Författare Ämne: Destinationsrullar för SL-bussar kring 1990: Märsta  (läst 1436 gånger)

Utloggad Carl

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 67
Destinationsrullar för SL-bussar kring 1990: Märsta
« skrivet: 26 november 2017, 15:02:02 PM »
I Märsta fanns, i likhet med Kallhäll, både H16 och H32.
I Märsta förekom även två olika rullar, och båda varianterna presenteras här.
Jag vet inte om den första varianten byttes ut mot den andra, eller om det var så att senare levererade bussar fick den andra varianten.

Variant 1
1. Abonnerad
2. Ersättningstrafik
3. Extrabuss
4. Ej i trafik
5. (blank)
6. Uppl. Väsby stn
7. Kallhälls stn
8. Löwenstr. sjukh
9. Brunnby vik
10. Älvhagsvägen
11. Cedersnäsvägen
12. Bollstanäsvägen
13. Rotebro stn
14. Grimstavägen
15. (blank)
16. Lövmovägen
17. Runby backar
18. Runsa via Runby
19. Runsa
20. Sättra gård via Runby
21. Sättra gård
22. Vallentuna
23. Åkersberga
24. (blank)
25. Märsta stn
26. Valsta centrum
27. Östra Steninge
28. Steninge
29. Fasanvägen
30. Arlanda
31. SAS-hangaren
32. Hällsboskolan
33. Hällsboskolan  Ej via Brännbo
34. Sjudargården
35. Sigtuna busstn
36. (blank)
37. Odensala kyrka
38. Ekilla gård
39. Tingvallaskolan
40. Sthlms Central
41. Lingsberg
42. Gillermossen
43. Märsta gymn
44. Ekillaskolan
45. Starrmossen
46. Vallstanäs
47. (blank)


Variant 2
0. Vallentuna stn
1. Löwenströmska sjh
2. Upplands Väsby stn
3. Åkersberga stn
4. Rotebro stn
5. Bollstanäs skola
6. Kallhälls stn
7. Brunnby vik
8. Sättra gård
9. Runsa
10. Runby backar
11. Upplands Väsby stn
12. Ed kyrka
13. Älvhagsvägen
14. Sundsborg
15. Grimstavägen
16. Klockbacka
17. Rosersbergs stn
18. Ringlinje
19. Upplands Väsby via Trosta
20. Upplands Väsby via Gottröra
21. Märsta stn via Gottröra
22. Upplands Väsby stn
23. Endast Cedersnäsvägen
24. Endast Breddenskolan
25. (blank)
26. (blank)
27. (blank)
28. (blank)
29. (blank)
30. (blank)
31. Märstabuss
32. AB Storstockholms lokaltrafik
33. Abonnerad
34. Extrabuss
35. Ej i trafik
36. Ersättningstrafik
37. (blank)
38. (blank)
39. (blank)
40. (blank)
41. (blank)
42. (blank)
43. Märsta stn
44. Sigtuna busstation
45. Hällsboskolan
46. Hällsboskolan  Ej via Brännbo
47. Sjudargården
48. Valsta C
49. Tingvallaskolan
50. Ekilla gård
51. Märsta arb. omr.
52. Doktorsgården
53. Direktbuss
54. Märsta stn
55. Arlanda flygplats  Direktbuss
56. Fasanvägen
57. Jupitergatan
58. Arlanda flygplats
59. Gillermossen
60. Ekilla skola
61. Steninge
62. Direktbuss
63. Stockholm
64. Sigtuna
65. Märsta stn
66. Endast Driftvägen
67. Munkholmen
68. Starrmossen
69. Odensala
70. Endast Gymnasiet
71. Endast SAS-hangaren
« Senast ändrad: 09 december 2017, 20:31:31 PM av Carl »

Utloggad Oskar A

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1764
    • Upplandsinfo
SV: Destinationsrullar för SL-bussar kring 1990: Märsta
« Svar #1 skrivet: 27 november 2017, 11:17:44 AM »
Det har varit trevligt och följa denna serie. Hade bilder från Märstadepån tagna 19/5-06 då Swebus 1542 (fd. H16 6739) nyligen tagits ur trafik och i den var lista enligt variant 1 uppklistrad. 
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Utloggad Bussmicke

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 22680
  • Aldrig utanför dörren utan en kamera.
    • Bussmicke.se
SV: Destinationsrullar för SL-bussar kring 1990: Märsta
« Svar #2 skrivet: 29 november 2017, 07:50:20 AM »
Det har varit trevligt och följa denna serie. Hade bilder från Märstadepån tagna 19/5-06 då Swebus 1542 (fd. H16 6739) nyligen tagits ur trafik och i den var lista enligt variant 1 uppklistrad.

