OB-tillägg bussförare - försämring 90-talet...

Startat av AL, 18 november 2017, 21:25:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Citat från: Sundås skrivet 22 november 2017, 14:41:43 PM
Samhället förändras, och så även synen på vad som är "normalt". Fram till 1971 var det ju exempelvis normala arbetstider att arbeta även lördagar, det är det inte idag.

Att normala arbetstider skulle vara i spannet 7-18 vill jag påstå är någon form av kvarleva från när de flesta arbetade inom industrin - men det gör bara omkring 10% idag.

Du glömmer alla tjänstemän, som jobbar 08.00 - 17.00 Vardagar. Ska man överhuvudtaget kunna sätta en norm för när OB ska utbetalas, så måste man ha en "normal" arbetstid att utgå ifrån, annars riskerar vi att bli av med OB:t helt i slutändan. 07.00 - 18.00 är en bra hållpunkt, och kan vi bussförare få OB före kl 07.00 och efter kl 18.00 vardagar, så vore bara det en höjning av ersättningen. 

mittlinje

Citat från: Kung Vasa skrivet 23 november 2017, 13:39:12 PM
Du glömmer alla tjänstemän, som jobbar 08.00 - 17.00 Vardagar. Ska man överhuvudtaget kunna sätta en norm för när OB ska utbetalas, så måste man ha en "normal" arbetstid att utgå ifrån, annars riskerar vi att bli av med OB:t helt i slutändan. 07.00 - 18.00 är en bra hållpunkt, och kan vi bussförare få OB före kl 07.00 och efter kl 18.00 vardagar, så vore bara det en höjning av ersättningen.

Det går inte att generalisera, det är många tjänstemän som arbetar utanför dessa tider. Ibland med ob, ibland utan eftersom de har individuella löner. Så vad är en "normal" arbetstid? Här finns förare som gillar tidiga morgnar likaväl som det finns de som gillar köra sena kvällar/nätter, och de väljer så utifrån sin livsstil, inte ob-ersättningen. Dock håller jag med om att man bör se över ersättningen och detta har man tjatat om sedan urminnes tider. Glöm dock inte att de som skall lyfta frågan är "folkvalda" och blir omvalda år efter år utan att de tar frågan/uppgiften på allvar.

BSB101

En facklig organisation är aldrig starkare än sina medlemmar. Om man vill ha bättre förtroendevalda och/eller förhandlade så får man se till att påverka där man kan. det minsta är att en gång om året gå på ett möte och rösta in "rätt" folk.

buskörare

Citat från: mittlinje skrivet 23 november 2017, 15:58:25 PM
Det går inte att generalisera, det är många tjänstemän som arbetar utanför dessa tider. Ibland med ob, ibland utan eftersom de har individuella löner. Så vad är en "normal" arbetstid? Här finns förare som gillar tidiga morgnar likaväl som det finns de som gillar köra sena kvällar/nätter, och de väljer så utifrån sin livsstil, inte ob-ersättningen. Dock håller jag med om att man bör se över ersättningen och detta har man tjatat om sedan urminnes tider. Glöm dock inte att de som skall lyfta frågan är "folkvalda" och blir omvalda år efter år utan att de tar frågan/uppgiften på allvar.

Jag skulle gärna skippa helger helt, men det får jag inte. Så jo, jag vill gärna ha ob för den tiden jag måste jobba fast jag egentligen inte vill. Obekväma arbetstider sliter mer på kroppen, det har inte med vad man själv tycker att göra, utan mer vetenskapliga saker än åsikter.

Lars-Håkan_E

Citat från: buskörare skrivet 23 november 2017, 19:21:10 PM
Jag skulle gärna skippa helger helt, men det får jag inte. Så jo, jag vill gärna ha ob för den tiden jag måste jobba fast jag egentligen inte vill. Obekväma arbetstider sliter mer på kroppen, det har inte med vad man själv tycker att göra, utan mer vetenskapliga saker än åsikter.

Vi är nog väldigt många tjänstemän som jobbar obekväm tid utan ersättning och som dessutom antas vara tillgängliga på telefon när som helst på dygnet.

