Vinterdäck inom SL.

Startat av buskörare, 22 november 2017, 15:48:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Taunusch

Som Busköraren säger så är väl inte det här med att stanna snabbt och effektivt som är det stora problemet med buss i vinterväglag utan att komma igång vid hållplatser och motlut. Klippet visade tyvärr inget av det.

yngrot

Det stora problemet som inte heller är med är ju all annan trafik som är i vägen  ex långtradare på tvären.. 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

buskörare

Efter att ha kört på både "riktiga" vinterdäck och Arrivas M+S så anser jag att det är stor skillnad faktiskt. Åtminstone på B9:orna som glider mycket mindre med vinterdäck. Dock är vinterdäcken helt nya får väl tilläggas.

BSB101

Citat från: yngrot skrivet 26 november 2017, 05:12:46 AM
Det stora problemet som inte heller är med är ju all annan trafik som är i vägen  ex långtradare på tvären..

Eller bussar.

Lars-Håkan_E

Citat från: buskörare skrivet 26 november 2017, 05:56:51 AM
Efter att ha kört på både "riktiga" vinterdäck och Arrivas M+S så anser jag att det är stor skillnad faktiskt. Åtminstone på B9:orna som glider mycket mindre med vinterdäck. Dock är vinterdäcken helt nya får väl tilläggas.

Detta är ett trevligt initiativ av Arriva, besökte en av depåerna förra veckan och detta med riktiga Continental friktionsdäck verkar bli standard på fler depåer än i Norrort.

buskörare

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 08 december 2017, 20:50:01 PM
Detta är ett trevligt initiativ av Arriva, besökte en av depåerna förra veckan och detta med riktiga Continental friktionsdäck verkar bli standard på fler depåer än i Norrort.

Volvo (åtminstone vattenskallarna) har Boss istället.