Bussförare app.

Startat av nimbra, 01 december 2017, 18:46:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

nimbra

Västtrafik skall genomföra ett test av en app som ev. alla bussförare i regionen skall ladda ner i sina telefoner som omöjliggör inkommande eller utgående samtal, bra eller?

igel

Fast vad ska den vara bra för. Från vårt Stockholmsperspektiv får vi inte prata i telefon under färd, eller använda headsets för musik eller radio. Och SMSa tycks ju inte apen sätta stopp för. Så vad ska den användas till då telefonen ligger i fickan med headsettet?

kimpan

Citat från: nimbra skrivet 01 december 2017, 18:46:48 PM
Västtrafik skall genomföra ett test av en app som ev. alla bussförare i regionen skall ladda ner i sina telefoner som omöjliggör inkommande eller utgående samtal, bra eller?

Än är det inte första april.... Ingen annan bestämmer vilka appar jag laddar ner i min telefon....

mittlinje

Del av informationen som gått ut:

Tekniken kallas RideSafe och det är första gången den används i kollektivtrafiken. Testet pågår under två veckor. 14 förare från Transdev har själva anmält intresse.

RideSafe är en ny teknik som består av en teknisk enhet som placeras i fordonet och en app som laddas ner i förarens mobil. Tekniken begränsar förarens telefon från både inkommande och utgående datatrafik som till exempel surf, sms, mejl och notiser från sociala medier. Tjänsten aktiveras automatiskt när fordonet körs, genom att den tekniska enheten och appen kommunicerar med varandra. Samtal blockeras inte. Det påverkar bara förarens mobil, alla andra ombord kan använda mobilen som vanligt. RideSafe är utvecklad av Länsförsäkringar.

Efter testet kommer det att göras en utvärdering.

mittlinje

Citat från: kimpan skrivet 01 december 2017, 21:38:19 PM
Än är det inte första april.... Ingen annan bestämmer vilka appar jag laddar ner i min telefon....

Kan i framtiden bli så att har du telefon måste du ha den teknik som entreprenören hänvisar till. Detta likaväl som du kan behöva förarkort, uniform osv.

igel

Citat från: mittlinje skrivet 02 december 2017, 09:52:22 AM
Kan i framtiden bli så att har du telefon måste du ha den teknik som entreprenören hänvisar till. Detta likaväl som du kan behöva förarkort, uniform osv.
Om jag har en Nokia 3210, köper då företaget en ny lur åt mig?

Ersa

Citat från: igel skrivet 02 december 2017, 10:40:33 AM
Om jag har en Nokia 3210, köper då företaget en ny lur åt mig?

Alternativt bara att lägga upp Windowsmobilen på bordet då, och fråga var man hittar deras app i Microsoft Store. ;D


buskörare

Citat från: igel skrivet 01 december 2017, 20:28:29 PM
Fast vad ska den vara bra för. Från vårt Stockholmsperspektiv får vi inte prata i telefon under färd, eller använda headsets för musik eller radio. Och SMSa tycks ju inte apen sätta stopp för. Så vad ska den användas till då telefonen ligger i fickan med headsettet?


Och alla dina kollegor är duktiga nog att följa det? Jag använder headset för radio. I vänster öra. Det för att företaget inte kan se till att radion funkar i alla bussar och jag vill ha reda på trafikinformation.

mittlinje

Citat från: igel skrivet 02 december 2017, 10:40:33 AM
Om jag har en Nokia 3210, köper då företaget en ny lur åt mig?

Gör det ännu lättare att skapa regler: "Endast smartphones enligt modell x får medtagas under arbetspass", då uppnår man resultatet att ingen använder telefon under färd. Inte svårare det än att det finns arbetsplatser där du måste lämna din telefon i t ex klädskåpet eller som att vissa kommuner infört att det är förbjudet att röka under arbetstid, inte ens under paus är det tillåtet utan man hänvisar till rast.

Jag tar inte ställning till att detta skall införas utan bara nämner att det är lätt för arbetsgivaren att få igenom regler som berör säkerheten med tanke på att vi från och med den 1 februari får den nya lagen......

Ersa

Perfekt när både buss och kommunikationsradio lägger av ute i skogen på landsbygden. Till slut är vi tillbaka till tiden där busschauffören fick knacka på i stugorna längsmed vägen för att låna deras fasta telefon. ::)

Harald Nordius

Citat från: Ersa skrivet 02 december 2017, 14:51:54 PM
Perfekt när både buss och kommunikationsradio lägger av ute i skogen på landsbygden. Till slut är vi tillbaka till tiden där busschauffören fick knacka på i stugorna längsmed vägen för att låna deras fasta telefon. ::)
Enligt ett inlägg högre upp skulle den vara aktiv när bussen körs, inte när den ar lagt av.

Jan Sjöberg

1. Skulle vilja testa detta rättsligt vad företagen har med våra privata tillhörigheter att göra
2. Se till alla förare får ut var sin telefon att använda för tjänstesamtal så är problemet löst!
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

igel

Citat från: Jan Sjöberg skrivet 02 december 2017, 15:01:01 PM
2. Se till alla förare får ut var sin telefon att använda för tjänstesamtal så är problemet löst!
Tror du företagen har råd med det.

Walter

Citat från: Jan Sjöberg skrivet 02 december 2017, 15:01:01 PM
1. Skulle vilja testa detta rättsligt vad företagen har med våra privata tillhörigheter att göra
2. Se till alla förare får ut var sin telefon att använda för tjänstesamtal så är problemet löst!

1. De kan reglera att du inte får använda telefoner privat på arbetstid så där krävs ingen prövning. Denna app är tyvärr resultatet sv att för många i trafiken (alltså inte bara bussförare) inte fattar att deras fokus krävs på andra saker än sociala medier etc.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ersa

Citat från: Harald Nordius skrivet 02 december 2017, 14:53:34 PM
Enligt ett inlägg högre upp skulle den vara aktiv när bussen körs, inte när den ar lagt av.

I teorin ja. I praktiken lär väl även det krångla, som all annan teknik.