Nyhetstorka på Borås Tidning? Gäller linje 100.

Startat av Staffan Sävenfjord, 09 november 2017, 18:54:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars-Håkan_E

Citat från: Adrian Langemar skrivet 12 november 2017, 21:23:59 PM
Nja nu överdriver du nog en hel del... Vid trafikstörningar får man accpetera att det inte blir optimalt, såvida det inte blir boggi där det inte går att komma fram förstås.

Om vi undantar KoV/EU delen och allt som rör arbetstiderna för förarna och enbart riktar in oss på själva bussen.

Man måste säkerställa framkomligheten, en ledbuss går inte att köra överallt, en dubbeldäckare skickar man inte ut på linjer där den inte hör hemma, bussar utan skrivare får inte gå på EU linjer, en boggibuss (14-15m) kan det uppstå svårigheter med o.sv

Detta tillsammans med regelverken för föraren gör det väldigt svårt att snabbt kasta om på det sätt du tror, jag skulle rekommendera ett studiebesök på en av trafikledningarna.

Erling.L

#16
Citat från: Adrian Langemar skrivet 12 november 2017, 20:16:38 PM
Det låter som att det behövs lite bättre kundperspektiv här... Jo du, flexibla omlopp är mycket bättre än vad många tror. Tycker att just det här var ett ganska bra exempel på hur mycket man kan vinna på det, EU-reglerna förhindrar det förstås i just det här fallet.


o vad e bra i ett kundperspektiv o kasta ut resenärer från en tung linje för o stoppa in bussen på en annan linje undrar ju jag då

Inläggets layout redigerat av admin.
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Ersa

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 12 november 2017, 21:44:45 PM
Om vi undantar KoV/EU delen och allt som rör arbetstiderna för förarna och enbart riktar in oss på själva bussen.

Man måste säkerställa framkomligheten, en ledbuss går inte att köra överallt, en dubbeldäckare skickar man inte ut på linjer där den inte hör hemma, bussar utan skrivare får inte gå på EU linjer, en boggibuss (14-15m) kan det uppstå svårigheter med o.sv

Detta tillsammans med regelverken för föraren gör det väldigt svårt att snabbt kasta om på det sätt du tror, jag skulle rekommendera ett studiebesök på en av trafikledningarna.

Ibland kan det fungera riktigt bra, men som du säger kräver detta att ett flertal faktorer är uppfylla.
En någorlunda enhetlig fordonspark. Snabbtänkta trevliga trafikledare som kan bemöta förarna. Arbetsvilliga sociala förare som kan tumma lite på schemat då det inträffat någon störning, samt har en stark servicekänsla och tänker på resenärerna och kundnöjdheten. Samt vanligtvis nöjda resenärer som har förståelse för att det sällan får att "trolla fram" en ny buss från tomma intet.

Dock är det ytterst sällan man lyckas få uppleva en sådan organisation, men ibland händer det! :)   

Adrian Langemar

Citat från: Erling.L skrivet 12 november 2017, 21:53:20 PM
o vad e bra i ett kundperspektiv o kasta ut resenärer från en tung linje för o stoppa in bussen på en annan linje undrar ju jag då
Ta bussar ur trafik mitt på linjen bör man ju undvika i det längsta. Men det beror ju på konsekvenserna också. För att ta ett exempel från spårvägen, ibland kortvänder man vid Eketrägatan vid störningar och det är en annan vagn precis bakom.

Citat från: Ersa skrivet 13 november 2017, 01:06:34 AM
Ibland kan det fungera riktigt bra, men som du säger kräver detta att ett flertal faktorer är uppfylla.
En någorlunda enhetlig fordonspark. Snabbtänkta trevliga trafikledare som kan bemöta förarna. Arbetsvilliga sociala förare som kan tumma lite på schemat då det inträffat någon störning, samt har en stark servicekänsla och tänker på resenärerna och kundnöjdheten. Samt vanligtvis nöjda resenärer som har förståelse för att det sällan får att "trolla fram" en ny buss från tomma intet.

