Huvudmeny

Solbus (viktigt)

Startat av theobergsten, 17 november 2017, 23:21:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Buzzlover

Citat från: theobergsten skrivet 21 november 2017, 19:41:27 PM
Inget särskilt så men har "fastnat" lite för just de bussarna.
Jo, det förstår jag, själv är jag t.ex väldigt fäst vid Volvo B9S, men att skapa massa nya trådar hela tiden kanske är lite förmycket? Fortsätt gärna i dem äldre trådarna, vi ser meddelanden där också :)
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

theobergsten

Citat från: Buzzlover skrivet 21 november 2017, 20:51:31 PM
Jo, det förstår jag, själv är jag t.ex väldigt fäst vid Volvo B9S, men att skapa massa nya trådar hela tiden kanske är lite förmycket? Fortsätt gärna i dem äldre trådarna, vi ser meddelanden där också :)
Ja visst, det stämmer. Ska försöka använda äldre trådar om jag vill fråga nått senare. Jag antar bara att ingen kollar längre i de gamla trådarna så att man inte får något svar alls.

Björn Ax

Citat från: theobergsten skrivet 21 november 2017, 20:57:30 PM
Ja visst, det stämmer. Ska försöka använda äldre trådar om jag vill fråga nått senare. Jag antar bara att ingen kollar längre i de gamla trådarna så att man inte får något svar alls.

När du skriver ett svar i en gammal tråd så kommer den tråden lägga sig högst upp i forumet och få ett "nytt" märke på sidan. Så du behöver inte vara orolig att ingen kommer kolla där. Det enda vi gör är att vi låser en tråd om ingen skrivit i den på ett halvår. Men det märker du genom att det inte går att skriva i den tråden.

Snusmumrik

Ska försöka mig på att sammanfatta mina erfarenheter från dessa bussar nu då, vill poängtera att detta är ur min syn på det. Andra kan säkert ha en annan uppfattning men en hel del är ren fakta, vissa saker gör jag antaganden om och kan således vara fel.....

De fyra bussarna importerades och såldes av "Fordonsverkstan" i Trestad till VL/BIVAB för att användas i Karlskoga, om denna period finns det andra som vet mer. De fungerade dock inte bra och togs snart ur trafik där.
Till att börja med så var det endast 326 -328 som hamnade i U-a, 339 fanns det inget behov av och den stod ganska länge hos återförsäljaren.
Vi började titta på de problem som man haft med bussarna då återförsäljaren inte lyckades hitta en lösning, största problemen var att de upplevdes skena samt att framdörren kunde gå upp under körning och att dörrbromsen slog till oavsett hastighet. Problemet med dörren var att man dragit lösa kablar direkt från magnetventilen för framdörren för en utvändig dörrknapp, då satte man hastighetsvakten ur spel samtidigt som knapparna inte var vattentäta = problem. Hade man använt sig av dörrleverantörens anvisningar så hade man troligtvis sluppit problemet, jag vet inte om denna inkoppling utfördes i fabriken eller av återförsäljaren men en rundtur med en avbitare löste problemet......
Problemet med växellådan berodde som jag tidigare nämnt på att motorn hade för hög tomgång, vilket gjorde att växellådan inte kunde växla ner i alla lägen tex när man närmade sig en korsning. Då fick man trycka ner bromsen i botten för att få stopp.
Motorns höga tomgång berodde i sin tur på att den här motortypen inte var anpassad för att sitta i fordon, det är en motor som är avsedd för att sitta tex i en generatorstation och liknande saker som har ett fast varvtal. Denna miss får nog fabriken ta på sig under rubriken "Tänkte inte på det"....
Vi ändrade växlingsprogram i växellådan från "supereco" till "normalt" samt fick ner tomgången en del på motorn, sedan fungerade det bättre.

Under åren som sedan gått har bussarna förbättrats på flera punkter, värmesystemet har byggts om till ett helautomatiskt system från att ha varit helt manuellt med en knapp för av och på vilket många förare missade. AC för passagerarna har eftermonterats på senare tid.

