59:an - tre veckor kvar

Startat av Hasse L, 18 november 2017, 11:24:55 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L

Sist men inte sämst: 90-talets "rullbandsskyltbussar"; 6809 har den ursprungliga destinationsrullen för innerstan, 6881 har den senare, reviderade versionen.


OOS 620 - H17E 6809.


JJL 769 - H17 6881.

MaxCi

Sista bussen på linje 59 blev Keolis 4843, som här står vid Fredhäll och väntar på att få köra sista turen till Malmgårdsvägen



Samma buss vid Malmgårdsvägen, efter sista körningen på linje 59



Hasse L

Tack för dessa bilder från det lite sorgliga slutet för en klassisk busslinje!

Och tack till alla andra som har bidragit med bilder och kommentarer, fortsätt gärna att komplettera tråden.

Jag åkte också en avskedstur - fast betydligt tidigare på lördagen - med nedanstående buss, som här ankommer till Malmgårdsvägen:

EHY 762 - Keolis 4814.

Leyland

Citat från: Hobgoblin skrivet 10 december 2017, 17:06:50 PM
Och tack till alla andra som har bidragit med bilder och kommentarer, fortsätt gärna att komplettera tråden.


Tack själv Hasse! Absolut.

Bussmicke

Citat från: Hobgoblin skrivet 10 december 2017, 17:06:50 PM
Tack för dessa bilder från det lite sorgliga slutet för en klassisk busslinje!

Och tack till alla andra som har bidragit med bilder och kommentarer, fortsätt gärna att komplettera tråden.

Jag åkte också en avskedstur - fast betydligt tidigare på lördagen - med nedanstående buss, som här ankommer till Malmgårdsvägen:

EHY 762 - Keolis 4814.

Lyckos som fick bild med denna skyltning här, på mina bilder står det bara endast avstigning.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Leyland

Låt oss gå tillbaka till april 1965 med lite tillfälliga körvägsförändringar på linje 59.


christian berg

Tack för alla trevliga bilder m.m. i denna tråd! Alla typer som trafikerat 59:an under högertrafiktyden utom Volvo H50 har ju avbildats.

Det fanns väl ett tag på 70-talet någon form av speciallinje som gick till Finlandsbåtarna vid Skeppsbron som hette 59E. Vet ej var den utgick ifrån, vet någon? Jag har en bild med en avställd H33-dubbeldäckare i Hornsberg som är skyltad 59E, men gick dessa verkligen på denna speciallinje?

Hälsningar

Christian B

Mr H

Citat från: christian berg skrivet 11 december 2017, 19:40:30 PM
Tack för alla trevliga bilder m.m. i denna tråd! Alla typer som trafikerat 59:an under högertrafiktyden utom Volvo H50 har ju avbildats.

Det fanns väl ett tag på 70-talet någon form av speciallinje som gick till Finlandsbåtarna vid Skeppsbron som hette 59E. Vet ej var den utgick ifrån, vet någon? Jag har en bild med en avställd H33-dubbeldäckare i Hornsberg som är skyltad 59E, men gick dessa verkligen på denna speciallinje?

Hälsningar

Christian B

Jag kommer ihåg att den H33 som stog i Söderhallen och var vikt för SvOf hade en pappskylt 59E. Tror inte att det gått H33 på 59E med tanke på bussens dåtida beskyddare. Nog "kulskyltning"! Tyvärr så som vi vet fick ju SvOf aldrig överta bussen.

Mr H

Gunnar Berglund

En kompletterande bild från Södermannagatan vid hållplats Närkesgatan den 26 november 2017:

Mer om SS- och SL-bussar under 1900-talet: bussgaraget.se

Hasse L

Citat från: Bussmicke skrivet 11 december 2017, 00:48:30 AM
Lyckos som fick bild med denna skyltning här, på mina bilder står det bara endast avstigning.
När jag tog en bild (som jag alltså inte behöver spara längre) på samma plats av en 49-vagn tidigare i veckan, så visade också den skylten "Endast avstigning". Men jag fick ju en chans till i lördags när jag ville åka sträckan på Söder en gång till.
Om skyltarna fungerar på samma sätt som när jag körde, så kan man trycka på en "Vänta"-knapp, som skjuter upp växlingen av texten. Kanske hade den här föraren gjort så, eller så spökade datorn.....   /Hasse

Karsten

Citat från: christian berg skrivet 11 december 2017, 19:40:30 PM
Tack för alla trevliga bilder m.m. i denna tråd! Alla typer som trafikerat 59:an under högertrafiktyden utom Volvo H50 har ju avbildats.

När jag åkte 59an dagligen var H7 det vanligaste. Har någon en sådan bild?

Jimmy

Citat från: christian berg skrivet 11 december 2017, 19:40:30 PM
Tack för alla trevliga bilder m.m. i denna tråd! Alla typer som trafikerat 59:an under högertrafiktyden utom Volvo H50 har ju avbildats.

Det fanns väl ett tag på 70-talet någon form av speciallinje som gick till Finlandsbåtarna vid Skeppsbron som hette 59E. Vet ej var den utgick ifrån, vet någon? Jag har en bild med en avställd H33-dubbeldäckare i Hornsberg som är skyltad 59E, men gick dessa verkligen på denna speciallinje?

Hälsningar

Christian B

Lite info om 59E hittar du på sidan 13 i linjehistoriken för linje 59 här.
Vore kul om någon kände till hur länge trafiken på 59E pågick, jag gissar på någon gång 1973.

Jimmy

christian berg

Tack för information om 59E. Vore kul att se någon bild, men det kanske är svårt, då linke förmodligen bara gick i samband med Finlandsbåtarnas avgång/ankomst. Den fick väl efterföljare i linje 60 och linje 45 sedan Finlandsbåtarna lämnat Skeppsbron. Sedan fanns det ju 46E som väntade framför waxholmsbåtarna när många fartyg kom in, men den har väl aldrig ritats ut på någon karta som gjordes med 59E i början av 70-talet.

Förmodligen stämmer det att det aldrig gått några dubbeldäckare på linje 59E. Det var nog så att vagn 4296 kördes igång som avställd på Söderhallens gård med denna "skojskyltning" i samband med en utflykt med Spårvägssällskapet i mars 1976 och den behöll denna skytning när den två månader senare stod avställd i Hornsberg inför kommande skrot.

Hälsningar
Christian B

roggek

Citat från: Jimmy skrivet 13 december 2017, 18:33:52 PM
Lite info om 59E hittar du på sidan 13 i linjehistoriken för linje 59 här.
Vore kul om någon kände till hur länge trafiken på 59E pågick, jag gissar på någon gång 1973.

Jimmy

Jag gissar mer på att linje 59E lades ner runt 30 augusti 1976, m h t att då gick den sista turen med S/S Bore från Skeppsbron (den ankom Åbo den 1 september 1976 och därmed var Skeppsbroepoken slut):
https://svenska.yle.fi/artikel/2008/06/04/sista-rutten-med-ss-bore
Se det nostalgiskt sevärda filmklippet i länken.

Ted Selander

Får man komma så här på sladden, minst en vecka för sent, med två H59 i 5x26-serien?