Huvudmeny

Solbus (viktigt)

Startat av theobergsten, 17 november 2017, 23:21:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

theobergsten

Citat från: Snusmumrik skrivet 29 november 2017, 09:36:43 AM
Lampan som ser ut som en blomma, låter som varningslampan för centralsmörjningen. Det är nog slut på smörjfett....
Eller så kan det vara urea-systemet.
Okej, en sista fråga som jag egentligen glömt av att fråga. Vad exakt är det för motor egentligen (antal cylindrar, cylindervolym m.m.)? Och är det exakt samma motor i de fyra Solbussarna?

Walter

Citat från: theobergsten skrivet 29 november 2017, 10:42:33 AM
Okej, en sista fråga som jag egentligen glömt av att fråga. Vad exakt är det för motor egentligen (antal cylindrar, cylindervolym m.m.)? Och är det exakt samma motor i de fyra Solbussarna?

Varför inte titta på SBH där alla bussar finns och ofta den tekniska data du efterfrågar? www.svenskbusshistoria.se
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

theobergsten

Citat från: Walter skrivet 29 november 2017, 15:50:53 PM
Varför inte titta på SBH där alla bussar finns och ofta den tekniska data du efterfrågar? www.svenskbusshistoria.se
Ja, jag har kollat där men det finns inga korrekta uppgifter. Så jag frågar gärna den som vet.

Buzzlover

Citat från: theobergsten skrivet 01 december 2017, 16:31:22 PM
Ja, jag har kollat där men det finns inga korrekta uppgifter. Så jag frågar gärna den som vet.
Då vet jag inte riktigt vart du har kollat, för enligt SBH så står det att Uddevalla omni 326 ev 27 och 28 har MAN motor, 339 står inget om och man kan dra slutsatsen att den iallafall inte har samma motor eftersom då skulle nog Uffe ha skrivit in det samtidigt som dem andra
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

theobergsten

Citat från: Buzzlover skrivet 01 december 2017, 20:17:59 PM
Då vet jag inte riktigt vart du har kollat, för enligt SBH så står det att Uddevalla omni 326 ev 27 och 28 har MAN motor, 339 står inget om och man kan dra slutsatsen att den iallafall inte har samma motor eftersom då skulle nog Uffe ha skrivit in det samtidigt som dem andra
Fast de har ju inte MAN-motorer utan Cummins-motorer. Det verkar vara lite dålig verifikation på SBH.

Snusmumrik

6 cylindrig Cummins på 6.7 liter, med common-rail insprutning.
De har även avgasfilter och AD-blue system.
Mig veterligen är det samma motor i alla 4, enda skillnaden är att 339 har en hydraulpump till fläkten.
Fort gick det, billigt var det och bra blev det inte heller.

theobergsten

Citat från: Snusmumrik skrivet 02 december 2017, 07:15:21 AM
6 cylindrig Cummins på 6.7 liter, med common-rail insprutning.
De har även avgasfilter och AD-blue system.
Mig veterligen är det samma motor i alla 4, enda skillnaden är att 339 har en hydraulpump till fläkten.
Tack!

theobergsten

Citat från: Snusmumrik skrivet 02 december 2017, 07:15:21 AM
6 cylindrig Cummins på 6.7 liter, med common-rail insprutning.
De har även avgasfilter och AD-blue system.
Mig veterligen är det samma motor i alla 4, enda skillnaden är att 339 har en hydraulpump till fläkten.
Glömde skriva att de låter rätt gött egentligen. Liksom mullrigt och lite V8-besläktat. Man känner igen Solbussarna direkt när de lämnar en hållplats. Marken vibrerar liksom lite  :) :) :)

theobergsten

Citat från: Snusmumrik skrivet 02 december 2017, 07:15:21 AM
6 cylindrig Cummins på 6.7 liter, med common-rail insprutning.
De har även avgasfilter och AD-blue system.
Mig veterligen är det samma motor i alla 4, enda skillnaden är att 339 har en hydraulpump till fläkten.
Du förresten, vilket maxvarvtal har motorn och vid vilket varvtal når den högsta effekt och vridmoment?

Snusmumrik

Oj...hehe. Det vet jag inte, hade kunnat kolla om jag jobbat kvar....
Men det verkar som att maxeffekt kommer vid 2300 rpm.
http://www.solbus.com.pl/en/produkt/7/solbus-solcity-sm12

Skulle tro att maxvarv ligger någonstans runt 2700 rpm?
Fort gick det, billigt var det och bra blev det inte heller.

theobergsten

Citat från: Snusmumrik skrivet 19 december 2017, 21:48:06 PM
Oj...hehe. Det vet jag inte, hade kunnat kolla om jag jobbat kvar....
Men det verkar som att maxeffekt kommer vid 2300 rpm.
http://www.solbus.com.pl/en/produkt/7/solbus-solcity-sm12

Skulle tro att maxvarv ligger någonstans runt 2700 rpm?
Okej, för det finns ju varken någon analog eller digital varvräknare på Solbussarna. Det ända man kan kolla är la oljetrycket.

Snusmumrik

Det finns digital varvräknare mm i centralinstrumentet.
Man måste byta sida på instrumentet med en knapp, men efter några sekunder så går instrumentet tillbaka till första sidan...
Det finnns även voltmätare, glödlampskontroll och lite annat.
Fort gick det, billigt var det och bra blev det inte heller.

theobergsten

Citat från: Snusmumrik skrivet 26 december 2017, 21:30:16 PM
Det finns digital varvräknare mm i centralinstrumentet.
Man måste byta sida på instrumentet med en knapp, men efter några sekunder så går instrumentet tillbaka till första sidan...
Det finnns även voltmätare, glödlampskontroll och lite annat.
Aha, menar du på den gröna displayen bredvid varningslamporna? Vad finns det mer för grejer man kan kolla på den displayen då?

Snusmumrik

Tja...nivå på disel och utea, laddtryck, temperatur ute och på motorn och en del annat som jag inte kommer ihåg nu. Det är 4 sidor att välja på, varav den sista är för belysningskontroll.
Fort gick det, billigt var det och bra blev det inte heller.

theobergsten

Citat från: Snusmumrik skrivet 27 december 2017, 09:40:54 AM
Tja...nivå på disel och utea, laddtryck, temperatur ute och på motorn och en del annat som jag inte kommer ihåg nu. Det är 4 sidor att välja på, varav den sista är för belysningskontroll.
Det låter rätt praktiskt att ha funktionerna i displayen. Även fast man hellre vill ha analog bränslemätare, bromstrycksmätare m.m. Förresten vad är utea?