Oskar, du tog inte bild på den lappen?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av: Canon EOS 6D Mark II,  Canon EOS M5 och Sony RX100M3.

Utloggad Oskar A

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1764
    • Upplandsinfo
SV: Destinationsrullar för SL-bussar kring 1990: Märsta
« Svar #3 skrivet: 30 november 2017, 01:34:23 AM »
Oskar, du tog inte bild på den lappen?

Jodå, det gjorde jag. Lite komiskt förövrigt att man bara bemödade sig med att stryka över fd. SL-numret.

Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Utloggad Lars-Håkan_E

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3904
SV: Destinationsrullar för SL-bussar kring 1990: Märsta
« Svar #4 skrivet: 30 november 2017, 10:07:21 AM »
Är alternativ 2 inte den ursprungliga rullen och alternativ 1 den som senare ersatte den ursprungliga i ett antal bussar?

Det sattes mig veterligt aldrig upp några invändiga inv nr dekaler i övertagna fd SL Buss AB fordon

Utloggad Carl

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 67
SV: Destinationsrullar för SL-bussar kring 1990: Märsta
« Svar #5 skrivet: 09 december 2017, 20:31:07 PM »
Det har varit trevligt och följa denna serie. 

Tack!

Är alternativ 2 inte den ursprungliga rullen och alternativ 1 den som senare ersatte den ursprungliga i ett antal bussar?

Jag är inte helt säker, men jag tror inte det. Orsaken är att variant 1 saknar destinationer som finns i variant 2, t ex Bollstanäs skola, Rosersbergs station, Klockbacka, Doktorsgården och Märsta arbetsområde. Eftersom variant 2 är mer komplett för Märstas trafik verkar det mer troligt att den kom senare. Det känns orimligt att man skulle valt att gå från variant 2 som fungerade på i princip alla Märstas linjer till variant 1 som fungerade på färre linjer.

Utloggad Lars-Håkan_E

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3904
SV: Destinationsrullar för SL-bussar kring 1990: Märsta
« Svar #6 skrivet: 09 december 2017, 20:48:28 PM »
Tack!

Jag är inte helt säker, men jag tror inte det. Orsaken är att variant 1 saknar destinationer som finns i variant 2, t ex Bollstanäs skola, Rosersbergs station, Klockbacka, Doktorsgården och Märsta arbetsområde. Eftersom variant 2 är mer komplett för Märstas trafik verkar det mer troligt att den kom senare. Det känns orimligt att man skulle valt att gå från variant 2 som fungerade på i princip alla Märstas linjer till variant 1 som fungerade på färre linjer.

Orsaken till att jag gissar det är att en text som Storstockholms Lokaltrafik var något som förmodligen inte skulle ha funnits på en rulle som tagits fram på -90 talet, då hade det sannolikt stått SL Buss AB.

Att det rör sig om en "Papperslapp" klistrad på skyltskåpet gör att det liknar det som Swebus tog fram på -90 talet, isf så härstammar den från tiden efter 1995.

Utloggad Carl

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 67
SV: Destinationsrullar för SL-bussar kring 1990: Märsta
« Svar #7 skrivet: 10 december 2017, 12:31:07 PM »
Orsaken till att jag gissar det är att en text som Storstockholms Lokaltrafik var något som förmodligen inte skulle ha funnits på en rulle som tagits fram på -90 talet, då hade det sannolikt stått SL Buss AB.

Att det rör sig om en "Papperslapp" klistrad på skyltskåpet gör att det liknar det som Swebus tog fram på -90 talet, isf så härstammar den från tiden efter 1995.

Jag köper till fullo ditt resonemang om att "Storstockholms lokaltrafik" förmodligen inte fanns på rullar som togs fram efter SL Buss AB's bildande (det överensstämmer dessutom med de rullar jag visat tidigare). Men i just det här fallet vet jag att även variant 1 fanns innan SL Buss AB-tiden.

Det är inte alltid jag är säker på mina minnesbilder och anteckningar. Men av olika orsaker (det har med kombinationer av minnen från arbets- och privatliv samt privata bilder att göra) vet jag med säkerhet att variant 1 fanns redan sommaren 1990 och då som klisterlapp precis som på Oskar A's bild.

