Huvudmeny

Solbus (viktigt)

Startat av theobergsten, 17 november 2017, 23:21:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

theobergsten

Tjena! Jag undrar ifall någon kan berätta så mycket fakta och erfarenheter som möjligt om Solbussarna i Uddevalla + gärna historik för de fyra Solbussarna (43326, 43327, 43328 och den korta 43339). Jag vet en del rykten om dem och att 43326 fick en utbytesmotor för ett tag sedan. Varje specifik buss låter olika t.ex. ett tag så var de ett sjuhelsikes gnisslande i en av dem och andra konstiga oljud. Men det mesta verkar ha åtgärdats. I så fall om de har bytt motorer skriv gärna beteckning för den. Det går självklart att ha med sånt från tiden då de var i Karlskoga. Uppskattar svar mycket!  :) :) :)

Snusmumrik

Innan jag berättar så måste jag nog fråga dig i vilket syfte du undrar de här sakerna??
En del har du frågat tidigare och delvis fått svar på.
Vad mer exakt är det du vill ha svar på, finns ju mycket att avhandla om man ska gå igenom allt.....
Om det är mer specifika saker du undrar över kan du skicka pm, så får vi se om jag kan svara?
Fort gick det, billigt var det och bra blev det inte heller.

theobergsten

Citat från: Snusmumrik skrivet 19 november 2017, 16:08:48 PM
Innan jag berättar så måste jag nog fråga dig i vilket syfte du undrar de här sakerna??
En del har du frågat tidigare och delvis fått svar på.
Vad mer exakt är det du vill ha svar på, finns ju mycket att avhandla om man ska gå igenom allt.....
Om det är mer specifika saker du undrar över kan du skicka pm, så får vi se om jag kan svara?
Tjena, du får ursäkta mig om jag råkar fråga samma sak som jag redan fått svar på. Alltså anledningen till att jag frågar är egentligen att jag speciellt har fastnat för Solbus och vill veta mer om märket och om de Solbussar som finns i Uddevalla. Så du får gärna skriva allt du vet om Solbus men främst gärna historik om de exemplaren som finns i Uddevalla (326, 327, 328 och 339). Tack!

S Svensson

https://en.wikipedia.org/wiki/Solbus

I ovan berättas lite om SOLBUSS som tillverkas i Polen.

SOLBUS i fyra exemplar och av två modeller togs till Karlskoga och var avsedda för VL. Vad jag uppfattat det så är det Brandt som ville försöka ta in  märket i Sverige. Förmodligen var det dålig kunnighet om fordon men när man köper fordon utifrån måste dessa anpassas till Svenska förhållanden.
VL var ju med i Buss i Väst AB och troligen var det BiV som stod för kontraktet i någon form. Dominerande ägare i BiV var Uddevalla Omnibus AB. Detta ägs via ett annat bolag av Uddevalla kommun. När bussarna inte kunde gå kvar i Karlskoga så ställdes de av en tid och kom sedan till Uddevalla. Troligen hade BiV fått vara med att betala för bussarna i vilket fall som helst. Bäst var då att modifiera bussarna och reparera skadan på den lilla bussar. Vad jag vet går bussarna numera bra.
Som jag skrivit om tidigare så sker tillverkning av fordon oftast genom att montera komponenter. Dessa är inte unika för varje märke. I Polen finns en del tillverkare med rötter bakåt. Uppenbart är SOL,Autosan med flera sådana som lever kvar. Vad jag kan förstå så är SOLARIS härstammande från den polska delen av Neoplan. Om det ägs av MAN i dag vet jag inte.

almeli

Solbus eies av Lider Trading Sp. z o.o.
http://www.solbus.com.pl/en/str/65/contact

Solaris eies av Solange og Krzysztof Olszewski
https://www.solarisbus.com/en/about-us/owners

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 19 november 2017, 22:29:42 PM
Vad jag kan förstå så är SOLARIS härstammande från den polska delen av Neoplan. Om det ägs av MAN i dag vet jag inte.

Krzysztof Olszewski köpte Neoplan Polska 1994  och 2001 bytte det namn till Solaris. Familjen  Olszewski är fortfarande ägare och företaget har numera inget med MAN och/eller Neoplan att göra.

Men nu handlade väl tråden om Solbus, som är ett helt annat företag?
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

theobergsten

Tack så mycket för alla svar! Men berätta gärna mer om vilka motorer och växellådor och övriga specifikationer som dörrsystem, bromsar o.s.v. som de Solbussarna har i Uddevalla (326, 327, 328 och 339). En annan grej är att jag har hört talas om att 166-169 ska försvinna små småningom (MAN A78). Och redan nu har jag sett att 167 och 169 har avställts.

Bussmicke

Vad är det för speciellt med dessa 4 bussar?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Snusmumrik

Ska fila ihop lite text om dom när jag kan sitta vid en dator och skriva, blir nog en del text tänker jag. Men det kommer.

Det som är mest speciellt med dom är väl att det bara finns dessa  i landet??
Annars är dom nog ints så speciella.
Fort gick det, billigt var det och bra blev det inte heller.

theobergsten

Citat från: Bussmicke skrivet 20 november 2017, 20:46:01 PM
Vad är det för speciellt med dessa 4 bussar?
Inget särskilt så men de är de enda som finns i Sverige och var bland de första bussarna som helt tillverkades av Solbus själva.

theobergsten

Citat från: Snusmumrik skrivet 20 november 2017, 21:25:38 PM
Ska fila ihop lite text om dom när jag kan sitta vid en dator och skriva, blir nog en del text tänker jag. Men det kommer.

Det som är mest speciellt med dom är väl att det bara finns dessa  i landet??
Annars är dom nog ints så speciella.
Väldigt schysst!

Sundås

Hur många trådar har det egentligen startats om Solbus nu?  ;D
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Buzzlover

Citat från: Sundås skrivet 21 november 2017, 09:59:05 AM
Hur många trådar har det egentligen startats om Solbus nu?  ;D

Sammanlagt 4 under en period på 1 - 1 1/2 månad ;D
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Bussmicke

Citat från: Sundås skrivet 21 november 2017, 09:59:05 AM
Hur många trådar har det egentligen startats om Solbus nu?  ;D

Det är därför jag undrar vad det är som är så speciellt med dem.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

theobergsten

Inget särskilt så men har "fastnat" lite för just de bussarna.