Huvudmeny

Solbus (viktigt)

Startat av theobergsten, 17 november 2017, 23:21:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Snusmumrik

Systemet tillverkas av Continental och heter Kibes 32.
https://www.continental-automotive.com/en-gl/Trucks-Buses/Vehicle-Chassis-Body/Body-Control-Products/Board-Electronics-KIBES/KIBES-ZR32/KIBES-Architecture-with-ZR32-A
Troligtvis kan man som busstillverkare skapa sin egen grafik till instrumentet, eller så kan man nog använda en standard layout som Continental skickar med.

Fort gick det, billigt var det och bra blev det inte heller.

Mats Karlsson

Citat från: theobergsten skrivet 07 januari 2018, 15:22:54 PM
Ok, du ska ha ett stort tack för alla svar och jag återkommer och skriver ifall jag har någon mer fråga. Nu till nåt helt annat. Är det någon som vet om den 8,5 m långa Autosan Sancity som finns i Lysekil (regnr: XHL477, bussnummer: 2126) togs in i Sverige i samband med Solbussarna och de övriga Autosan (till Karlskoga) eller?

ALAB Bussar AB var agent för polska Autosan sedan 2005 och tog succesivt in den ena Autosan-modeleln efter den andra till Sverige, samt specade utföranden som Autosan bara tillverkade åt Sverige. 2008 tog Autosan över den polska tillverkaren Jelcz (som jag tror var konkursmässig) och och behöll vissa Jelcz-modeller, bl.a. en liten stadsbussmodell kallad Libero som Autosan döpte om till Autosan SanCity. Denna modell blev ALAB intresserade av och tog in till Sverige under 2009. Vadstena buss köpte väl en och sedan behöll ALAB en som demobuss. Denna lånade VL Buss aug-nov 2009 och använde i Karlskoga i väntan på den korta Solbus som kom i nov 2009. Senare sålde ALAB denna SanCity till Lysekils Busstrafik.

Det var samma med Solbus, att ALAB Bussar blev intresserade av dessa eftersom Autosan inte hade rena stadsbussar i sitt program. VL Buss blev första kund i Sverige att beställa Solbus och vad jag minns var det en helt ny konstruktion som Solbus bara hade hunnit tillverka i ca 15 exemplar innan exportordern kom till Sverige. De tre långa Solbus kom till Karlskoga i dec 2009. Några fler Solbus togs inte in pga de problem som uppstod nästan omedelbart med "skenande" bussar och att den bakersta dörren öppande sig i farten. Förarna klagade också på den spartanska förarmiljön och dåliga värmen i bussarna. Det var väl ett köp typ "grisen i säcken". 

Det dröjde inte så länge efter detta att Autosan också började gå dåligt och det hela slutade med att både Autosan och ALAB Bussar konkursade. Exakt hur det var med ALAB vet jag inte, för ägaren Alvar Larsson hade tydligen fler bolag som levde vidare på något sätt. Och som "grädde på moset" försattes även VL Buss i konkurs som ju hade varit något slag av garant åt ALAB Bussar genom att köpa både Autosan och Solbus bussar för att få fart på ALAB:s försäljning. 

S Svensson

Jag tittade litet på äldre uppgifter och Solbussarna är ungefär 2011 registrerade på (leasinggivare) Brandtfordon AB, 556376-9123 med leasingtagare Buss I Väst-Trafik. Den senare försöker bli av med dem och annonserar ut dem. Troligen gick de inte att bli av med utan Solbussarna tas över av en av BiVT större delägare. 2011 var A Larsson med i styrelsen för ovan.

theobergsten

Tack alla för svaren! Men finns ens Solbus eller Autosan kvar i bussbranschen längre? På Solbus hemsida så står det något om Lider Trading eller nått. ALAB finns väl kvar fortfarande, men vad säljer de och går det bra för dem?

Mats Karlsson

Citat från: theobergsten skrivet 18 januari 2018, 19:27:55 PM
Tack alla för svaren! Men finns ens Solbus eller Autosan kvar i bussbranschen längre? På Solbus hemsida så står det något om Lider Trading eller nått. ALAB finns väl kvar fortfarande, men vad säljer de och går det bra för dem?