Om man tittar under skalet på bussarna hittar man mycket standardkomponenter:
Motorn är som sagt från Cummins, osäker på den exakta typningen men den börjar på ISB6 - någonting.....
Växellådan är ZF 5HP, bakaxeln är ZF portalaxel (har för mig att samma axel satt på Scania Omnicity), även framvagn är ZF.
Bromssystememt är ett standard Wabco-system vilket man hittar i många andra bussar, även dörrsystemet är Wabcos standardsystem som även sitter i Bla MAN.
Fjädringssystem.....jajamen, Wabco.
AC, Thermo-king.
Värmesystem är ett hopplockat system med komponenter från Wabco som vi sedan fick hjälp men av deras tekniker att anpassa programvaran i.
Karossens elsystem är Continental,  Kibes-32, samma system som sitter i MAN.

Tittar man på detta så är det inga konstigheter någonstans, detta har gjort att Omnibus kunnat köra och även anpassat bussarna under årens lopp trots att det inte funnits någon support varken i Sverige eller i någon större utsträckning från fabriken i Polen. Periodvis har vi lyckats få kontakt med någon engelsktalande i supporten men det var inte ofta...  ::)
Man har helt enkelt vänt sig till den svenska supporten på ZF, Cummins och Wabco istället vilket fungerat bra.

Ett bekymmer som hängt med från början och som kommer att vara med till slutet är att man på fabriken troligtvis köpte i de olika delarna var för sig och sedan plockade ihop en buss av det, det finns ingen anpassning i de olika styrenheterna till de andra delarna som är brukligt. Normalt beställer en tillverkare en anpassad mjukvara i alla styrenheter efter sina behov för att alla system ska kunna kommunicera med varandra, det saknas nästan helt på Solbussarna.
Man märker även på detaljfinish och byggkvaliteten, inpassning av rutor mm att det är bussar som är byggda fort och billigt. Kan ju även vara en bidragande orsak att de var i en tidig serie och att fabriken nu bygger bättre?
Chassiet är bra och fungerar normalt sett bra, karossen.....är inte lika.....välbyggd om man säger så.

Bussarna har fungerat bättre än vad vi trodde när vi första gången såg dom rulla in på gården, med tanke på vad vi hört om dom.
Visst har de sina brister och framför allt skramlar de en del, men som jag tidigare nämnt så är det inte värre än vad Omnicity gjorde på sin tid.


Nu ska de nattas barn så jag får återkomma senare med mer......
;D
Fort gick det, billigt var det och bra blev det inte heller.

theobergsten

Citat från: Björn Ax skrivet 22 november 2017, 08:13:04 AM
När du skriver ett svar i en gammal tråd så kommer den tråden lägga sig högst upp i forumet och få ett "nytt" märke på sidan. Så du behöver inte vara orolig att ingen kommer kolla där. Det enda vi gör är att vi låser en tråd om ingen skrivit i den på ett halvår. Men det märker du genom att det inte går att skriva i den tråden.
Ok, tack!

theobergsten

Citat från: Snusmumrik skrivet 22 november 2017, 18:55:32 PM
Ska försöka mig på att sammanfatta mina erfarenheter från dessa bussar nu då, vill poängtera att detta är ur min syn på det. Andra kan säkert ha en annan uppfattning men en hel del är ren fakta, vissa saker gör jag antaganden om och kan således vara fel.....

De fyra bussarna importerades och såldes av "Fordonsverkstan" i Trestad till VL/BIVAB för att användas i Karlskoga, om denna period finns det andra som vet mer. De fungerade dock inte bra och togs snart ur trafik där.
Till att börja med så var det endast 326 -328 som hamnade i U-a, 339 fanns det inget behov av och den stod ganska länge hos återförsäljaren.
Vi började titta på de problem som man haft med bussarna då återförsäljaren inte lyckades hitta en lösning, största problemen var att de upplevdes skena samt att framdörren kunde gå upp under körning och att dörrbromsen slog till oavsett hastighet. Problemet med dörren var att man dragit lösa kablar direkt från magnetventilen för framdörren för en utvändig dörrknapp, då satte man hastighetsvakten ur spel samtidigt som knapparna inte var vattentäta = problem. Hade man använt sig av dörrleverantörens anvisningar så hade man troligtvis sluppit problemet, jag vet inte om denna inkoppling utfördes i fabriken eller av återförsäljaren men en rundtur med en avbitare löste problemet......
Problemet med växellådan berodde som jag tidigare nämnt på att motorn hade för hög tomgång, vilket gjorde att växellådan inte kunde växla ner i alla lägen tex när man närmade sig en korsning. Då fick man trycka ner bromsen i botten för att få stopp.
Motorns höga tomgång berodde i sin tur på att den här motortypen inte var anpassad för att sitta i fordon, det är en motor som är avsedd för att sitta tex i en generatorstation och liknande saker som har ett fast varvtal. Denna miss får nog fabriken ta på sig under rubriken "Tänkte inte på det"....
Vi ändrade växlingsprogram i växellådan från "supereco" till "normalt" samt fick ner tomgången en del på motorn, sedan fungerade det bättre.