Vad gäller helgarbeten så är det väl upp till resp arbetsgivare att bestämma om man ska erbjuda helglediga (det som i SL språk kallades S1) grupper för förare.

mittlinje

Citat från: buskörare skrivet 23 november 2017, 19:21:10 PM
Jag skulle gärna skippa helger helt, men det får jag inte. Så jo, jag vill gärna ha ob för den tiden jag måste jobba fast jag egentligen inte vill. Obekväma arbetstider sliter mer på kroppen, det har inte med vad man själv tycker att göra, utan mer vetenskapliga saker än åsikter.
Så vetenskapen är statisk? Jag har en medarbetare som fullständigt lever kvällsliv, lägger sig sällan före 4 på morgonen - en YKB-kurs 8-16 är nästan katastrof. En annan föredrar också också kvällar då han ur medicinsk synpunkt fungerar bättre på kväll. En tredje gillar morgnar, hinner med ett par turer innan han öppnar sin affär. Allt självvalt och de mår prima, sen får vetenskapen säga vad de vill.
Möjligheten för dig finns att skippa helger, finns många arbetstillfällen även för det. Kanske inte samma trygghet eller lön, men möjligheterna finns........ T ex visar "vetenskapen" att yngre personer sällan stannar mer än fem år på samma arbetsplats, därefter vill de ha nya utmaningar.

buskörare

Citat från: mittlinje skrivet 23 november 2017, 21:10:43 PM
Så vetenskapen är statisk? Jag har en medarbetare som fullständigt lever kvällsliv, lägger sig sällan före 4 på morgonen - en YKB-kurs 8-16 är nästan katastrof. En annan föredrar också också kvällar då han ur medicinsk synpunkt fungerar bättre på kväll. En tredje gillar morgnar, hinner med ett par turer innan han öppnar sin affär. Allt självvalt och de mår prima, sen får vetenskapen säga vad de vill.
Möjligheten för dig finns att skippa helger, finns många arbetstillfällen även för det. Kanske inte samma trygghet eller lön, men möjligheterna finns........ T ex visar "vetenskapen" att yngre personer sällan stannar mer än fem år på samma arbetsplats, därefter vill de ha nya utmaningar.

Nu pratade vi väl bussförarjobb? Så nej, jag kan inte välja. Vetenskap är oftast baserat på forskning och forskning tar oftast reda på vad som händer på sikt. Jättebra att din medarbetare mår bra av att jobba så. Jag har kollegor som mår skit av att jobba sena kvällar och bättre, men tvingas till det pga företagets tidssökning. Alla har inte möjlighet att välja.

buskörare

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 23 november 2017, 20:29:21 PM
Vi är nog väldigt många tjänstemän som jobbar obekväm tid utan ersättning och som dessutom antas vara tillgängliga på telefon när som helst på dygnet.

Vad gäller helgarbeten så är det väl upp till resp arbetsgivare att bestämma om man ska erbjuda helglediga (det som i SL språk kallades S1) grupper för förare.

Och det finns inte allt för få tjänstemän som jobbar övertid utan betalning också. Bort med övertiden? Skillnaden jag sett är att dom har ganska ordentligt mycket högre lön som nån form av kompensation. För vår del är knappast en lönehöjning på kanske 5000/st ett alternativ så att ta bort ob  skulle knappast göra bussföraryrket mer attraktivt. Sen är det ju rätt stor skillnad på vad man jobbar med. Att klara obekväm arbetstid inom ett yrke där man inte riskerar ha ihjäl flera människor pga trötthet är väl inte samma som ett där trötth2t är en potentiell livsfara.

AL

Citat från: BSB101 skrivet 23 november 2017, 16:05:54 PM
En facklig organisation är aldrig starkare än sina medlemmar. Om man vill ha bättre förtroendevalda och/eller förhandlade så får man se till att påverka där man kan. det minsta är att en gång om året gå på ett möte och rösta in "rätt" folk.