Solbus finns kvar vad jag vet, men inte Autosan, som ju konkursade 2013. ALAB finns också kvar, men i form av ett annat bolag än det som konkursade.
http://www.solbus.com.pl
http://www.bussmagasinet.se/2013/09/polska-autosan-i-konkurs/
http://www.alabbussar.se/

theobergsten

Citat från: Mats Karlsson skrivet 18 januari 2018, 19:44:04 PM
Solbus finns kvar vad jag vet, men inte Autosan, som ju konkursade 2013. ALAB finns också kvar, men i form av ett annat bolag än det som konkursade.
http://www.solbus.com.pl
http://www.bussmagasinet.se/2013/09/polska-autosan-i-konkurs/
http://www.alabbussar.se/
Tack!

theobergsten

Citat från: Snusmumrik skrivet 16 januari 2018, 18:07:23 PM
Systemet tillverkas av Continental och heter Kibes 32.
https://www.continental-automotive.com/en-gl/Trucks-Buses/Vehicle-Chassis-Body/Body-Control-Products/Board-Electronics-KIBES/KIBES-ZR32/KIBES-Architecture-with-ZR32-A
Troligtvis kan man som busstillverkare skapa sin egen grafik till instrumentet, eller så kan man nog använda en standard layout som Continental skickar med.
Tack! Sedan har jag en fundering kring sittplatsen precis bakom förarhytten, där man istället placerat någon slags trälåda. Jag har sett att det fanns sittplats bakom förarhytten på lite äldre bilder av både Solbussarna och MAN-bussarna i Uddevalla, men nu sitter det någon slags låda där istället. Hur kommer det sig att den platsen har tagits bort och vad har den "lådan" för funktion?

Snusmumrik

Där sitter västtrafiks utrustning, itid dator, hållplatsutrop och sådant.
Fanns ingen annan plats att montera det på, så man fick offra den sittplatsen.
Fort gick det, billigt var det och bra blev det inte heller.

theobergsten

Citat från: Snusmumrik skrivet 28 januari 2018, 08:16:45 AM
Där sitter västtrafiks utrustning, itid dator, hållplatsutrop och sådant.
Fanns ingen annan plats att montera det på, så man fick offra den sittplatsen.
Okej, men vad tycker du egentligen om motorn och växellådan på Solbussarna? Är det bra kvalitet och verkar det vara driftsäkert? Jag tror det var i måndags så fick dem bogsera 327:an för att den inte startade eller något liknande.

Snusmumrik

Både Cummins och ZF är stora tillverkare och håller bra kvalitet generellt. Så jag tycker det är minst lika driftsäkert som en MAN eller Volvo....
Fort gick det, billigt var det och bra blev det inte heller.

theobergsten

Citat från: Snusmumrik skrivet 13 februari 2018, 06:45:58 AM
Både Cummins och ZF är stora tillverkare och håller bra kvalitet generellt. Så jag tycker det är minst lika driftsäkert som en MAN eller Volvo....
Ja, som du säger så borde det vara lika driftsäkert som MAN eller Volvo. Förresten finns det ett sätt ett koppla ur dörrbromsen från förarhytten på Solbussarna? Hur är det på MAN?

Snusmumrik

Det tänker jag inte tala om....de som behöver veta, dom vet.  8)
Fort gick det, billigt var det och bra blev det inte heller.

theobergsten

Citat från: Snusmumrik skrivet 19 februari 2018, 12:32:06 PM
Det tänker jag inte tala om....de som behöver veta, dom vet.  8)
Okej, men en fråga angående buss 166/168, vad har de för motor och växellåda egentligen?

Snusmumrik

Växellådan är Voith Diwa5, motorn minns jag inte längre vilken modell det är.....
Fort gick det, billigt var det och bra blev det inte heller.

theobergsten

Citat från: Snusmumrik skrivet 02 mars 2018, 18:22:48 PM
Växellådan är Voith Diwa5, motorn minns jag inte längre vilken modell det är.....
Är den fyrväxlad?