Under åren som sedan gått har bussarna förbättrats på flera punkter, värmesystemet har byggts om till ett helautomatiskt system från att ha varit helt manuellt med en knapp för av och på vilket många förare missade. AC för passagerarna har eftermonterats på senare tid.

Om man tittar under skalet på bussarna hittar man mycket standardkomponenter:
Motorn är som sagt från Cummins, osäker på den exakta typningen men den börjar på ISB6 - någonting.....
Växellådan är ZF 5HP, bakaxeln är ZF portalaxel (har för mig att samma axel satt på Scania Omnicity), även framvagn är ZF.
Bromssystememt är ett standard Wabco-system vilket man hittar i många andra bussar, även dörrsystemet är Wabcos standardsystem som även sitter i Bla MAN.
Fjädringssystem.....jajamen, Wabco.
AC, Thermo-king.
Värmesystem är ett hopplockat system med komponenter från Wabco som vi sedan fick hjälp men av deras tekniker att anpassa programvaran i.
Karossens elsystem är Continental,  Kibes-32, samma system som sitter i MAN.

Tittar man på detta så är det inga konstigheter någonstans, detta har gjort att Omnibus kunnat köra och även anpassat bussarna under årens lopp trots att det inte funnits någon support varken i Sverige eller i någon större utsträckning från fabriken i Polen. Periodvis har vi lyckats få kontakt med någon engelsktalande i supporten men det var inte ofta...  ::)
Man har helt enkelt vänt sig till den svenska supporten på ZF, Cummins och Wabco istället vilket fungerat bra.

Ett bekymmer som hängt med från början och som kommer att vara med till slutet är att man på fabriken troligtvis köpte i de olika delarna var för sig och sedan plockade ihop en buss av det, det finns ingen anpassning i de olika styrenheterna till de andra delarna som är brukligt. Normalt beställer en tillverkare en anpassad mjukvara i alla styrenheter efter sina behov för att alla system ska kunna kommunicera med varandra, det saknas nästan helt på Solbussarna.
Man märker även på detaljfinish och byggkvaliteten, inpassning av rutor mm att det är bussar som är byggda fort och billigt. Kan ju även vara en bidragande orsak att de var i en tidig serie och att fabriken nu bygger bättre?
Chassiet är bra och fungerar normalt sett bra, karossen.....är inte lika.....välbyggd om man säger så.

Bussarna har fungerat bättre än vad vi trodde när vi första gången såg dom rulla in på gården, med tanke på vad vi hört om dom.
Visst har de sina brister och framför allt skramlar de en del, men som jag tidigare nämnt så är det inte värre än vad Omnicity gjorde på sin tid.


Nu ska de nattas barn så jag får återkomma senare med mer......
;D
Superbra! Du fick med det mesta jag ville veta och väldigt schyst att du lade ner tid på min fråga. Inte för att vara tjatig men är det verkligen exakt samma motor i 326, 327, 328 och 339 (för de låter väldigt olika)? Hur många växlar/steg har växellådan?

Bussfanatikern

Citat från: theobergsten skrivet 22 november 2017, 22:17:32 PM
Superbra! Du fick med det mesta jag ville veta och väldigt schyst att du lade ner tid på min fråga. Inte för att vara tjatig men är det verkligen exakt samma motor i 326, 327, 328 och 339 (för de låter väldigt olika)? Hur många växlar/steg har växellådan?

