SL H50 4725 för 45 år sedan

Startat av Gunnar D, 30 november 2017, 12:17:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars-Håkan_E

Citat från: Gunnar Berglund skrivet 13 december 2017, 20:40:53 PM
Det var väl så att denna vagn mycket riktigt levererades med Wilson och användes på prov i SL-trafik på Råsta, (enbart?) på linje 515 under sommaren 1972. Provades i Uppsala hösten 1972, fortfarande med Wilson-lådan. I oktober 1972 till Hornsberg för användning i innerstaden och ombyggd (då eller senare?) med ZF-automat.

I en MfSS-artikel (nummer 2/73) nämns H50 4725:  "...nu försedd med HR 501-låda och tursätts på linje 50 tur 8, kl. 5.18-9.07 samt tur 14 kl. 11.50-19.08. I ett senare skede kommer vagnen att provas på Söderhallen och linje 48". Det måste väl referera till ZF-lådan, några prov med Scanias växellådor i volvobussar gjordes väl inte vid SL förrän H2 6484 fick en Scania GA 762 inmonterad?

Vilken växellåda vagnen hade när den kom till Kraftbuss i november 1974 vet jag inte.

Bussen finns ju kvar och som det oftast är har man inte ändrat till automat i bilregistret :-)

CR 76/110/111 kunde som bekant vara utrustade med två automatlådetyper, ZF 2 HP 45 och Scanias HR 501.

Däremot är det väl tveksamt om HR 501 lådan utan problem passade mot Volvomotorn men det krävdes nog inga omfattande modifieringar.