Dock är det ytterst sällan man lyckas få uppleva en sådan organisation, men ibland händer det! :)   

Bra skrivet. En sak ska tilläggas också. Det krävs bra avtalskonstruktioner där det inte blir högre viten för att man sätter resenärerna i första hand.

Nico

Citat från: Adrian Langemar skrivet 13 november 2017, 07:31:48 AM
Ta bussar ur trafik mitt på linjen bör man ju undvika i det längsta. Men det beror ju på konsekvenserna också. För att ta ett exempel från spårvägen, ibland kortvänder man vid Eketrägatan vid störningar och det är en annan vagn precis bakom.

Man måste ju även se till sammanhanget i övrigt. Oavsett avtalskonstruktioner, att jämföra spårvagn (eller buss) i stadstrafik med buss i regionaltrafik haltar en del. Både vad gäller tillgängliga resurser i form av fordon och personal, praktiska möjligheter, tidsåtgång mm.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Lars_L

Fördelen med spårtrafik är ju också att man kommer tillbaka (i regel) till avlösningsstationen nästan på samma tid ändå. Dessutom ingår det ju i spåravtalen att köra till avlösningsplats/ändstation vid förseningar/spruckna avlösningar, eftersom det är nödvändigt i spårtrafik på ett annat sätt än för de däckbundna transportsystem. Där brukar man ju också i annan utsträckning ha kvar folk som sitter reserver och kan se till att inte körpassen blir orimligt långa.

Den bästa lösningen som jag ser det för busstrafik är ändå att ha strategiskt placerade flexvagnar (med fordonstyp som fungerar på samtliga linjer). Har man en sådan lösning kan man oerhört smidigt lösa de mesta problem som uppstår. Är naturligtvis också en kostnad, men rätt använda kan de göra ganska stor nytta. Keolis nyttjar ju detta på ett mycket smart sätt - som tyvärr inte de andra operatörerna riktigt velat ta efter (även om man delvis har liknande lösningar).

Då gäller det förstås att man har tillräckligt stora avtalsområden för att det ska vara en ekonomiskt vettig lösning. Något system borde ju också gå att utveckla så att man i vissa fall kan "dela" på en flexvagn mellan flera operatörer om paketen är för röriga. 
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Lars-Håkan_E

När det gäller spårtrafik har man heller inget tvingande regelverk att förhålla sig till, huvuddelen av arbetstidsreglerna ligger i avtal och kan frångås vid behov.

MrBrave

Citat från: Adrian Langemar skrivet 09 november 2017, 19:14:30 PM
Nu är det ju så att Röd express går från Landvetter var 7/8 minut vid den tiden. Hade man brytt sig om resenärerna hade man förstås tagit en buss därifrån och låtit de resenärerna få vänta en femtedel av tiden på nästa buss. Men då hade väl Nettbuss fått betala för (minst) två inställda avgångar istället för en...
Det mest naturliga vore väl att be nästa buss på linje 100 ta med passagerarna från den trasiga bussen. Linje 100 går ju med 20 minuters trafik.



Skickat från min iPhone med Tapatalk

Staffan Sävenfjord

Citat från: MrBrave skrivet 23 november 2017, 18:36:03 PM
Det mest naturliga vore väl att be nästa buss på linje 100 ta med passagerarna från den trasiga bussen. Linje 100 går ju med 20 minuters trafik.

De går till och med i 10-minuterstrafik under rusningstid (som det var när detta inträffade) samt extrabussar. Men bussarna brukar vara mycket välbesatta så de kan i regel inte ta med de passagerare som finns i en havererad buss.

Antagligen hade man någon förfogandevagn som man kunde sätta in eller också beslöt man att ställa in en avgång från Nils Ericsonsterminalen och köra den bussen till Landvetter. Hursomhelst är 40 minuter hyfsat för en sådan åtgärd.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)