Ny tätortstrafik i Örnsköldsvik från 10 december

Startat av Jacob med C, 10 november 2017, 16:43:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jacob med C

Linjenummer och sträckningar
401 Vårby/ Skidsta – Centrum – Kroksta
402 Själevad – Centrum – Bonäset
403 Centrum – Arnäsvall
404 Centrum - Vintergatan – Sjukhuset – Centrum
405 Centrum – Sjukhuset – Vintergatan – Centrum
406 Centrum – Gimåt
407 Centrum – Svedjeholmen
408 Centrum – Västansjö – Centrum
409 Nolaskolan/Centrum – Bodum – Lunne
410 Centrum – Arnäsvall - Faresta

Mer info http://www.dintur.se/Nyheter/Ny-tatortstrafik-i-Ornskoldsvik-fran-10-december/
Besök min hemsida för bilder från Norrland http://www.bussbilder.com . Över 2100 bilder.

Instagram konto:
https://instagram.com/bussbilder.se?utm_medium=copy_link


Dammtussar kan vara ett bevis på att någon gjort något roligare!

4041434548

Ett lite speciellt trafikutbud på en del håll, till exempel resor från centrum (Örnparken) till sjukhuset. Idag trafikeras sträckan av en buss i timmen – något som i och med det nya linjenätet och den nya tidtabellen utökas till som mest 10 avgångar i timmen (enbart stadsbussarna, lägg där till ett par landsbygdsbussar som också trafikerar den nya bussgatan upp till sjukhuset). Det låter väldigt bra med 10 avgångar på 60 minuter, vilket optimalt vore 6-minuterstrafik, men istället har det fokuserats på "korta bytestider i Örnparken". Detta leder exempelvis till att det vardagar klockan 15:15 går 4 olika turer som du alla kan ta till sjukhuset, varav 3 går exakt samma väg exakt samma tid. Generellt är det väntetider på 15 minuter mellan avgångarna för att ta sig till sjukhuset trots att den trafikeras av så många turer.

Flera avgångar på samma sträcka exakt samma minutslag gör att de som bor innan 401/407 södergående delar sig samt 401/406 norrgående delar på sig för försämrad trafik. (Södergående från 4 avgångar i timmen till i praktiken 2 avgångar i timmen trots samma antal turer) (norrgående precis samma princip från 3 till 2 avgångar)

Helgtrafik på de större linjerna förändras från 45-minuterstrafik till varannan 30/60-minuterstrafik (alltså samma antal turer per 90 minuter, men ojämn täthet) ..svårt att förstå vad som blir bättre med detta

Enda klara förbättringar tycker jag verkar vara:
—slingan förbi Valhalla–Sörliden (Vintergatan) som får 4 avgångar i timmen istället för 3 som idag
—sommar- och lördagkvällstidtabellen (nyord 2017 ;) ) som slipper specifika lågtrafiklinjer 20, 21, 22, 23, 24 samt får utökad trafik
—sjukhuset (som ovannämnt) som trots "ihopklumpade" avgångar ändå får rejält utökad trafik och trafikeras av linje 401, 403, 404, 405, 406, 408, 410 jämfört med idag bara linje 7


Sen skulle jag också vilka påpeka hur det marknadsförs som ett "nytt injenät". De "nya" linjerna motsvaras ganska tydligt av de idag trafikerande linjerna; (med fåtal förändringar)

Linje 1 → Linje 401 (slutar trafikera Skärpe, samt en del turer förkortas till Skidsta istället för Vårby)
Linje 2 → Linje 402
Linje 3 → Linje 404/405 (ringlinje som nu får olika linjenummer beroende på riktning, samt förlängs via sjukhuset)
Linje 4 → Linje 403
Linje 5 → Linje 407 (förändrad resväg i Hörnett)
Linje 6 → Linje 406 (slutar trafikera Rundvägen)
Linje 7 som gick Centrum–Sjukhuset–Sörliden ersätts av flera linjer
Linje 8 → Linje 408

Nya linje 409 består av enstaka avgångar på gamla linje 2 som fortsatt mot Dekarsön/Ström
Nya linje 410 består av enstaka avgångar på gamla linje 4 som fortsatt mot Vike/Faresta

