GDG 1410, 1411

Startat av 1896, 16 november 2017, 08:31:39 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Enligt mina noteringar ska dessa ha blivit Linjebuss 867-68, troligen enligt uppgifter från forumet, dock så var dessa aldrig reggade på Linjebuss, däremot så var de reggade på Essetrafik 890818-891008. Jag vet tvärsäkert att jag såg en GDG lackad Scania V8:a på en Esse linje strax efter det att Dalatrafik tagit av GDG trafiken i Dalarna, så det var troligen en av dessa då. Alltså hade Essetrafik fler GDG bussar än vad vi tidigare känt till.

Lars-Håkan_E

Citat från: Kung Vasa skrivet 16 november 2017, 08:31:39 AM
Enligt mina noteringar ska dessa ha blivit Linjebuss 867-68, troligen enligt uppgifter från forumet, dock så var dessa aldrig reggade på Linjebuss, däremot så var de reggade på Essetrafik 890818-891008. Jag vet tvärsäkert att jag såg en GDG lackad Scania V8:a på en Esse linje strax efter det att Dalatrafik tagit av GDG trafiken i Dalarna, så det var troligen en av dessa då. Alltså hade Essetrafik fler GDG bussar än vad vi tidigare känt till.

Lb 864-870 blev väl en lucka i numreringen och inga av dessa ska ha övergått till Linjebuss (GDG 1405-07, 1410-11, 1600-01)

Bussarna hamnade antagligen direkt hos Dalatrafik.

1896

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 16 november 2017, 10:33:19 AM
Lb 864-870 blev väl en lucka i numreringen och inga av dessa ska ha övergått till Linjebuss (GDG 1405-07, 1410-11, 1600-01)

Bussarna hamnade antagligen direkt hos Dalatrafik.

1300 har jag noterad som 863, så totalt 8 bussar rör det sig om i luckan. 1601 vet jag att en Linjebuss förare körde till Överskottslagret, då jag fått beskrivet för mig hur en kylarslang gick sönder under resan.

S Svensson

Försöker erinra mig vad som hände i Dalarna. Det var väl så att GDG begärde inlösen av trafiken med byggnader och fordon.
Detta innebär att GDG bussar lämnades till Dalatrafik.
Vad som hände med trafiktillstånden är att detta är en rättighet. Vid första upphandlingen hade trafikutövaren tillika ägaren av trafiktillstånden rätt att begära inlösen.

När Dalatrafik tog över bussarna så fördelades dessa på olika företag. Några bussar omplacerades innan inlösen och flyttades. Meden några äldre bussar inte behölls i trafik. Troligen är det några av dessa bussar som efterfrågas.
Svensk Omnibustidning och Svensk Lokaltrafik skrev om det hela. Troligen har man också skrivit om att några bussar var för gamla.