Huvudmeny

Solbus (viktigt)

Startat av theobergsten, 17 november 2017, 23:21:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars-Håkan_E

Citat från: theobergsten skrivet 27 december 2017, 10:40:17 AM
Det låter rätt praktiskt att ha funktionerna i displayen. Även fast man hellre vill ha analog bränslemätare, bromstrycksmätare m.m. Förresten vad är utea?

Urea ska det nog vara

Staffan Sävenfjord

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

theobergsten


theobergsten

Citat från: Snusmumrik skrivet 27 december 2017, 09:40:54 AM
Tja...nivå på disel och utea, laddtryck, temperatur ute och på motorn och en del annat som jag inte kommer ihåg nu. Det är 4 sidor att välja på, varav den sista är för belysningskontroll.
En fråga som jag glömt att fråga är: du berättade i ett tidigare inlägg att ni fick reparera/förbättra en massa saker som det där med dörrarna, att bussen skenade osv. Gjorde alltså ni det efter att bussarna kommit till UA eller gjordes det tidigare? (Några helt andra frågor) Vad är hastighetsvakten? Slog dörrbromsen alltså till under körning och hur hårt bromsar egentligen den?

Snusmumrik

Ja, det gjordes efter att Omnibus började köra med dom och det började trilla in felrapporter från förarna. En del saker kände vi inte till från början utan har framkommit under resans gång så att säga....
En hastighetsvakt är en säkerhetsfunktion i bussen som gör att vissa funktioner inte kan aktiveras om bussen rullar över en viss hastighet, tex kan man inte öppna dörrarna om man rullar fortare än 3km/h.
Det kan finnas flera olika funktioner kopplade till detta, varje tillverkare designar och bestämmer själv hur man vill ha det.
Eftersom man kopplat förbi styrsystemet i det här fallet så kunde dörren öppnas fast bussen rullade.
Dörrbromsen kan bromsa ganska rejält, den ska ju kunna hålla en fullastad buss i en backe, lite olika hur man valt att göra, en del fabrikat har bara dörrbroms på bakhjulen och en del har på alla 4 hjul.
Solbussarna har på alla 4 och ansätter bromsarna med ett tryck som är programmerat i EBS-styrenheten. Dom bromsar bra.....
Fort gick det, billigt var det och bra blev det inte heller.

theobergsten

Citat från: Snusmumrik skrivet 03 januari 2018, 18:38:43 PM
Ja, det gjordes efter att Omnibus började köra med dom och det började trilla in felrapporter från förarna. En del saker kände vi inte till från början utan har framkommit under resans gång så att säga....
En hastighetsvakt är en säkerhetsfunktion i bussen som gör att vissa funktioner inte kan aktiveras om bussen rullar över en viss hastighet, tex kan man inte öppna dörrarna om man rullar fortare än 3km/h.
Det kan finnas flera olika funktioner kopplade till detta, varje tillverkare designar och bestämmer själv hur man vill ha det.
Eftersom man kopplat förbi styrsystemet i det här fallet så kunde dörren öppnas fast bussen rullade.
Dörrbromsen kan bromsa ganska rejält, den ska ju kunna hålla en fullastad buss i en backe, lite olika hur man valt att göra, en del fabrikat har bara dörrbroms på bakhjulen och en del har på alla 4 hjul.
Solbussarna har på alla 4 och ansätter bromsarna med ett tryck som är programmerat i EBS-styrenheten. Dom bromsar bra.....
Tack! Men det lyser ju ofta en bromslampa bland varningslamporna och på den gröna displayen blinkar det "EBS" på iallafall SM12:orna har jag sett. Tror du det kan påverka dörrbromsen? Egentligen så gör väl EBS bara så att bromskraften fördelas helt olika, beroende på förhållande, mellan de olika hjulen.

