59:an - tre veckor kvar

Startat av Hasse L, 18 november 2017, 11:24:55 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L

Stockholms äldsta - för samma linje oavbrutet använda - linjenummer upphör vid tidtabellsskiftet i december. Linje 59 inrättades 1.5.1930 på sträckan Sankt Eriksplan-Norra Hammarbyhamnen. Redan från början skedde vändningen på Söder runt Ljusterögatan-Gaveliusgatan-Barnängsgatan, med undantag av krigsåren och några år därefter, då linjen linjen hade kortats av och vände vid Katarina Bangata/Ljusterögatan ungefär som 76:an gör idag x). 1964 förlängdes linjen till Tengdahlsgatan, men fick kortas av igen när den nya bostadsbebyggelsen i Norra Hammarbyhamnen kom i vägen. (En bussgata genom området var visst inte att tänka på.)
I norr förlängdes 59:an så småningom till Karolinska, som förblev ändhållplats under resten av vänstertrafiken. Därefter har linjen haft rätt många olika sträckningar norr om Slussen och detta är ingen linjehistorik. Även körvägen mellan Slussen och Hammarbyhamnen/Barnängen har förstås varierats en del under de åttiosju-och-ett-halvt åren.
Rättelse: 18.10.1943 avkortades linjen till Södermannagatan/Ringvägen, den förlängdes åter till Barnängsgatan 16.4.1947. Avkortningen till Katarina Bangata/Ljusterögatan tillämpades bara 17.11.1954 - 6.5.1956.

Dagens sträckning mellan Vasagatan och Kungsholmen tas över av 65:an, medan den - tydligen - krympande skaran resenärer på Söder kommer att hänvisas till linje 76.


DAJ 991 - Leyland Panther 1967 - SL H34 4431.

Lars-Håkan_E

Hållplatsen där på Färgarplan/Tengdahlsgatan övertogs ju senare av linje 66, men när var det?

Leyland

#2
Tack Hans för denna trevliga bild - i många bemärkelser!

En trevlig ändhållplats med den "egna vändslingan" som inte längre finns. SS standard med telefon och "låda" för sopkvasten finns på plats.

4431 var en av de sista Leyland i Hammarbyhallen juni 1982 - men det är en annan historia och får bli i en annan tråd.

Låt tråden fyllas på med minnen och fakta över linje 59!

Leyland

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 18 november 2017, 11:54:59 AM
Hållplatsen där på Färgarplan/Tengdahlsgatan övertogs ju senare av linje 66, men när var det?

Om jag minns rätt i början av 1980 - åkte 66:an dit första trafikdagen med nya ändhållplatsen! Och detta straxt efter att linje 59 avkortats till Katarina Bangata/Ljusterögatan.

Även linje 55 kom så småningom att ha samma ändhållplats.

Leyland

59:ans nya ändhållplats, efter avkortning från Färgaplan, blev Ljusterögatan/Malmgårdsvägen. Av miljöskäl fick inte bussar gå runt kvarteret ned till Malmgårdsvägen mellan klockan 21.00 och 06.00.

Nedan ett utdrag ur tjänstetidtabell nummer 30, gällande måndag-fredag från vintertidtabellen 1984-08-20.

Ännu utsattes linje 59 från Söderhallen.

Notera tillgängligheten av toaletter för förarna.




Gunnar D



Citat från: Leyland skrivet 18 november 2017, 11:55:20 AM
Låt tråden fyllas på med minnen och fakta över linje 59!

Håller helt med!
Ovan H20 5212 (utan snibb) på linje 59 i korsningen S:t Eriksgatan/Torsgatan 18 aug 1967.
En nyinskannad reprisbild.

Mvh Gunnar

Leyland

Citat från: Gunnar D skrivet 18 november 2017, 17:47:25 PM
Ovan H20 5212 (utan snibb) på linje 59 i korsningen S:t Eriksgatan/Torsgatan 18 aug 1967.
En nyinskannad reprisbild.

Mvh Gunnar

Tack för denna trevliga bild. H20 på 59:an var inte det typiska, i vart fall inte under första halvåret 1967.

Typutsättning på linje 59, som t.ex. denna fredag 26 maj 1967, var typ H22.

5212 återfinns som utsatt på linje 73 tur 2.




Gunnar D

Tack för denna lista som bl.a. visar att Frihamnen/Östermalm genom linje 31 och 73 fick särskilt njuta av H20-buller!
AB med Metropol, vad kan det vara? Upprepar min tidigare undran om Söh kan haft utsättning på linje 139 1964-65 eller om några av deras 5189-5204 överfördes till Nah under perioden?

Mvh Gunnar

Hasse L

Abonnemangen bör ha varit för Fläktfabriken i Sickla. Hyh o/e Söh brukade köra från/till Gullmarsplan vid arbetstidens början och slut. Ska kolla detaljerna i några sparade turlistor (som jag inte har tillgängliga nu). /H

Greger Larsson


K R

Hej!

På bilden ovan på den bevarade H34 4443, tagen i korsningen Vasagatan/Kungsgatan, ses en Saab 96 V4 till vänster.
Lätt skadad i fronten med blinkers/p-ljusglaset borta på höger sida, samt med blanklisten i stötfångaren lojt hängande.

Saab marknadsförde denna stötfångare, som väl benämndes säkerhetsstötfångare, som befrämjande för plånboken då den vid lättare sammanstötningar
i förhållandevis låga hastigheter klarade smällen med att man endast ersatte just denna blanklist för en smärre peng.
Andra bilmärken redovisades i annonseringen jämförelsevis med högre reparationssummor, då det kanske innebar byte av stötfångare samt övriga plåtskador...

Sedan tackar vi för repriseringen av den snibblösa H20 5212 högre upp i tråden. Även den lite tilltufsad och bucklig uppe i vänstra takhörnet.
Kan någon ha bild på någon av de snibblösa H21/22-capitolerna (5356, 5361) på 59:an? Fanns det fler än dessa två?

mvh K R

Jimmy

En liten linjehistorik för 59:an perioden 1930-2017 vill man ju bidra till.
Den hittar du här

Jimmy

Gunnar Berglund

Mycket intressanta bidrag från alla i tråden, stort tack för den tid som lagts ned för att dela uppgifterna!
Mer om SS- och SL-bussar under 1900-talet: bussgaraget.se

Leyland

19 maj 1959 introducerades typ H22A på linje 59 enligt trafikorder A170.


Lars-Håkan_E

Citat från: Leyland skrivet 18 november 2017, 11:55:20 AM

Låt tråden fyllas på med minnen och fakta över linje 59!

Tyvärr kan jag inte bidra med några stora minnen eller så, jag hade "förmånen" att köra 59:an 1982-1985 (därefter flyttade jag till Åkerby) och för egen del så minns jag 59:an som den linje som var stressigast oavsett tid undantaget lördag o söndagmornar.