SL 911

Startat av Greger Larsson, 09 november 2017, 21:13:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

Som sagt, tidig H80-ommålning. Har sett någon fler bild där taket målats grått "ända fram" s a s, minns dock inte om det var en SJ- eller SL-lackad buss.
Kanske prov eller en målning man bestämde sig ganska snabbt för att inte ha. Vore väl ett utförande att återställa 6911 till ;) Okänd fotograf, samling Greger L


K R

Hej!

Ja just ja, (6)911 hade taket grått "ända fram". Så var det!

Andra SL-bussar med liknande avvikande takmålning som jag kommer att tänka på är dels CF:en H65A 6113 som till sin SJ-orangea lackering hade hela taket gråmålat.
Samt därutöver Büssingen H32 4274 med grå målning runt främre linjenummerhuset i stället för den gängse vita färgen där.

mvh K R

Niklas Bygdestam

Citat från: Greger Larsson skrivet 09 november 2017, 21:13:54 PM
Som sagt, tidig H80-ommålning. Har sett någon fler bild där taket målats grått "ända fram" s a s, minns dock inte om det var en SJ- eller SL-lackad buss.
Kanske prov eller en målning man bestämde sig ganska snabbt för att inte ha. Vore väl ett utförande att återställa 6911 till ;) Okänd fotograf, samling Greger L






Roligt att få jämföra. Se bilderna :D

Nu har man bestämt sig för att bussen ska behålla sitt nuvarande utförande. Det skulle bli krångligt att återställa en massa tekniska saker annars. Och dessutom har föreningen lagt ut en hel del pengar på att snygga upp bussen så den ska vara riktigt fin. :D

Enda som saknas är egentligen märkningen 6911 och SL-logga, men det kommer nog en dag det med.

Men har kan vi verkligen jämföra vad man gjort om på bussen:

1. Lacken är ju ändrad rätt mycket till en modernare lack.

2. Stötfångaren är utbytt. Originalet har mjuka former. Den som sitter idag är kantig. SL bytte dessa på ett antal bussar av denna typ.

3. Plåten vid sidan om stötfångaren är borttagen. Den är så att säga "avklippt". Istället har man ersatt denna borttagna plåt med ett par "gummilappar".

4. Strålkastarna är förändrade. Bara de övre sitter kvar. De nedre borttagna. Där dessa har suttit har man fyllt igen hålet med runda plåtbitar.

5. En lucka för rampkoppling sitter i fronten. Denna satt inte på den gamla bilden. Helt klart något SL monterat dit.

6. Ta en titt på vindrutetorkarna. I original satt det äldre vindrutetorkare som drevs med luft. På den undre bilden sitter det eldrivna vindrutetorkare. Dessa har en riktigt modern funktion. De samtida, så de torkar aldrig i otakt, och de har dessutom intervall. Intervallfunktionen är till och med så pass modern och utvecklad att man kan reglera hur lång eller kort intervall man vill ha. En stor skillnad mot de ursprungliga alltså :)

Ja detta var några av de saker som man ändrat på denna trevliga buss under SL-tiden. Men mer finns rent tekniskt.

Jag kanske "svär lite i kyrkan" nu. Men jag tycker faktiskt att bussen är snyggare i nuvarande skick än i de äldre utförandena. Jag tycker att den nuvarande lacken känns mer stilren på något sätt :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Nisse Bökelund

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 09 november 2017, 23:37:40 PM



Roligt att få jämföra. Se bilderna :D

Nu har man bestämt sig för att bussen ska behålla sitt nuvarande utförande. Det skulle bli krångligt att återställa en massa tekniska saker annars. Och dessutom har föreningen lagt ut en hel del pengar på att snygga upp bussen så den ska vara riktigt fin. :D

Enda som saknas är egentligen märkningen 6911 och SL-logga, men det kommer nog en dag det med.

Men har kan vi verkligen jämföra vad man gjort om på bussen:

1. Lacken är ju ändrad rätt mycket till en modernare lack.

2. Stötfångaren är utbytt. Originalet har mjuka former. Den som sitter idag är kantig. SL bytte dessa på ett antal bussar av denna typ.

3. Plåten vid sidan om stötfångaren är borttagen. Den är så att säga "avklippt". Istället har man ersatt denna borttagna plåt med ett par "gummilappar".

4. Strålkastarna är förändrade. Bara de övre sitter kvar. De nedre borttagna. Där dessa har suttit har man fyllt igen hålet med runda plåtbitar.

5. En lucka för rampkoppling sitter i fronten. Denna satt inte på den gamla bilden. Helt klart något SL monterat dit.

6. Ta en titt på vindrutetorkarna. I original satt det äldre vindrutetorkare som drevs med luft. På den undre bilden sitter det eldrivna vindrutetorkare. Dessa har en riktigt modern funktion. De samtida, så de torkar aldrig i otakt, och de har dessutom intervall. Intervallfunktionen är till och med så pass modern och utvecklad att man kan reglera hur lång eller kort intervall man vill ha. En stor skillnad mot de ursprungliga alltså :)

Ja detta var några av de saker som man ändrat på denna trevliga buss under SL-tiden. Men mer finns rent tekniskt.

Jag kanske "svär lite i kyrkan" nu. Men jag tycker faktiskt att bussen är snyggare i nuvarande skick än i de äldre utförandena. Jag tycker att den nuvarande lacken känns mer stilren på något sätt :D

Hej.
Jag tror inte du behöver svära i kyrkan, för smaken är ju som bekant delad.
Många av dom yngre här på forumet har nog bara sett H80 i SJ orange  på bild.
Själv så tycker jag 6911 är jättesnygg och snyggare tror jag att den blir om
den får siffror och SL loggan på plats. Eftersom jag har kört H80 även i den
orange färgen så vore det roligt om det skulle finnas någon kvar i livet med den färgen.

Hälsningar Nisse.