Det är samma motor i alla och det har sagts tidigare men troligen så sitter det olika avgassystem på bussarna och därav olika motorläten.
Växellådan är 5-stegad, vilket siffran i modellbetäckningen för den anger, alltså ZF 5HP.

theobergsten

Citat från: Bussfanatikern skrivet 23 november 2017, 00:46:40 AM
Det är samma motor i alla och det har sagts tidigare men troligen så sitter det olika avgassystem på bussarna och därav olika motorläten.
Växellådan är 5-stegad, vilket siffran i modellbetäckningen för den anger, alltså ZF 5HP.
Tack! Men är det även en likadan motor i 326 (som har utbytesaggregat)?

Bussfanatikern

Citat från: theobergsten skrivet 23 november 2017, 13:20:39 PM
Tack! Men är det även en likadan motor i 326 (som har utbytesaggregat)?

Det är det, vilket också har sagts tidigare, men troligen med ett annat avgassystem.

bussgbg

Hej!

Jag undrar om någon här har bild på den korta Solbus BM10 i Uddevalla (43339)? Skulle gärna vara tacksam om någon har det!

/Linus

Snusmumrik

Lite fortsättning följer....
Större problem som varit med dom är att remdrivningen till kylfläkten har en dålig konstruktion som är mycket känslig och gärna äter både remmar och lager. Det var även en dålig skarv mellan frontkåpan och resten av bussen uppe i taket, man hade nästan ingen överlapp och det var bara tätat med karosslim. När limmet släppte efter ett tag läckte det in ganska mycket vatten, några remsor glasfiber och plast gjorde susen.
I övrigt kan det ibland vara svårt med felsökning om det blir elfel på karossen, de elscheman som finns är polska och sedan stämmer de inte riktigt med verkligheten. Det innebär att man ibland får följa varje kabel och se var de tar vägen och rita ett eget elschema allt eftersom, det kan göra att en buss står på verkstad ganska länge även för enklare fel.

När det gäller 339 blev den som sagt stående ett bra tag, den har ju en säregen konstruktion då den saknar normal ram i bakvagnen. Ramen slutar strax framför bakaxeln och ersätts av hopsvetsade plåtar som även är golv och hjulhus, sedan har man byggt upp en balkstruktur längst bak och placerat motor och växellåda lite snett mot vänster bakhörn. Detta för att få lågt golv hela vägen bak samt en liten soffa längs bak. Denna bussen har även hydraulisk kylfläkt vilket de andra tyvärr inte har, likt många andra har man placerat kylpaketet högt upp på sidan vilket gör att kylen inte kleggar igen lika mycket. En annan skillnad är att den inte har speciell mycket till värme i bakre delen av bussen, det sitter ett element vid barnvagnsplatsen men sedan är det inget mer längre bak.
Till slut hittade man uppenbarligen ett sätt att använda bussen, men innan den gick i trafik fick den genomgå samma uppdateringar som de andra fått. Lite skämtsamt kallade vi det "omnibus standard".
Det är alltså endast mindre detaljer som skiljer denna buss från de andra under skalet.

Kring dina funderingar om varför de låter olika och går lite olika. Alla bussar har olika förutsättningar även om de är av samma modell och nästan har lämnat bandet efter varandra, det gäller alla märken och inte bara Solbus.
Det kan vara så att en har ett luftfilter som är lite mer igensatt än de andra eller så har de avgasfilter som är olika täta. Någon kanske behöver en ventiljustering, någon motor kanske har fått nya spridare. En har täta kylare medans en annan har tappat halva motorplåten. Allting gör att gamla bussar går olika och låter olika. Precis som du och jag är de individer.... 8)

Något mer du undrar, fråga här så får vi se om jag kan svara.....
Fort gick det, billigt var det och bra blev det inte heller.

theobergsten

Citat från: Snusmumrik skrivet 25 november 2017, 13:37:30 PM
Lite fortsättning följer....
Större problem som varit med dom är att remdrivningen till kylfläkten har en dålig konstruktion som är mycket känslig och gärna äter både remmar och lager. Det var även en dålig skarv mellan frontkåpan och resten av bussen uppe i taket, man hade nästan ingen överlapp och det var bara tätat med karosslim. När limmet släppte efter ett tag läckte det in ganska mycket vatten, några remsor glasfiber och plast gjorde susen.
I övrigt kan det ibland vara svårt med felsökning om det blir elfel på karossen, de elscheman som finns är polska och sedan stämmer de inte riktigt med verkligheten. Det innebär att man ibland får följa varje kabel och se var de tar vägen och rita ett eget elschema allt eftersom, det kan göra att en buss står på verkstad ganska länge även för enklare fel.