Snusmumrik

Nej, det påverkar inte dörrbromsen. Då tror jag mer på ett kabelbrott till slitagevarningen eller ojämnt slitna bromsbelägg, kablarna som sitter på bromsoken är väldigt utsatta och går ofta av.
Ett EBS-system är väl lite mer avancerat än det du skriver men om man ska gå igenom det så blir det lite väl mycket att skriva.....🙄
Men grundtanken kan man ju säga är så som du menar.
Fort gick det, billigt var det och bra blev det inte heller.

theobergsten

Citat från: Snusmumrik skrivet 03 januari 2018, 20:58:22 PM
Nej, det påverkar inte dörrbromsen. Då tror jag mer på ett kabelbrott till slitagevarningen eller ojämnt slitna bromsbelägg, kablarna som sitter på bromsoken är väldigt utsatta och går ofta av.
Ett EBS-system är väl lite mer avancerat än det du skriver men om man ska gå igenom det så blir det lite väl mycket att skriva.....🙄
Men grundtanken kan man ju säga är så som du menar.
Okej, jag gjorde en väldigt enkel förklaring vad EBS är för nåt. Men skulle du kunna säga några bra saker/fördelar med just Solbussarna (som ex. billiga reservdelar osv.)?

Snusmumrik

Tja, deras största fördel är nog att de är förhållandevis lättservade och det är ganska gott om plats vid arbeten. Konstruktörerna har tänkt på att man ska kunna komma åt att laga dom, en del tillverkare verkar tro att deras bussar aldrig går sönder....
Fort gick det, billigt var det och bra blev det inte heller.

theobergsten

Citat från: Snusmumrik skrivet 06 januari 2018, 22:43:53 PM
Tja, deras största fördel är nog att de är förhållandevis lättservade och det är ganska gott om plats vid arbeten. Konstruktörerna har tänkt på att man ska kunna komma åt att laga dom, en del tillverkare verkar tro att deras bussar aldrig går sönder....
Ok, du ska ha ett stort tack för alla svar och jag återkommer och skriver ifall jag har någon mer fråga. Nu till nåt helt annat. Är det någon som vet om den 8,5 m långa Autosan Sancity som finns i Lysekil (regnr: XHL477, bussnummer: 2126) togs in i Sverige i samband med Solbussarna och de övriga Autosan (till Karlskoga) eller?

S Svensson

Observerade din fråga.
Jag är inte helt säker.
Men jag kan ändå svara att XHL477 är en liten tätortsbuss. Mitt minne säger att den kom tidigare. Den har dessutom aldrig riktigt tillhört VL utan varit registrerad såsom brukare på Vänersborgs Linjetrafik AB. Vill minnas den var demobuss på ett företag som drivs vid Trestad center. Den återlämnades senare och hamnade sedan hos Lysekils Buss AB. Möjligen är också de brukare men inte ägare första tiden.
Jag lämnar dessa uppgifter så kanske det är någon som har ett foto att publicera. Vet inte heller var bussen gick någonstans.
Lysekils Busstrafik hade trafik i Kalmar län,Jönköpings län och Skåne län.
Kanske någon kan lämna en förteckning över Lysekils Busstrafik som är aktuell (1 jan 2018?).

theobergsten

Citat från: S Svensson skrivet 07 januari 2018, 17:57:58 PM
Observerade din fråga.
Jag är inte helt säker.
Men jag kan ändå svara att XHL477 är en liten tätortsbuss. Mitt minne säger att den kom tidigare. Den har dessutom aldrig riktigt tillhört VL utan varit registrerad såsom brukare på Vänersborgs Linjetrafik AB. Vill minnas den var demobuss på ett företag som drivs vid Trestad center. Den återlämnades senare och hamnade sedan hos Lysekils Buss AB. Möjligen är också de brukare men inte ägare första tiden.
Jag lämnar dessa uppgifter så kanske det är någon som har ett foto att publicera. Vet inte heller var bussen gick någonstans.
Lysekils Busstrafik hade trafik i Kalmar län,Jönköpings län och Skåne län.
Kanske någon kan lämna en förteckning över Lysekils Busstrafik som är aktuell (1 jan 2018?).
Tack! Det ser ut som att bussen kom ungefär samtidigt som Solbussarna kom till Karlskoga 2009. Enligt SBH (länk: http://www.svenskbusshistoria.se/go/?omni=&id=48181&ref=dosearch&svalue=xhl477) så var första ägare VL sedan ALAB Bussar AB (företaget i Trestad som du menade) (företaget i Trestad som du menade), men ett par månader därefter blev Lysekils Buss AB ny ägare till bussen och är ännu. Såvitt jag vet så går bussen på linje 851, Lysekilsrundan, i Lysekil. Uppskattar gärna om någon har ett par foton på bussen och en färsk fordonslista på Lysekils Buss AB som sagt. Plus gärna specifikation på XHL477.

