SL övertar SJ CF

Startat av Gunnar D, 10 november 2017, 15:39:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



H65A 156 nylackad i oxblod och 0184 vid Balingsnäs 17 mars 1969.

Mvh Gunnar

Ingwar Åfeldt

Trevlig bild på två bussar jag kört ett flertal gånger. 0156 var jag ner till Malmö och hämtade den 11/12 1965. Vi var fyra SJ-förare som åkte nattåget från Stockholm till Malmö och körde upp fyra CF till SJ-garaget i Huddinge. Jag fick 0156. Det blev en ansträngande resa. När vi startade från Malmö så regnade det. När vi kom upp mot Smålandsgränsen övergick nederbörden i snö och det kom stora mängder i princip hela vägen tills vi närmade oss Huddinge/Stockholm. Mycket halt väglag. Vi fick en rad med privatbilar som följde oss i våra hjulspår. Vid ett tillfälle stannade vi på en parkeringsficka för att skrapa av snö och is från vindrutorna. Hela raden med bilar stannade bakom oss och väntade på att vi skulle bli klara och fortsätta. Tyvärr kommer jag inte ihåg numren på de andra vagnarna. Men det blev en minnesrik resa.

M v h
Ingwar

Peter Rost

Fin senvinterbild. Tycker att CF:arna  passade bra i SL:s oxblodslack.

//Peter

Walter

Hämtade man SJ bussar från hela landet när SL skulle ta över trafiken i Stockholm? Eller tog det som fanns i Stockholm över?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Niklas Bygdestam

Citat från: Peter Rost skrivet 11 november 2017, 10:01:55 AM
Fin senvinterbild. Tycker att CF:arna  passade bra i SL:s oxblodslack.

//Peter


Håller med! Jag tycker nästan att CF ser finare ut i oxblod än i SJ-orange :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

zjbus

#5
Citat från: Walter skrivet 11 november 2017, 16:03:58 PM
Hämtade man SJ bussar från hela landet när SL skulle ta över trafiken i Stockholm? Eller tog det som fanns i Stockholm över?
Att SJ släppte sin trafik till SL i Sthlm innebar väl knappast att de helt plötsligt fick ett mindre behov av bussar i resten av landet så det handlade väl om att SL tog över SJ:s Stockholmsbussar, ett lokalt övertagande som knappast berörde resten av landet där SJ-buss levde vidare i drygt 20 år ytterligare.

Staffan Sävenfjord

Citat från: zjbus skrivet 11 november 2017, 16:41:27 PM
Att SJ släppte sin trafik till SL i Sthlm innebar väl knappast att de helt plötsligt fick ett mindre behov av bussar i resten av landet så det handlade väl om att SL tog över SJ:s Stockholmsbussar, ett lokalt övertagande som knappast berörde resten av landet där SJ-buss levde vidare i drygt 20 år ytterligare.

Nja, det var ju så att omställningsbussarna inför högertrafiken först placerades ute i landsorten där det inte var så mycket resenärer och det således inte gjorde något att påstigningen tog längre tid liksom föraren också fick vara extra försiktigt och därmed tappade en del tid. Till Dagen H så flyttades då flertalet av dem till Stockholm och ersattes av äldre bussar i landsorten.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

zjbus

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 november 2017, 17:36:41 PM
Nja, det var ju så att omställningsbussarna inför högertrafiken först placerades ute i landsorten där det inte var så mycket resenärer och det således inte gjorde något att påstigningen tog längre tid liksom föraren också fick vara extra försiktigt och därmed tappade en del tid. Till Dagen H så flyttades då flertalet av dem till Stockholm och ersattes av äldre bussar i landsorten.
Men frågan var ju när SL skulle ta över trafiken och det skedde väl 1969.

Lars-Håkan_E

De bussar som fanns ute i landet flyttades till Stockholm till högertrafikens start och hann rulla i ca 1,5 år innan SL:s övertagande 1969 förutom några bussar - 7** och 9** serien som togs över först under 1970, b.la 0944 och 0945 från Jämtland

zjbus

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 11 november 2017, 17:51:28 PM
De bussar som fanns ute i landet flyttades till Stockholm till högertrafikens start och hann rulla i ca 1,5 år innan SL:s övertagande 1969 förutom några bussar - 7** och 9** serien som togs över först under 1970, b.la 0944 och 0945 från Jämtland
Antar att du med ute i landet menar i resten av Sverige, fick resten av landet ett stort tillskott med fabriksnya bussar och äldre bussar överläts till SL för resten av landet kan ju inte fått ett mindre bussbehov i och med SL:s övertagande?

