OB-tillägg bussförare - försämring 90-talet...

Startat av AL, 18 november 2017, 21:25:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

AL

Är det någon som har koll på när OB-tilläggen försämrades för bussförare genom Kommunals förhandling om förbättrade ingångslöner och kortare lönestege?  Har läst någonstans att det skedde någon gång på 90-talet och att en engångssumma utbetalades som kompensation för denna förändring - en engångssumma som dessutom utbetalades rakt av, d v s även till de förare som normalt inte hade särskilt mycket OB-tillägg p g a morgon- eller dagtjänstgöring...

Jocke Selling

1995 eller 1996.

Vill minnas att enkelt OB gick från dryga 16 kr/timmen till dryga 11 kr/timmen. Kvalificerat ob gick från dryga 26 kr/timmen till dryga 22 kr/timmen.
Dessutom togs kvalificerat OB bort för fredagskvällarna.
Ett av syftena enligt Kommunal var att äldre förare inte skulle behöva välja tunga nattpass för att höja sin lön.

AL


Jocke Selling

Har inget minne av den. Däremot sades det att den insparade kostnaden för OB omfördelades och lades på grundlönen istället.
Det kan ha utbetalats någon engångssumma, men inget jag minns. På den tiden arbetade jag som serviceman i tvätthallen.
Som ganska ung och nyanställd hade jag ett antal steg kvar på dåvarande lönestege, och för egen del var den största katastrofen med detta avtal att servicepersonalen övergick till individuell lönesättning, vilket i praktiken murade fast min lön ca 2.000 kronor under de andra som jag jobbade med :(.

buskörare

Citat från: Jocke Selling skrivet 19 november 2017, 07:58:39 AM
1995 eller 1996.

Vill minnas att enkelt OB gick från dryga 16 kr/timmen till dryga 11 kr/timmen. Kvalificerat ob gick från dryga 26 kr/timmen till dryga 22 kr/timmen.
Dessutom togs kvalificerat OB bort för fredagskvällarna.
Ett av syftena enligt Kommunal var att äldre förare inte skulle behöva välja tunga nattpass för att höja sin lön.

Den här med andra ord stigit några kronor på över 20 år  :-\

1896

När tog kommunal över samtliga bussförare i linjetrafik ? Var det inte i samband med detta som OB:t försämrades ?

Alldeles oavsett, så har OB kommit till just för att ersätta "onormala" arbetstider, det vill säga kvällar, nätter och tidiga morgonpass samt helger och storhelger, således ska ersättningen kompensera för just detta, att då börja dribbla med andra motiveringar, som i detta fall, där det lett till försämring, är att frångå det mest grundläggande för ersättningen.

Som jag minns det så blev det försämringar redan då vi gick från Statsanställdas till Transport, och då talades det också om att Transport satsade på att få upp grundlönen, det är förvisso positivt, men det ena ska absolut inte utesluta det andra, arbetar man obekväm arbetstid, så ska man också ha en rejäl ersättning för det.

Lars-Håkan_E

Citat från: Jocke Selling skrivet 20 november 2017, 06:49:52 AM
Har inget minne av den. Däremot sades det att den insparade kostnaden för OB omfördelades och lades på grundlönen istället.
Det kan ha utbetalats någon engångssumma, men inget jag minns. På den tiden arbetade jag som serviceman i tvätthallen.
Som ganska ung och nyanställd hade jag ett antal steg kvar på dåvarande lönestege, och för egen del var den största katastrofen med detta avtal att servicepersonalen övergick till individuell lönesättning, vilket i praktiken murade fast min lön ca 2.000 kronor under de andra som jag jobbade med :(.

Det är ju tveksamt om en sådan yrkesgrupp ska ha i-lön, de flesta gör ju samma jobb och eventuella skillnader, lagbas - busskort etc. kan man lösa med lönetillägg, situationen du beskriver skulle ju ha hanterats senast vid första lönerevisionen.