Efter att jag mer noggrant har konsulterat mina anteckningar skulle det kunna vara så (här är jag däremot inte säker) att variant 2 enbart förekom i H32-vagnarna, medan H16-vagnarna hade variant 1.

Jag tittade i gamla tidtabeller och kunde konstatera att exempelvis Doktorsgården började användas som ändhållplats på dåvarande linje 579 i augusti 1989. De flesta av Märstas H16-vagnar levererades enligt Svensk Busshistoria under vintern/våren 1988/1989, medan de flesta H32 levererades hösten 1989. Om vi skulle anta att variant 1 satt i H16 som huvudsakligen levererades innan linje 579 förlängdes från Hällsboskolan till Doktorsgården medan variant 2 satt i H32 som levererades efter 579's förlängning, har båda rullarna ändå tagits fram innan SL Buss AB bildades.

Utloggad Oskar A

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1764
    • Upplandsinfo
SV: Destinationsrullar för SL-bussar kring 1990: Märsta
« Svar #8 skrivet: 11 december 2017, 12:41:19 PM »
Vet inte hur myckat klokare man blir i denna fråga men roade mig med att leta efter bilder på Märstavagnar på nätet och hittade nedan två länkade bilder.

Första länken går till en bild tagen av Bussmicke 1992 med skyltning enligt variant 2.

http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/SL%20Buss/H032/index.html#H32%206912%20OHH473%20MArsta%20920710.jpg

Medan andra länken visar en bild tagen 1993 av Christian M där den är skyltad enligt variant 1.

http://www.christianm.se/tpfoto/bu/bilder/Sverige/SL_Buss/slides/sl6903_19930616.html

Om man får tro bilderna kanske slutsatsen ska vara att variant 2 kom först för att bytas ut mot variant 1 då dessa två bussar ingick i samma serie. 6739/1542 ingick i en mindre serie (SL H 16 6737-6741) som levererades först tidigt 1990 så då kanske man redan hade uppdaterat listan till variant 1. Det skulle ju i så fall kunna styrka Carls minnesbilder från den sommaren.

Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Utloggad Carl

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 67
SV: Destinationsrullar för SL-bussar kring 1990: Märsta
« Svar #9 skrivet: 13 december 2017, 21:23:48 PM »
Jag tror ändå att variant 2 kom senare än 1an och jag ska förklara vilka belägg jag har för min teori (bortsett från att min minnesbild är att 2an kom efter 1an  ;)).

Jag har tittat i de tidtabeller som gällde från det att H16-vagnarna började levereras (hösten 1988) fram till dess att Swebus tog över driften av Märsta (hösten 1995).

Variant 1 saknar en eller flera destinationer för 8 av linjerna, medan variant 2 är i det närmaste komplett för de linjer som trafikerades fram till Swebus övertagande. Dessutom finns det på variant 2 ändhållplatser som började användas först efter det att de flesta H16-vagnarna hade levererats, samtidigt som det på variant 1 finns ändhållplatser som slutade användas i början av 90-talet.

Att byta rulle kostade väl pengar och var troligtvis inget som gjordes i onödan. När det väl skedde ett byte kan vi nog anta att det gjordes för att det fanns ett behov av uppdatering. Eftersom var. 1 var okomplett för så många som 8 linjer skulle ett byte till var. 2 vara välmotiverat. Men om de däremot hade börjat med var. 2 och sedan bytte till var. 1 blev det ju en klar försämring som knappast kan kallas en uppdatering. Att de skulle bytt rulle bara för att ta bort möjligheten att skylta "Storstockholms lokaltrafik" känns väldigt slösaktigt om de samtidigt tog bort möjligheten att skylta destinationer för åtta linjer.

Bussmicke har en bild på H16 6722 som i februari 1993 har variant 2 (destinationen "Sigtuna" finns bara på 2an):
http://bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/SL%20Buss/H016/index.html#H16%206722%20CTU588%20MArsta%20930206.jpg
Således förekom variant 2 inte bara på H32 utan år 1993 även på H16.

Vad gäller bilderna på H32: De ledvagnar Märsta hade höll sig väl på den tiden mest på omlopp med linjerna 580, 582 och 583. Eftersom destinationerna för dessa linjer även finns på var. 1 skulle man kunna tänka sig en teori att man valde att spara pengar på att inte byta till var. 2 på alla ledvagnar eftersom de ändå hade de destinationer som krävdes.