Visst, samtliga linjer byter namn och de flesta förändras på ett eller annat vis men det är snarare bara en omarbetad version av de tidigare linjenätet, om du frågar mig. På många håll tycker jag de har varit lite fega med förändringar.. ;)

Jona

Förutsatt att man inte får förseningar på grund av för snävt lagda körtider kan samtrafik vid Örnparken fungera bättre om man ska locka fler resande till bussen.
Samtrafik är det ända som kan locka fler resande då man vet man kommer dit man vill utan att behöva sitta allt för länge i t.ex centrum och vänta.

Så sprida ut bussarna mellan Örnparken och Sjukhuset blir svårt och går stick i stäv mot målet att ha samtrafik.

Fler och fler städer börjar inse fördelarna med samtrafik vid central bytespunkt.
I många fall försöker man ju till och med få till samtrafik mellan både stadsbuss och landsbygd vilket är bra.

I Skellefteå som berör mig kör man utan samtrafik, och med buss t.ex helger som ankommer 3 - 5 minuter till Skellefteå torg efter buss vidare till annan förort gått.

Man har visserligen ökat resande i staden, men inte tillräckligt och enligt artikel i Norran (betalartikel så länkar inte) så jobbar man på att göra om linjenätet igen från december 2018 för att få samtrafik.

När man pratar med kamrater, vänner, bekanta eller rent allmänt med folk i ens omgivning så hör man hur folk klagar på att det är krångligt och resa med buss, det tar orimligt lång tid och ska du annanstans än centrala Skellefteå så är bussen inget alternativ.
MEN ska du till stan, t,ex och handla, då är bussen mycket bra och uppskattat.

Så jag som är djupt troende av samtrafik och ser fördelar med att kunna resa smidigt med buss med korta, men dock möjliga byten vid central punkt, kan inte mer än och se framemot eventuellt ny trafik december 2018.
Tänk och faktiskt kunna få börja åka buss ibland när man vill göra något, utan att slippa 57 minuters bytestid i Skellefteå när bussarna går var 60 minut osv. 

Så jag skulle hellre se  5- 6 bussar köra i kolonn samma sträcka men veta att jag kan resa och byta buss smidigt, en och ha turerna utspridd på central sträcka men riskera och sitta i stan extrem länge.....

Men förutsättningen detta ska fungera är alltså att körtiderna inte är för snäva så bussarna är sen, så du missar din anslutning ändå.....

/Jona
MVH Filosofen Jona

swedebear

Åkte igår morse 407 från Sundhem och in till stan...blir nog en omställning för de som bor i Hörnett som behöver gå till Hörnettvägen för att hoppa på bussen. Uppfattade inte om det fanns hållplatser någonstans på själva Hörnettvägen utan om det bara var vid tornet/lekparken. En sak som jag tror man tjänar på en hel del tidsmässigt, speciellt när det är rusningstrafik är att man åker fram och tillbaka till Hörnettrondellen. Kom in till stan där ringleden 405 tog vid för färd upp till Sjukhuset. Smidigt byte

Bra första intryck av nya linjenätet!
"I don't want to start any blasphemous rumours, but I think that God's got a sick sense of humor and when I die I expect to find him laughing"

Depeche Mode - Blasphemous Rumours

Anders K

Har dintur eller kommunen givit ut någon tryckt tidtabell? det är tradigt att skriva ut en massa A4-papper med tabellerna huller om buller.

rengmark

Citat från: Anders K skrivet 10 januari 2018, 15:16:24 PM
Har dintur eller kommunen givit ut någon tryckt tidtabell? det är tradigt att skriva ut en massa A4-papper med tabellerna huller om buller.
DinTur slutade med tryckta tidtabeller för ett par år sedan. Men visst borde man haft beredskap att trycka upp något i samband med nya linjenätet i Övik. Det behövs marknadsföring även inom kollektivtrafiken.
Tycker Luleå agerar föredömligt som i många år lagt ut hela häftet på nätet.
http://lltdokument.se/PDF/Q1/tidtabell_komplett.pdf