Däremot när man kommer till yrkesgrupper som planerare, driftchefer, trafikchefer mm så är det svårt att ha tarifflön, en driftchef på ort A kan ju ha helt andra förutsättningar/arbetsuppgifter jmf kollegan på ort B

preacher

Kan inte minnas att det kom något engångsbelopp men det är ju ett tag sedan. Däremot stämmer det att ob sänktes för att "spara"på äldre förare så att dom inte skulle välja nattpass för lönens skull.
Grundlönen höjdes istället för samtliga och lönestegen gjordes om. Efter 30 år så betyder det att jag varit fullbetald i 22 år.
Ob är idag eller fram till sista september 18,45 och 36,94.
Låga ob som ibland förklaras med att det är ordinarie arbetstid att jobba oregelbundet inom bussbranchen.
Pär Busschaufför sen 86 Jobbar på Bergkvarabuss

yngrot

Jag minns när det blev ändrat. mMånga i Borås valde att börja köra daggruppper  då Ob sänktes vi hade ju samma nivå som  inom sjukvården har för mig sista året det var ca 78kr på storhelg och det sänktes rätt rejält en dag på det gamla gav lika mycket som 3 dagar med den nya lägre nivå..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

jocke

Att jämföra med tex Handels som har brutalt bra OB, och gissningsvis bara lite sämre grundlön. Livet är rätt orättvist.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

1896

Citat från: preacher skrivet 20 november 2017, 13:17:37 PM
Låga ob som ibland förklaras med att det är ordinarie arbetstid att jobba oregelbundet inom bussbranchen.




Normala arbetstider ska betraktas som mellan 07.00-18.00 Vardagar, allt annat ska betraktas som obekväm arbetstid, och alltså ersättas med OB. Vi ska inte låta oss luras av folk som vill normalisera det onormala.

Sundås

Citat från: Kung Vasa skrivet 22 november 2017, 12:34:14 PM


Normala arbetstider ska betraktas som mellan 07.00-18.00 Vardagar, allt annat ska betraktas som obekväm arbetstid, och alltså ersättas med OB. Vi ska inte låta oss luras av folk som vill normalisera det onormala.

Samhället förändras, och så även synen på vad som är "normalt". Fram till 1971 var det ju exempelvis normala arbetstider att arbeta även lördagar, det är det inte idag.

Att normala arbetstider skulle vara i spannet 7-18 vill jag påstå är någon form av kvarleva från när de flesta arbetade inom industrin - men det gör bara omkring 10% idag.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

mittlinje

Citat från: jocke skrivet 22 november 2017, 07:50:56 AM
Att jämföra med tex Handels som har brutalt bra OB, och gissningsvis bara lite sämre grundlön. Livet är rätt orättvist.

"bara lite sämre grundlön"? Den är mycket lägre men i gengäld en av arbetsmarknadens bättre ob. Dock i många fall nästan omöjligt att få en heltidsanställning. Vare sig 17%-tid eller ATF.
Handels har följande:
Lön fullbetald 140 kr
Måndag–fredag 18.15–20.00      50%
Måndag–fredag efter 20.00        70%
Lördagar efter 12.00                 100%
Söndagar och helgdagar          100%
Aftnar som jul och nyår räknas som lördag

buskörare

Citat från: mittlinje skrivet 22 november 2017, 17:36:45 PM
"bara lite sämre grundlön"? Den är mycket lägre men i gengäld en av arbetsmarknadens bättre ob. Dock i många fall nästan omöjligt att få en heltidsanställning. Vare sig 17%-tid eller ATF.
Handels har följande:
Lön fullbetald 140 kr
Måndag–fredag 18.15–20.00      50%
Måndag–fredag efter 20.00        70%
Lördagar efter 12.00                 100%
Söndagar och helgdagar          100%
Aftnar som jul och nyår räknas som lördag

140 kr är ju 20 kr mindre än vad vi får. Är det mycket sämre?

mittlinje

Citat från: buskörare skrivet 23 november 2017, 06:11:43 AM
140 kr är ju 20 kr mindre än vad vi får. Är det mycket sämre?
Beroende på hur man räknar men man måste utgå från 100% och då är grundlönen drygt 3 300 kr mindre som fullbetald. Det tycker jag är mycket sämre men ni får gärna ha andra funderingar om det. Jag väger även in möjligheten att få en 100% tjänst i mitt tycke där man på flertalet arbetsplatser föredrar att många 75% anställda än 100%. Visst, ett kvinnoyrke vilket i många fall innebär b a fler VAB och då drabbas inte företaget lika hårt gällande tillsättningar.