SL H50 4725 för 45 år sedan

Startat av Gunnar D, 30 november 2017, 12:17:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



H50 4725 vid Scheelegatan i nov 1972.

Mvh Gunnar

Roland Hn

Var inte 4725 den på Norra kallades för  Lill Wiman?  Vill minnas att jag kört den några gånger.

Roland.

Lars-Håkan_E

Citat från: Roland Hn skrivet 30 november 2017, 14:18:31 PM
Var inte 4725 den på Norra kallades för  Lill Wiman?  Vill minnas att jag kört den några gånger.

Roland.

4725 fanns i flera omgångar.

Den du tänker på fick nr 5076 år 1976, jag hade den som "egen vagn" ett tag.

Ola Almquist

Denna blev senare Kraftbuss 15.

M.v.h.
Ola

Uffe E

 När 4725, f.d. 5076 hamnade i norrtälje blev den kallad "horungen.
                                                                                 mvh, Uffe,

Gunnar D



Citat från: Ola Almquist skrivet 08 december 2017, 13:08:09 PM
Denna blev senare Kraftbuss 15.

M.v.h.
Ola

Här ses den då i Västervik i juni 1976.
En nyredigerad reprisbild.

Mvh Gunnar

yngrot

Undrar varför de bytte blinkers fram ??  De små på bilden från Västervik syns ju knappt
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Lars-Håkan_E

Citat från: yngrot skrivet 12 december 2017, 18:09:15 PM
Undrar varför de bytte blinkers fram ??  De små på bilden från Västervik syns ju knappt

Sannolikt för att få plats med de eftermonterade smutsavvisarna

yngrot

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 12 december 2017, 18:17:43 PM
Sannolikt för att få plats med de eftermonterade smutsavvisarna



Gör de någon nytta  tro  ???  Inte sett sådana på någon annan buss
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bengt H

Citat från: yngrot skrivet 12 december 2017, 19:55:28 PM
   



Gör de någon nytta  tro  ???  Inte sett sådana på någon annan buss

Jag körde busstypen på Göteborgs spårvägar och kan intyga att bussarna smutsade ner sig oerhört på sidan, även högt upp på rutorna och så att det i viss mån kunde skymma sikten. Samma typ av smutsavvisare sattes även upp på några bussar hos GS men jag märkte knappt någon skillnad. Jag minns inte nu om de blev allmänna eller om det bara var ett prov på några enstaka bussar.

Lars-Håkan_E

Citat från: Bengt H skrivet 12 december 2017, 22:51:24 PM
Jag körde busstypen på Göteborgs spårvägar och kan intyga att bussarna smutsade ner sig oerhört på sidan, även högt upp på rutorna och så att det i viss mån kunde skymma sikten. Samma typ av smutsavvisare sattes även upp på några bussar hos GS men jag märkte knappt någon skillnad. Jag minns inte nu om de blev allmänna eller om det bara var ett prov på några enstaka bussar.

Problemet är/var att hastigheterna på en tätortsbuss blir lite för låga för att dessa luftstyrningar ska påverka i positivt i någon större grad.
SL försökte lösa problemet med gummiläppar i hjulhusen.

Peter Rost

Var 4725 (DBR845) automatväxlad?

//Peter

Lars-Håkan_E

Citat från: Peter Rost skrivet 13 december 2017, 10:12:59 AM
Var 4725 (DBR845) automatväxlad?

//Peter

Jag "gissar" att det var Wilsonlåda i denna, kikar man i bilregistret idag står det "manuell" vilket tyder på att det är Wilson.

Niklas Bygdestam

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 13 december 2017, 10:17:30 AM
Jag "gissar" att det var Wilsonlåda i denna, kikar man i bilregistret idag står det "manuell" vilket tyder på att det är Wilson.


Detta är ju en äldre B59 och dessa brukar vad jag vet oftast ha Wilson. Yngre B59 av denna typ brukar däremot ha automat.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Gunnar Berglund

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 13 december 2017, 14:08:56 PM

Detta är ju en äldre B59 och dessa brukar vad jag vet oftast ha Wilson. Yngre B59 av denna typ brukar däremot ha automat.

Det var väl så att denna vagn mycket riktigt levererades med Wilson och användes på prov i SL-trafik på Råsta, (enbart?) på linje 515 under sommaren 1972. Provades i Uppsala hösten 1972, fortfarande med Wilson-lådan. I oktober 1972 till Hornsberg för användning i innerstaden och ombyggd (då eller senare?) med ZF-automat.

I en MfSS-artikel (nummer 2/73) nämns H50 4725:  "...nu försedd med HR 501-låda och tursätts på linje 50 tur 8, kl. 5.18-9.07 samt tur 14 kl. 11.50-19.08. I ett senare skede kommer vagnen att provas på Söderhallen och linje 48". Det måste väl referera till ZF-lådan, några prov med Scanias växellådor i volvobussar gjordes väl inte vid SL förrän H2 6484 fick en Scania GA 762 inmonterad?

Vilken växellåda vagnen hade när den kom till Kraftbuss i november 1974 vet jag inte.
Mer om SS- och SL-bussar under 1900-talet: bussgaraget.se