Hur många Scania CR 75 och CR 145 i livet?

Startat av Niklas Bygdestam, 02 december 2017, 06:07:01 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Hur många Scania CR 75 och CR 145 kan det finnas i livet? Bussmodellen blev väl inte precis någon succé när den kom under 1970-talet precis.

Minst någon har jag i alla fall sett som husbuss.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 02 december 2017, 06:07:01 AM
Hur många Scania CR 75 och CR 145 kan det finnas i livet? Bussmodellen blev väl inte precis någon succé när den kom under 1970-talet precis.

Minst någon har jag i alla fall sett som husbuss.

CR75? Menar du CR85, som hade samma typ av kaross som CR145?
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 december 2017, 08:40:49 AM
CR75? Menar du CR85, som hade samma typ av kaross som CR145?


Jo CR 85 menade jag så klart. Måste ha tryckt fel på tangenterna...
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Bjonne

Såg en tidigare i veckan på långt håll, dock i dåligt skick - skall prova att fota vid tillfälle!

Peter Öden

Hej !

Scaniamuseum i Södertälje har en helrenoverad CR 145 vilket väl gjordes i slutet på 80-talet/i början på 90-talet inför 100 års jublieet 1991.
Sedan finns det ett fåtal CR 85S/CR 145 som rullar som husbussar.

Mvh Peter Ö


Bussmicke

Fulaste metervara Scania har tillverkat, Ever..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bjonne

Några stycken nu på Blocket.... :)
Finns fler i livet än man tror..