En stadsbuss i Karlskoga

Startat av Bengt H, 25 november 2017, 19:23:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt H

Denna buss ger nästan lite H80-vibbar men det finns en avgörande skillnad. NBJ:s buss, plåtad sommaren 1973, var byggd på ett Scania-Vabis BF76-chassi till skillnad från de liknande SJ/SL-bussarna i Stockholm som var byggda på Volvo B58



Bussmicke

Underbart trevlig vardagsbild. Har du bild framifrån också?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ulf Berlin

Var dom längre eftersom det är ett större fönster bakom bakre bakdörren?/Ulf

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ulf Berlin skrivet 25 november 2017, 21:31:56 PM
Var dom längre eftersom det är ett större fönster bakom bakre bakdörren?/Ulf

Tvärtom! De var något kortare än H80. Bakdörren är närmare bakaxeln än vad den är på H80. Detta tydligen för att få ett större bagageutrymme bakom dörren.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bengt H

Citat från: Bussmicke skrivet 25 november 2017, 19:52:51 PM
Underbart trevlig vardagsbild. Har du bild framifrån också?

Jovisst, åtminstone på en buss av samma sort på samma plats, samma dag



bilomnibussen

Hej! Det är skumt med den där skuffluckan. På första bilden ser det ut att vara en plattform på insidan med räcke att hålla sig i innanför bakhörnet.
Mvh Jan G

roggek

Citat från: bilomnibussen skrivet 28 november 2017, 09:35:29 AM
Hej! Det är skumt med den där skuffluckan. På första bilden ser det ut att vara en plattform på insidan med räcke att hålla sig i innanför bakhörnet.
Mvh Jan G

Nog är det ett räcke längs en (antagligen) ganska stor podester/skåp.
Tittar du noggrannare så är det bara 3 stolar längst bak.
Så någon plattform är det nog inte utan "godsutrymmets skåp" som försetts med räcke.

Stefan P

Hej

Kul med en bild från min födelsestad.

Bussen på bilden har jag kört trevlig buss att köra. Fanns fyra st. med internnr. 22, 23, 26 27.

Det fanns ingen plattform bak i bussen.

Bussarna var fyrväxlad med manuell låda.

Jag började köra buss i november 1980 då fanns bussarna jag de tror försvann 83 84.

mvh Stefan P

Bussmicke

Underbart, tack för den sista bilden, första bilden var en perfekt vardagsbild.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mats Karlsson

Citat från: roggek skrivet 28 november 2017, 10:08:29 AM
Nog är det ett räcke längs en (antagligen) ganska stor podester/skåp.
Tittar du noggrannare så är det bara 3 stolar längst bak.
Så någon plattform är det nog inte utan "godsutrymmets skåp" som försetts med räcke.

Stämmer precis! Det var tre stolar längst bak och ett "skåp" för bagegerummet. Framför skåpet fanns ett stolspar som man kan säga var framskjutna pga skåpet. I övrigt hade bussen dubbelsäten på vänster sida och enkelsäten på höger, dvs sätesplacering 2+1. Det var alltså gått om utrymme i mittgången. Bussen tog 38 sittande och 42 stående, dvs totalt 80 resenärer.

Bussen hade 5-växlad låda typ G504, men bakaxelväxeln var så lågt växlad att många förare startade på 3:an och körde treväxlat. Bakaxeln var nämligen den kraftiga R75:an med lägsta utväxling. Varför denna axel användes vet jag inte, för bussens totalvikt var så låg att den vanliga R550-axeln hade räckt gott och väl. Nu blev bussen stenhård i fjädringen där bak och oerhört obekväm att åka i, såvida den inte var fullastad på någon av arbetarturerna från Bofors.

bilomnibussen

Då frågar man sig varför det var bagageutrymme på stadsbussarna. Gick de på smålinjerna runt Karlskoga och hade med gods? Eller var det bara en gardering "ifall att..."
Mvh Jan G

Mats Karlsson

Citat från: bilomnibussen skrivet 25 januari 2018, 19:00:42 PM
Då frågar man sig varför det var bagageutrymme på stadsbussarna. Gick de på smålinjerna runt Karlskoga och hade med gods? Eller var det bara en gardering "ifall att..."
Mvh Jan G
De gick i ren stadstrafik vad jag vet. Enligt en tidningsartikel om leveransen av bussarna står det att de skulla gå på stadslinjerna och när jag kom till Karlskoga gick de enbart på stadslinjerna. Jag har hört någon förklaring typ att bussarna var tillverkade på spekulatuion för annan kund som tydligen inte köpte dem. I stället köpte NBJ dem, förmodligen därför att man fick dem lite billigare. Bagagerummet fick man i så fall på köptet, om denna förklaring stämmer. Annars hade man nog inte beställt stadsbussar med bagagerum.