niklas Bygdestam

Citat från: Gunnar D skrivet 03 december 2017, 11:19:49 AM


Uppställda i Sörentorp 3 dec 1967 stod från vänster: 5343, 5202, 5233, 5304, 5333 samt 5351.

Mvh Gunnar


Från det här hållet är det knappt man tänker på att det är en Metropolbuss mitt bland Capitolerna :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ulf Berlin

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 04 december 2017, 03:01:02 AM

Från det här hållet är det knappt man tänker på att det är en Metropolbuss mitt bland Capitolerna :D
Hmm,är den inte 2a från vänster eftersom den saknar linjenummerskylt bak?/Ulf

Lars-Håkan_E

Citat från: Ulf Berlin skrivet 04 december 2017, 19:55:31 PM
Hmm,är den inte 2a från vänster eftersom den saknar linjenummerskylt bak?/Ulf

Jo, syns ju på sidorutorna också

Niklas Bygdestam

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 04 december 2017, 20:01:24 PM
Jo, syns ju på sidorutorna också


Det var sidorutorna jag tittade på. Det är ju dessa framförallt som är karaktäristiska för just Metropolbussarna.

Det är också sidorutorna som gör att Metropolbussarna känns så att säga mer som "originalet" eller hur man nu ska säga. Capitolerna med sina sidorutor känns mycket mer europeiska.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Niklas Bygdestam

Jag kom på en fråga. Ni nämner linjenummerskyltarna i bak. Fanns det inte Capitoler utan linjenummerskyltar i bak som på Metropolbussarna?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ingwar Åfeldt

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 06 december 2017, 03:35:36 AM
Jag kom på en fråga. Ni nämner linjenummerskyltarna i bak. Fanns det inte Capitoler utan linjenummerskyltar i bak som på Metropolbussarna?

Jag tror att alla Capitoler hade linjenummerskylt baktill. I SS Trafikhandbok 4 från november 1957 står det under rubriken Bussar H21-22 (Capitolbussar) "Ställbara skyltar för linjenummer och bokstavsbeteckning är placerade fram, bak och på vänster sida."

M v h
Ingwar

Lars-Håkan_E

#9
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 05 december 2017, 00:43:01 AM

Det var sidorutorna jag tittade på. Det är ju dessa framförallt som är karaktäristiska för just Metropolbussarna.

Det är också sidorutorna som gör att Metropolbussarna känns så att säga mer som "originalet" eller hur man nu ska säga. Capitolerna med sina sidorutor känns mycket mer europeiska.

Sidorutorna i Capitol var av half drop typ, tillverkade av skotska Young Windows

Gunnar D

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 06 december 2017, 03:35:36 AM
Jag kom på en fråga. Ni nämner linjenummerskyltarna i bak. Fanns det inte Capitoler utan linjenummerskyltar i bak som på Metropolbussarna?

Capitolerna i Mölndal och Kållered hade inte linjenummerskåp bak.

/Gunnar

Niklas Bygdestam

Citat från: Gunnar D skrivet 06 december 2017, 19:19:14 PM
Capitolerna i Mölndal och Kållered hade inte linjenummerskåp bak.

/Gunnar


Se dessa Capitoler ser rakt bakifrån exakt ut som Metropolbussar? Alltså om man bara ser bakstammen och inte ser sidorutorna?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Arne Widgren

Även Trollhättecapitolen saknade linjenummerskåp bak.
Mvh Arne Widgren

Lars-Håkan_E

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 07 december 2017, 09:47:02 AM

Se dessa Capitoler ser rakt bakifrån exakt ut som Metropolbussar? Alltså om man bara ser bakstammen och inte ser sidorutorna?

Det är ju årgångs- modellberoende men dem av likartad årgång är ju rätt lika

roggek

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 06 december 2017, 17:16:19 PM
Jag tror att alla Capitoler hade linjenummerskylt baktill. I SS Trafikhandbok 4 från november 1957 står det under rubriken Bussar H21-22 (Capitolbussar) "Ställbara skyltar för linjenummer och bokstavsbeteckning är placerade fram, bak och på vänster sida."

M v h
Ingwar

Jag tror mer på att skyltskåpen bak på H21-H22 "eftermonterades" (möjligen efter trafikanternas önskemål?), dels p g a det osymmetriska utseendet under fönstret samt då man på AGRs bild på en H22A 75412 visar ett bra "snyggare utseende" som senare både H23, H24 och H30 fick:
http://www.bussgaraget.se/bilder/H022A-1-5412_800.jpg