Och vad hjälper det om det ändå sitter anställda ombudsmän på förbundet som anser att medlemmarnas önskemål endast passar i papperskorgen?  Om du har missat det så innebar årets avtalsrörelse att ett nytt avtal godkänts för en treårsperiod framåt.  Ute i landet har flera förtroendevalda assisterat och hjälpt medlemmar att skriva avtalsmotioner, många av dessa om bl a förbättringar av ob-tillägget, motioner som alltså slängdes direkt i papperskorgen av anställda ombudsmän.  Och nu har tåget gått för minst tre år framåt...

Fackföreningsrörelsen ser annorlunda ut idag... inte så enkelt som du tycks tro...

mittlinje

Citat från: AL skrivet 24 november 2017, 12:44:21 PM

Och vad hjälper det om det ändå sitter anställda ombudsmän på förbundet som anser att medlemmarnas önskemål endast passar i papperskorgen?  Om du har missat det så innebar årets avtalsrörelse att ett nytt avtal godkänts för en treårsperiod framåt.  Ute i landet har flera förtroendevalda assisterat och hjälpt medlemmar att skriva avtalsmotioner, många av dessa om bl a förbättringar av ob-tillägget, motioner som alltså slängdes direkt i papperskorgen av anställda ombudsmän.  Och nu har tåget gått för minst tre år framåt...

Fackföreningsrörelsen ser annorlunda ut idag... inte så enkelt som du tycks tro...

Efter lång betänketid väljer jag att ställa en fråga: Vems är problemet/felet?

BSB101

Citat från: AL skrivet 24 november 2017, 12:44:21 PM

Och vad hjälper det om det ändå sitter anställda ombudsmän på förbundet som anser att medlemmarnas önskemål endast passar i papperskorgen?  Om du har missat det så innebar årets avtalsrörelse att ett nytt avtal godkänts för en treårsperiod framåt.  Ute i landet har flera förtroendevalda assisterat och hjälpt medlemmar att skriva avtalsmotioner, många av dessa om bl a förbättringar av ob-tillägget, motioner som alltså slängdes direkt i papperskorgen av anställda ombudsmän.  Och nu har tåget gått för minst tre år framåt...

Fackföreningsrörelsen ser annorlunda ut idag... inte så enkelt som du tycks tro...

Som sagt, facket är inte starkare än sina medlemmar.

1896

Citat från: mittlinje skrivet 25 november 2017, 21:43:55 PM
Efter lång betänketid väljer jag att ställa en fråga: Vems är problemet/felet?

I grund och botten så måste det väl vara arbetsgivarens fel, då de i mångt och mycket driver en arbetarfientlig linje, som gör det svårt för fackliga företrädare att driva igenom arbetarvänliga förmåner. Det är klart att facket kan vara bättre och starkare jämfört med idag, men det allra bästa vore om arbetsgivarna såg fördelarna med personalförmåner.

mittlinje

Håller inte med, anser att det är fel på laguppställningen. Fungerar precis som i sportens värld, gäller att plocka ut rätt manskap. Ekonomiska resurser finns, vi skall inte glömma att kyrkan och facket är de som sitter på mest rikedomar i landet. Så det ligger mer åt att man skall göra revolution mot sina ombudsmän och ställa högre krav, annats åker man ner en division. Bevisligen har önskemålet om högre ob funnits länge men som det skrivs ovan, det hamnar i papperskorgen. Man lägger sig på rygg innan man tar fajten.

Ztefan

Min egen tanke är att det var då som pensions systemet lades om, och jag tror att eventuella tillägg utöver grundlön inte skulle vara grundande för framtida pension, bara min egen tanke vet ej med säkerhet. Någon engångs utbetalning såg åtminstone inte jag röken utav, men däremot gick månadslönen upp med ett antal hundra-lappar, sen blev vi intvingade i kommunal och dem har väl inte gjort sig kända för att vara några goda förhandlare när det gäller löner för bussförare. Och sen var väl tanken att arbetsgivarna inte skulle kunna konkurrera med att bussförare hade olika löneavtal beroende på vilket fackförbund som skötte avtalen, utan det skulle så att säga kosta lika mycket att anställa bussförare, kostnads neutralt så att säga. På den tiden fanns det en hel del kommuner som drev trafik i egen regi, och hur ser det ut idag, finns väl knappt några kvar, till och med Lunds kommun har gett upp, annars kämpade dem på i många år vill jag minnas.