Bussförare app.

Startat av nimbra, 01 december 2017, 18:46:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

igel

Citat från: buskörare skrivet 02 december 2017, 11:22:50 AM

Och alla dina kollegor är duktiga nog att följa det? Jag använder headset för radio. I vänster öra. Det för att företaget inte kan se till att radion funkar i alla bussar och jag vill ha reda på trafikinformation.
Du vet lika väl som jag att det enligt företaget är "Att ... lyssna på musik ... på sin mobiltelefon är absolut förbjudet under körning.", så nu vet jag åtminstone en kolega som inte följer det.

buskörare

Citat från: igel skrivet 02 december 2017, 21:28:30 PM
Du vet lika väl som jag att det enligt företaget är "Att ... lyssna på musik ... på sin mobiltelefon är absolut förbjudet under körning.", så nu vet jag åtminstone en kolega som inte följer det.

Vet du bara en? Jösses. Ta en titt i våra bussar, om du tror det är en enda så kommer du bli förvånad. Och ja, ska jag kunna ge mina resenärer den service jag anser de förtjänar så måste jag kunna informera om olyckor och tågstopp. Uppenbarligen har vi olika åsikter om vad service innebär.

buskörare

Om man går så långt med mobilen, hur är det då tänkt att man ska hantera komradion? Åtminstone en del linjer inom SL kräver ju att man ringer upp en anslutande buss vid förseningar. Då får dom ju helt enkelt ta bort sånt med.

igel

Citat från: buskörare skrivet 02 december 2017, 22:31:12 PM
Vet du bara en?
Vet så klart flera, skrev åtminstonde en.

Citat från: buskörare skrivet 02 december 2017, 22:31:12 PM
Uppenbarligen har vi olika åsikter om vad service innebär.
Det är ju inte min personliga åsikt, utom företagets policy.

Citat från: buskörare skrivet 02 december 2017, 22:31:12 PM
Om man går så långt med mobilen, hur är det då tänkt att man ska hantera komradion?
Det borde utredas hur farlig den är kan man ju tycka.

buskörare

Citat från: igel skrivet 02 december 2017, 22:57:21 PM
Vet så klart flera, skrev åtminstonde en.
Det är ju inte min personliga åsikt, utom företagets policy.
Det borde utredas hur farlig den är kan man ju tycka.

Företaget har många policys som många struntar i. Liksom företaget själva också gör när dom ringer upp förare på mobilen under körning.

igel

Citat från: buskörare skrivet 02 december 2017, 23:02:42 PM
Företaget har många policys som många struntar i. Liksom företaget själva också gör när dom ringer upp förare på mobilen under körning.
Policys är dokument man kan rama in och hänga på väggen.

Fredrik Gelin

Citat från: buskörare skrivet 02 december 2017, 11:22:50 AM

Och alla dina kollegor är duktiga nog att följa det? Jag använder headset för radio. I vänster öra. Det för att företaget inte kan se till att radion funkar i alla bussar och jag vill ha reda på trafikinformation.
Om jag har förstått inläggen i denna tråd rätt så är det bara mobildata som blockeras i appen, så har du en app som använder FM-vågor för att ta emot radio så bör du kunna fortsätta att lyssna på trafiknyheterna den vägen.

Personligen tycker jag att appen verkar bra om den fungerar som tänkt.
Jag har ingen anledning att SMSa eller kolla på något annat i mobilen medan jag kör, så för mig gör det ingen skillnad.
Eftersom samtal inte blockeras av appen som jag förstått det bör det inte heller vara något problem att ringa efter hjälp om det behövs.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

mittlinje

https://www.ridesafe.se/

Lite mer info om hur det fungerar och svar på många frågor.

Lars-Håkan_E

#23
Alltså, det problem som jag ser idag finns på vissa håll kommer man ju inte åt alls och att installera en förmodligen kostsam utrustning i fordonen känns inte direkt som att det kommer att slå igenom, sedan har ju flertalet operatörer andra försäkringsbolag än LF så att dem utlovar att bjuda på/inkludera hårdvaran i försäkringen är ju inget löfte som binder övriga stora aktörer som har merparten av försäkringarna (och utländska bolag)

Är det ett jätteproblem att bussförarna använder internet under körning?

Många använder sig av mobilbaserad GPS (inte i lokaltrafiken men...) den kommer ju antagligen att blockeras.

buskörare

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 03 december 2017, 09:25:22 AM
Om jag har förstått inläggen i denna tråd rätt så är det bara mobildata som blockeras i appen, så har du en app som använder FM-vågor för att ta emot radio så bör du kunna fortsätta att lyssna på trafiknyheterna den vägen.

Personligen tycker jag att appen verkar bra om den fungerar som tänkt.
Jag har ingen anledning att SMSa eller kolla på något annat i mobilen medan jag kör, så för mig gör det ingen skillnad.
Eftersom samtal inte blockeras av appen som jag förstått det bör det inte heller vara något problem att ringa efter hjälp om det behövs.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Det var mest ett svar på att man inte får lyssna på radio eller musik via handsfree. Jag kan kolla saker när jag står still vid rödljus, men inte när det rullar. Kör man samma linje dagligen så lär man sig intervallerna rätt bra   ::)
Jag vill dock ha möjlighet att använda mobilen om behovet verkligen finns, vilket det faktiskt gör ibland. Men att sitta och prata privata samtal med folk i skulle aldrig falla mig in.