När det gäller 339 blev den som sagt stående ett bra tag, den har ju en säregen konstruktion då den saknar normal ram i bakvagnen. Ramen slutar strax framför bakaxeln och ersätts av hopsvetsade plåtar som även är golv och hjulhus, sedan har man byggt upp en balkstruktur längst bak och placerat motor och växellåda lite snett mot vänster bakhörn. Detta för att få lågt golv hela vägen bak samt en liten soffa längs bak. Denna bussen har även hydraulisk kylfläkt vilket de andra tyvärr inte har, likt många andra har man placerat kylpaketet högt upp på sidan vilket gör att kylen inte kleggar igen lika mycket. En annan skillnad är att den inte har speciell mycket till värme i bakre delen av bussen, det sitter ett element vid barnvagnsplatsen men sedan är det inget mer längre bak.
Till slut hittade man uppenbarligen ett sätt att använda bussen, men innan den gick i trafik fick den genomgå samma uppdateringar som de andra fått. Lite skämtsamt kallade vi det "omnibus standard".
Det är alltså endast mindre detaljer som skiljer denna buss från de andra under skalet.

Kring dina funderingar om varför de låter olika och går lite olika. Alla bussar har olika förutsättningar även om de är av samma modell och nästan har lämnat bandet efter varandra, det gäller alla märken och inte bara Solbus.
Det kan vara så att en har ett luftfilter som är lite mer igensatt än de andra eller så har de avgasfilter som är olika täta. Någon kanske behöver en ventiljustering, någon motor kanske har fått nya spridare. En har täta kylare medans en annan har tappat halva motorplåten. Allting gör att gamla bussar går olika och låter olika. Precis som du och jag är de individer.... 8)

Något mer du undrar, fråga här så får vi se om jag kan svara.....
Väldigt bra information! Om det är okej för dig så ställer jag ett antal fler frågor. Utifrån mina erfarenheter när jag åkt 327:an så verkar den vara helt annorlunda jämfört med de andra (326 och 328), alltså den har bättre tryck i dörrar, lite "piggare" verkar den också vara jämfört med de andra men den har ett väldigt annorlunda motorljud jämfört med de andra. Så hur ser historiken ut för buss 327? Ett typiskt ljud som hörs i alla de Solbussarna är något transmissionsljud som hörs väldigt tydligt, ibland tydligare än motorn. Känner du igen det? Jag undrar också varför 326 behövde byta ut sin originalmotor? När jag åkte 326 förra veckan så fick föraren gå ut och öppna en lucka som satt en bit under fönstret hos föraren och bryta huvudströmmen några gånger för att startmotorn skulle gå igång. Var du med om sådana problem också? Sedan har jag en liten fråga om förarmiljön, vad finns det för inställningar på stolen och hur mycket möjligheter har föraren att justera "förarmiljön" egentligen?

Snusmumrik

Jag börjar med det lättaste att svara på, 326 fick en ny motor för att insugsslangen mellan luftfiltret och motorn var trasig. Motorn tog helt enkelt slut i förtid.
Förarstolen är en luftfjädrad stol från Isringhausen med höjd, tilt, svankstöd och justering av ryggstödets lutning. Utöver det så kan man ställa hela instrumentbrädan och ratten i vinkel och höjd. Många tillverkare har detta system idag.
Transmissionsljudet som hörs är normalt, dels är den typen av bakaxel lite mer högljudd och sen så låter det ganska mycket från växellådan. Speciellt vid bromsning med retardern, eftersom det är ganska lite isolering i golvet och golvet ligger nära växellådan så hörs den väldigt tydligt.
När det gäller 327 vill jag minnas att intercoolerkylet byttes på den för något år sedan eller två. Annars vet jag inte om det skulle vara något speciellt med den, jobbar inte kvar på Omnibus längre så jag har inte dagsfärsk information. Om den har annorlunda motorljud så kanske det är så att den har ett mindre igensatt avgasfilter eller så?
Om den har piggare dörrar kan det räcka med att 2 olika personer har justerat in tryckventilerna på dörrkolvarna, när man justerar det så får man "gå på känn" lite grand.

