Västtågen skall renoveras

Startat av reseguiden86, 02 december 2017, 21:56:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

reseguiden86

https://www.metal-supply.se/article/view/506872/motalaverkstaden_renoverar_tag_for_90_miljoner_kronor

18 st tågsätt (västtågen) skall till Motala för renovering, men någon som vet vilka individer inom x12 och X14 serien det rör sig om?   Löser dem trafiken Varberg-Borås ,Borås-Uddevalla med fler x11:er under den tiden som  x12/x14 drar mot Motala?

S Svensson

Tittade igenom anteckningsboken. I och för sig kan jag det mesta utantill.
Således finns det 9 X12 och 9 X14 i trafik emellan Varberg-Herrljunga-Uddevalla och Uddevalla-Göteborg-Borås.
X12 finns i några olika varianter. X12 3195-3197,3216-3218 som en variant där dessa fått ny toalett och fått inre dörrar borttagna. Inredning av typ Nordverk. 3195 har en liten hylla extra.
3214&3215 är moderniserade i Motala medan ovan är ombyggda i Motala med ny toalett men revisionen är utförd i Västerås. Dessa två skiljer sig något åt.
3219 är en avvikande variant. Den består av en A och en B vagn där A delen är mer eller mindre identiskt med ovan 3195-3197&3216-3218. B delen har likaledes dörr på mitten. Men inredningen är identisk med X14. Dvs man har fler sittplatser och det är trångare.
X14 finns det 3238,3240 och 3241 och dessa har en inredning som är nästan lika X11 3204-3213. Sedan finns det X14 3224-3229 som är fd Vettertåg. Dessa har kvar sin inredning från denna tid men ena vagnändan har fått väggen till lastutrymmet borttaget.
Kvar på ena sidan.
På frågan om vad man skall använda under tiden. Ja redan i dag körs det X11. Jag kan inte riktigt avgöra vad det skall gå. Mot för några år sedan så körs X11 regelbundet. X11 finns i olika varianter. Serien 3139-3147 har två olika inredningsvarianter. Den med svart bakstöd är första varianten och den med grå bakstycke den andra varianten. Dessutom finns 3182&3183 som har svart bakstöd men har avvikande toalett. Dewt finns alltså 3 olika varianter på toaletter och två varianter på stolar.
3182,3183 och 3195 rullade tidigare i Svealand.
Tidigare var det meningen att Regina-tågen skulle byggas om också. Sedan skall det i sammanhanget påpekas att det finns tre X12, 3191-3193, som inte är ombyggda alls. Dessa går inte i Västtrafik område men väl emellan Norrköping och Sala,ev också Uppsala. Personligen tycker jag nog att även X11 bör renoveras. Serien 3204-3213 är nästan jämngammal med X12 serie 1 3190-3197.Vad som skulle bo intressant att veta är om X12 och X14 får lika inredning. I dag går de nästan alltid i samma omlopp och det kan vara svårt att motivera att köra med X12 med mindre sittplatser än X14. Till sist sista delen av frågan. Jag tror inte att man tar in mer än en eller två enheter på en gång. Vi får även se om kvarvarande X10 får någon revision och ombyggnad ?