S Svensson

Vill bara påpeka att uppgifterna som Du hänvisar till har jag läst tidigare och lämnat uppgift om. XHL477 fanns på några företag ytterligare.
I Svenska Busshistoria kan man få intryck av att det är Vänersborgs Linjetrafik som är först i Sverige. Men bussen ifråga fanns på hemsidan hos ALAB tidigare. Hamnade om jag minns rätt hos VL eftersom de övriga var försenade.

Att jag skriver om företag vid Trestad center beror på olika namnbyten som gjorts.
När jag besökte Lysekil gick där en Bengtsfors byggde småbuss i Kalmar färg. Kanske jag missade.

Exakt hur släktskapet ser ut emellan Brandt och Trestad är jag lite osäker på. Larsson sitter väl fortfarande med i Brandt styrelse ?

Tyvärr är det inte så lätt att bygga lastbilar och bussar. För ett antal år sedan pratade jag med personer som varit på Volvos anläggning i USA och monterat bussar. Vederbörande påpekade då att man i USA bygger fordon som är mera åldersmässigt äldre än i Sverige. Ofta beställer en kund i USA ett fordon med en speciell växellåda och motor. Europeiska fordon tror jag har problem med att göra så också. Det blir bättre fordon om motor och växellåda är utprovade tillsammans. Dessutom måste elsystem vara utprovat med få toleranser.

theobergsten

Citat från: S Svensson skrivet 07 januari 2018, 19:25:16 PM
Vill bara påpeka att uppgifterna som Du hänvisar till har jag läst tidigare och lämnat uppgift om. XHL477 fanns på några företag ytterligare.
I Svenska Busshistoria kan man få intryck av att det är Vänersborgs Linjetrafik som är först i Sverige. Men bussen ifråga fanns på hemsidan hos ALAB tidigare. Hamnade om jag minns rätt hos VL eftersom de övriga var försenade.

Att jag skriver om företag vid Trestad center beror på olika namnbyten som gjorts.
När jag besökte Lysekil gick där en Bengtsfors byggde småbuss i Kalmar färg. Kanske jag missade.

Exakt hur släktskapet ser ut emellan Brandt och Trestad är jag lite osäker på. Larsson sitter väl fortfarande med i Brandt styrelse ?

Tyvärr är det inte så lätt att bygga lastbilar och bussar. För ett antal år sedan pratade jag med personer som varit på Volvos anläggning i USA och monterat bussar. Vederbörande påpekade då att man i USA bygger fordon som är mera åldersmässigt äldre än i Sverige. Ofta beställer en kund i USA ett fordon med en speciell växellåda och motor. Europeiska fordon tror jag har problem med att göra så också. Det blir bättre fordon om motor och växellåda är utprovade tillsammans. Dessutom måste elsystem vara utprovat med få toleranser.
Ja det krävs väl mycket utprovning för att få till en perfekt buss. Men var Brandt med på något sätt vid importen av XHL477 (och eventuellt Solbussarna)? Vet du exakta specifikationer på XHL477?

theobergsten

Citat från: Snusmumrik skrivet 06 januari 2018, 22:43:53 PM
Tja, deras största fördel är nog att de är förhållandevis lättservade och det är ganska gott om plats vid arbeten. Konstruktörerna har tänkt på att man ska kunna komma åt att laga dom, en del tillverkare verkar tro att deras bussar aldrig går sönder....
Förresten en grej jag tänkt på är den instrumentpanelen som Solbussarna har (hastighetsmätare, varningslampor och en display). Den ser man i många andra bussar som Mercedes Citaro, äldre Solaris m.fl. De är i stort sett ganska lika det som skiljer är lite olika varningslampor, stoppknapp m.m. Vad heter egentligen den panelen och vem tillverkar den? Jag har för mig att den är någon standard i Tyskland/Polen typ. Uppskattar gärna om någon vill skriva exakt vilka varningslampor (plus olika symboler på displayen) som finns på Solbussarna eller liknande buss som har denna panel.