Elproblemet är svårare att svara på, ibland har det varit problem med att fordonsdatorn kan hänga sig eller gå lite segt. Kan även vara någon tändningssignal som inte registreras av en styrenhet, oftast kan man få problem om bussen har stått stilla någon timme med tändningen avstängd och huvudströmmen på. Eller vid första uppstarten på morgonen eller om bussen stått med huvudström av flera timmar, vrider man på tändningen för snabbt efter man slagit på huvudströmmen så hinner inte systemet med. Väntar man ca 15 sek innan man vrider på tändningen så brukar det gå bra, men det har de flesta inte tid med....
I regel ska man inte behöva slå av den manuella huvudbrytaren vid batterierna, men det har blivit någon slags rutin hos en del att man tror att allt fixar sig om man bryter där.
Under vissa omständigheter kan det dock vara enda lösningen för att få igång systemet igen.

Fort gick det, billigt var det och bra blev det inte heller.

theobergsten

Citat från: Snusmumrik skrivet 28 november 2017, 18:45:11 PM
Jag börjar med det lättaste att svara på, 326 fick en ny motor för att insugsslangen mellan luftfiltret och motorn var trasig. Motorn tog helt enkelt slut i förtid.
Förarstolen är en luftfjädrad stol från Isringhausen med höjd, tilt, svankstöd och justering av ryggstödets lutning. Utöver det så kan man ställa hela instrumentbrädan och ratten i vinkel och höjd. Många tillverkare har detta system idag.
Transmissionsljudet som hörs är normalt, dels är den typen av bakaxel lite mer högljudd och sen så låter det ganska mycket från växellådan. Speciellt vid bromsning med retardern, eftersom det är ganska lite isolering i golvet och golvet ligger nära växellådan så hörs den väldigt tydligt.
När det gäller 327 vill jag minnas att intercoolerkylet byttes på den för något år sedan eller två. Annars vet jag inte om det skulle vara något speciellt med den, jobbar inte kvar på Omnibus längre så jag har inte dagsfärsk information. Om den har annorlunda motorljud så kanske det är så att den har ett mindre igensatt avgasfilter eller så?
Om den har piggare dörrar kan det räcka med att 2 olika personer har justerat in tryckventilerna på dörrkolvarna, när man justerar det så får man "gå på känn" lite grand.

Elproblemet är svårare att svara på, ibland har det varit problem med att fordonsdatorn kan hänga sig eller gå lite segt. Kan även vara någon tändningssignal som inte registreras av en styrenhet, oftast kan man få problem om bussen har stått stilla någon timme med tändningen avstängd och huvudströmmen på. Eller vid första uppstarten på morgonen eller om bussen stått med huvudström av flera timmar, vrider man på tändningen för snabbt efter man slagit på huvudströmmen så hinner inte systemet med. Väntar man ca 15 sek innan man vrider på tändningen så brukar det gå bra, men det har de flesta inte tid med....
I regel ska man inte behöva slå av den manuella huvudbrytaren vid batterierna, men det har blivit någon slags rutin hos en del att man tror att allt fixar sig om man bryter där.
Under vissa omständigheter kan det dock vara enda lösningen för att få igång systemet igen.
Tack! En grej angående instrumentpanelen är att lampor gärna blinkar hursomhelst och en grej gemensamt för 326-238 är att bromslampan lyser (displayen visar EBS-fel) samt att en lampa som ser ut som en blomma blinkar. Det är väl någon tysk/polsk standard på instrumentpanelen tror jag för den finns i en del andra bussar (lite äldre Mercedes Citaro ex.). Det brukar ibland också lysa en större gul lampa bland varningslamporna.

Snusmumrik

Lampan som ser ut som en blomma, låter som varningslampan för centralsmörjningen. Det är nog slut på smörjfett....
Eller så kan det vara urea-systemet.
Fort gick det, billigt var det och bra blev det inte heller.