Dubbeldäckare har kört in i lågt tak i Göteborg

Startat av Staffan Sävenfjord, 15 november 2017, 20:31:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

En av bussarna på linje 100 råkade i kväll illa ut när den körde in i ett för lågt tak i Göteborg. Två passagerare lindrigt skadade.

http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/dubbeld%C3%A4ckare-har-k%C3%B6rt-in-i-v%C3%A4rldskulturmuseet-1.4835147

På grund av EU-mötet går bussarna nu annan väg än den normala. Om detta har medverkat till olyckan vet jag inte.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Harald Nordius

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 november 2017, 20:31:06 PM
På grund av EU-mötet går bussarna nu annan väg än den normala. Om detta har medverkat till olyckan vet jag inte.
Det har det väl åtminstone såtillvida att bussen normalt inte skulle ha kört på den delen av Södra vägen. Fast men kan ju undra vad den hade på cykelbanan att göra, särskilt som det finns kollektivkörfält där. Det hade kanske varit bättre att köra i det.

Erling.L

Min personlige gissning är att F har svängt in typ en avfart förtidigt då de under eu mötet har sin hållplats på parkeringen till universeum
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus


1896

Vet ej vad som har hänt, och även om man kör fel, så kan jag tycka att man som förare ska veta vart man har hörnen på bussen.

Staffan Sävenfjord

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Kung Vasa skrivet 16 november 2017, 08:34:47 AM
Vet ej vad som har hänt, och även om man kör fel, så kan jag tycka att man som förare ska veta vart man har hörnen på bussen.

Givetvis. Men att det är en ovan väg för föraren kan ju bidra till att han/hon missar.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Harald Nordius

Citat från: Kung Vasa skrivet 16 november 2017, 08:34:47 AM
Vet ej vad som har hänt, och även om man kör fel, så kan jag tycka att man som förare ska veta vart man har hörnen på bussen.
Det finns ingen skyltning om begränsad höjd. Det är visserligen cykelbana, men på sådana kör ju t.ex. renhållningsfordon helt lagligt, så man kan väl tycka att det borde finnas.

Enligt Reseplaneraren stannar linje 100 vid ordinarie hållplatsläge (G), men det behöver ju inte vara sant bara för att det står där. Fast det borde vara möjligt att komma till det läget även när man kommer från Södra vägen.

Anders Noren

Citat från: Harald Nordius skrivet 16 november 2017, 09:55:12 AM
Det finns ingen skyltning om begränsad höjd. Det är visserligen cykelbana, men på sådana kör ju t.ex. renhållningsfordon helt lagligt, så man kan väl tycka att det borde finnas.

Enligt Reseplaneraren stannar linje 100 vid ordinarie hållplatsläge (G), men det behöver ju inte vara sant bara för att det står där. Fast det borde vara möjligt att komma till det läget även när man kommer från Södra vägen.

Minsta fria höjd för cykelbana är 2,5 m enligt svensk praxis. Vanligt är att man eftersträvar 3,5 m. Jag utgår ifrån att kommunala väghållningsfordon normalt klarar 2,5 m och att det därför inte finns några behov av att märka ut begränsad höjd över cykelbana om den inte understiger 2,5 m. En dubbeldäckare är väl 4,2 m hög?

Lars-Håkan_E

Citat från: Anders Noren skrivet 16 november 2017, 10:14:29 AM
Minsta fria höjd för cykelbana är 2,5 m enligt svensk praxis. Vanligt är att man eftersträvar 3,5 m. Jag utgår ifrån att kommunala väghållningsfordon normalt klarar 2,5 m och att det därför inte finns några behov av att märka ut begränsad höjd över cykelbana om den inte understiger 2,5 m. En dubbeldäckare är väl 4,2 m hög?

Många kommuner (även i Västsverige) rekommenderar 2,5 m för gångbana och 3,0 meter för cykelbana vad gäller byggnadsdelar och skyltar, vad som gäller just i Göteborg har jag dock inte kollat men det lär nog vara ganska lika.

Skyltning av fri höjd på gångbana har jag aldrig sett däremot kan det finnas på GC väg som då förmodligen snöröjs med lite större fordon.

Allt detta visar på anledningen att vara väldigt återhållsam med att ändra körvägar för i a f tvåvåningsbussar utan att till 100% säkerställa att inga misstag kan uppstå.

igel

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 november 2017, 08:56:32 AM
Givetvis. Men att det är en ovan väg för föraren kan ju bidra till att han/hon missar.
Alla som kör ett fordon borde reagera, även om de är ovana, om de kör in på en GC-väg.

Harald Nordius

Citat från: igel skrivet 16 november 2017, 18:16:47 PM
Alla som kör ett fordon borde reagera, även om de är ovana, om de kör in på en GC-väg.
Nej, om fordonet man kör är en cykel så finns det väl ingen anledning att reagera.

Gelgamesh

Det som skrämmer mig mest är hur skadad bussen är. En repa eller kanske fönsterspricka, och en stukad stolthet kunde väl kanske ha passerat en dag som denna, men det här ser inte bra ut alls.

Lars-Håkan_E

Citat från: Gelgamesh skrivet 18 november 2017, 08:36:46 AM
Det som skrämmer mig mest är hur skadad bussen är. En repa eller kanske fönsterspricka, och en stukad stolthet kunde väl kanske ha passerat en dag som denna, men det här ser inte bra ut alls.

Glas, plast o aluminium emot betong är ingen bra kombination när ca 25 ton kommer åkande, att skadan blev så pass liten får nog tillskrivas den låga hastigheten.