Taxi i st f bussen...

Startat av Ulf Berlin, 13 november 2017, 10:55:07 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Berlin


Lars_L

Kan nog fungera bra i det här sammanhanget. Är ju inte en ovanlig lösning att turer körs med taxi. Sedan är väl antagligen inte den egentliga vinsten så stor - är ju främst en avtalskonstruktionsfråga som gynnar detta på kort sikt, då ju bussarna ändå behövs för skolturerna.

Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Lars-Håkan_E

En taxibil är ju billigare, föraren har oftast mindre betalt. Det som avgör kalkylen är ju vad man får betala taxiföretaget för att alltid ha en bil i beredskap vilket lär vara en bra slant på landsbygden.

Att minska på mellantrafiken är sedan till nackdel för bussbolaget, fler delade turer/halvtidsjobb.

Lars_L

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 13 november 2017, 11:06:19 AM
En taxibil är ju billigare, föraren har oftast mindre betalt. Det som avgör kalkylen är ju vad man får betala taxiföretaget för att alltid ha en bil i beredskap vilket lär vara en bra slant på landsbygden.

Att minska på mellantrafiken är sedan till nackdel för bussbolaget, fler delade turer/halvtidsjobb.

Precis. Det gör ju att om bussbolaget fick konkurrera om priset för att just köra mellantrafiken när man ändå kör skolturerna, så skulle man nog kunna ge ett ganska bra bud även jämfört med taxi. Det räcker ju med att man räknar med de rörliga kostnaderna. Föraren riskerar man ju ändå delvis att få betala för mellan passen (delad tjänst) och man får en ganska oattraktiv tjänst och kanske också fler tomkörningar.

Nu har jag inte gjort någon omloppsanalys för Söderhamn. Men det är ju ganska korta sträckor i Söderhamn (35 minuter för ett varv på 62:an), och risken är ju stor att den uteblivna turerna för bussbolaget, inte kan hämtas hem alls, utan bara blir till extra paustid. Om resandet är så lågt som man vill ge bilden av - så skulle ju inte heller de faktiska driftskostnaderna bli mer än marginellt högre (det vill säga om turen sällan behöver köras).

Lite samma problem som ofta finns även i Stockholm (när man diskuterar detta). Det vill säga man har någon linje med litet resande som ingår i omlopp tillsammans med linjer som har ett betydligt större resande. Att bryta ut den lågfrekventa linjen till taxi, ger ju då kanske en avtalsmässig vinst, men bussbolaget får bara lägre intäkter, vilket leder till att bolagen kommer att kompensera för den ökade graden av ineffektivitet i beräkningarna inför nästa avtal och då även ta med risken att så sker på fler linjer. I slutändan blir det alltså knappt någon vinst alls för kollektivtrafikmyndigheten.

Ska man göra sådana här lösningar, bör man ju därför få ihop det till ett bra paket, som blir effektivt både med avseende på kvarvarande linjer och kanske då fler som bryts ut för en annan lösning med beställningstrafik. Exempelvis genom att då kunna trafikförsörja ett större område.



Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Åkarns Kalle

Hmm
Resorna lär väl hamna på de redan upphandlade taxibilarna som utför Serviceresor (Färdtjänst, Sjukresor, Skolskjuts och just komplettering..) för X-Trafik
så är det iallafall på de andra platserna som har liknande upplägg, så att taxi alltid ska ha en bil i beredskap för den här trafiken tror jag väl inte...... då den redan finns......

Taxi istället för buss fungerar ibland men ibland inte........

/Kalle
Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.