Gunnar D

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 11 november 2017, 01:29:43 AM
Trevlig bild på två bussar jag kört ett flertal gånger. 0156 var jag ner till Malmö och hämtade den 11/12 1965. Vi var fyra SJ-förare som åkte nattåget från Stockholm till Malmö och körde upp fyra CF till SJ-garaget i Huddinge. Jag fick 0156. Det blev en ansträngande resa. När vi startade från Malmö så regnade det. När vi kom upp mot Smålandsgränsen övergick nederbörden i snö och det kom stora mängder i princip hela vägen tills vi närmade oss Huddinge/Stockholm. Mycket halt väglag. Vi fick en rad med privatbilar som följde oss i våra hjulspår. Vid ett tillfälle stannade vi på en parkeringsficka för att skrapa av snö och is från vindrutorna. Hela raden med bilar stannade bakom oss och väntade på att vi skulle bli klara och fortsätta. Tyvärr kommer jag inte ihåg numren på de andra vagnarna. Men det blev en minnesrik resa.

M v h
Ingwar

Hade varit spännande att vara med på denna resa! 11 dec 1965 var en lördag, minns du när ni var framme vid Huga?
Ett antal omställnings-CF kom ju till Stockholmsområdet som nya 1964 och sedan kom ytterligare sådana (som 0156) under åren fram till Dagen H. Var det en utökad trafik i Stockholmsområdet som orsakade detta tillflöde från övriga delar av Sverige och/eller utskrotning av äldre bussar? Eller bytte man bussar under åren innan Dagen H?

Mvh Gunnar

Ingwar Åfeldt

Citat från: Gunnar D skrivet 12 november 2017, 12:06:30 PM
Hade varit spännande att vara med på denna resa! 11 dec 1965 var en lördag, minns du när ni var framme vid Huga?
Ett antal omställnings-CF kom ju till Stockholmsområdet som nya 1964 och sedan kom ytterligare sådana (som 0156) under åren fram till Dagen H. Var det en utökad trafik i Stockholmsområdet som orsakade detta tillflöde från övriga delar av Sverige och/eller utskrotning av äldre bussar? Eller bytte man bussar under åren innan Dagen H?

Mvh Gunnar

Tyvärr har jag förlorat den fickalmanacka i vilken jag hade alla uppgifter. Men vi ankom Huddinge relativt sent på kvällen. Vi gjorde uppehåll för mat utanför Linköping. 1966 fick jag förflyttning till Ösmo-garaget, som hörde till Huddinge, och där hade vi kvar ett flertal äldre vagnar fram till hösten 1967.

M v h
Ingwar

bilomnibussen

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 11 november 2017, 17:51:28 PM
De bussar som fanns ute i landet flyttades till Stockholm till högertrafikens start och hann rulla i ca 1,5 år innan SL:s övertagande 1969 förutom några bussar - 7** och 9** serien som togs över först under 1970, b.la 0944 och 0945 från Jämtland

Landsorten fick ett antal bussar från stockholmsområdet, CF:are som delombyggts och hade förarplatsen kvar på höger sida, men hade också rustats upp med nya BF76:or med SKV eller Hägglundskarosser. Dessutom flyttades bussar om inom landet. Jag tror alla B635:or från Örebroområdet flyttades till Blekinge.
Mvh Jan G

Gunnar D

Slås av att baksidesreklamen (och väl även vänstersidesreklamen) kom i samband med SL:s övertagande av denna trafik.

/Gunnar

Bussmicke

Citat från: Gunnar D skrivet 15 november 2017, 11:54:40 AM
Slås av att baksidesreklamen (och väl även vänstersidesreklamen) kom i samband med SL:s övertagande av denna trafik.

/Gunnar

Mycke trevligare Utan reklam.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.