Nyhetstorka på Borås Tidning? Gäller linje 100.

Startat av Staffan Sävenfjord, 09 november 2017, 18:54:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Borås Tidning går ut med denna stora nyhet. Hade det varit förr hade redaktionschefen gått ner i tryckeriet och skriket "Stoppa pressarna". Numera behöver han/hon ju bara ropa på web-redaktören några skrivbord bort. Men alla nyheter är inte stora nyheter...

http://www.bt.se/boras/problem-for-buss-100-stalls-in/

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Adrian Langemar

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 november 2017, 18:54:05 PM
Borås Tidning går ut med denna stora nyhet. Hade det varit förr hade redaktionschefen gått ner i tryckeriet och skriket "Stoppa pressarna". Numera behöver han/hon ju bara ropa på web-redaktören några skrivbord bort. Men alla nyheter är inte stora nyheter...

http://www.bt.se/boras/problem-for-buss-100-stalls-in/
Riktigt dåligt att det skulle behöva ta 40 minuter i alla fall.

Lars-Håkan_E

Citat från: Adrian Langemar skrivet 09 november 2017, 19:07:17 PM
Riktigt dåligt att det skulle behöva ta 40 minuter i alla fall.

40 min måste väl vara riktigt bra jobbat en eftermiddag vid den tiden.

Adrian Langemar

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 09 november 2017, 19:08:43 PM
40 min måste väl vara riktigt bra jobbat en eftermiddag vid den tiden.
Nu är det ju så att Röd express går från Landvetter var 7/8 minut vid den tiden. Hade man brytt sig om resenärerna hade man förstås tagit en buss därifrån och låtit de resenärerna få vänta en femtedel av tiden på nästa buss. Men då hade väl Nettbuss fått betala för (minst) två inställda avgångar istället för en...

Lars-Håkan_E

Citat från: Adrian Langemar skrivet 09 november 2017, 19:14:30 PM
Nu är det ju så att Röd express går från Landvetter var 7/8 minut vid den tiden. Hade man brytt sig om resenärerna hade man förstås tagit en buss därifrån och låtit de resenärerna få vänta en femtedel av tiden på nästa buss. Men då hade väl Nettbuss fått betala för två inställda avgångar istället för en...

Finns det lediga dubbeldäckare på röd express?

Bara körtiden från Göteborg/Borås vid den tiden är minst 20-25 minuter och till det ska man lägga till den tid det tog för chauffören att informera trafikledningen, dem att jaga tag i buss med chaufför o.sv.

Man snor sällan en buss från ett annat pågående uppdrag och lämnar andra kunder vind för våg

yngrot

Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Adrian Langemar

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 09 november 2017, 19:18:52 PM
Finns det lediga dubbeldäckare på röd express?

Bara körtiden från Göteborg/Borås vid den tiden är minst 20-25 minuter och till det ska man lägga till den tid det tog för chauffören att informera trafikledningen, dem att jaga tag i buss med chaufför o.sv.
Röd express går med vanliga boggibussar, vad nu det spelar för roll i en sådan här situation. Hellre ståplats i 30 minuter än att vänta i 30 minuter. Den vänder i Landvetter så körtiden från Göteborg/Borås är irrelevant.

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 09 november 2017, 19:18:52 PM
Man snor sällan en buss från ett annat pågående uppdrag och lämnar andra kunder vind för våg
Nej, där är problemet. Det görs alldeles för sällan, även om det totalt sätt skulle vara mycket bättre för resenärerna. (medveten om att det finns en liten sannolikhet att det i just detta fall fanns speciella orsaker som att alla tänkbara förare överskrida maxarbetstiden eller något sådant).

Staffan Sävenfjord

Citat från: Adrian Langemar skrivet 09 november 2017, 19:27:11 PM
Röd express går med vanliga boggibussar, vad nu det spelar för roll i en sådan här situation. Hellre ståplats i 30 minuter än att vänta i 30 minuter. Den vänder i Landvetter så körtiden från Göteborg/Borås är irrelevant.
Nej, där är problemet. Det görs alldeles för sällan, även om det totalt sätt skulle vara mycket bättre för resenärerna. (medveten om att det finns en liten sannolikhet att det i just detta fall fanns speciella orsaker som att alla tänkbara förare överskrida maxarbetstiden eller något sådant).

Det tar säkert 40 minuter att bryta ur en buss ur sitt omlopp. Fordon och förare hamnar på fel plats vilket ställer till det i det fortsatta omloppet. Förartider måste kollas så att de håller sig inom lagens ramar.

Jag kan garantera att klockan aldrig går så fort som när man har en trafikstörning. Dessutom är jag ganska säker på att de flesta föredrar att vänta 40 minuter och få sittplats framför att stå på motorvägen.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Lars-Håkan_E

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 november 2017, 19:48:08 PM
Det tar säkert 40 minuter att bryta ur en buss ur sitt omlopp. Fordon och förare hamnar på fel plats vilket ställer till det i det fortsatta omloppet. Förartider måste kollas så att de håller sig inom lagens ramar.

Jag kan garantera att klockan aldrig går så fort som när man har en trafikstörning. Dessutom är jag ganska säker på att de flesta föredrar att vänta 40 minuter och få sittplats framför att stå på motorvägen.

Röd express går den som undantagen körning? Ej EU?

Isf är det omöjligt att ta en buss/förare därifrån.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 09 november 2017, 20:23:18 PM
Röd express går den som undantagen körning? Ej EU?

Isf är det omöjligt att ta en buss/förare därifrån.

I varje fall är linjen från Landvetter Resecentrum (alldeles intill där 100-bussen fick motorstopp) och Lilla Varholmen kortare än 50 km.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

MM

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 november 2017, 21:05:10 PM
I varje fall är linjen från Landvetter Resecentrum (alldeles intill där 100-bussen fick motorstopp) och Lilla Varholmen kortare än 50 km.

Och en förutsättning för att dessa linjer ska vara undantagna reglerna om KoV är att man inte bryter deras omlopp för att täcka en linje där fordonen har krav på färdskrivare.

Adrian Langemar;

Att bryta en buss ur sitt omlopp är som sagt inte aktuellt. Du skapar mer problem än vad du löser om du gör så.

Adrian Langemar

Citat från: MM skrivet 12 november 2017, 17:12:52 PM
Och en förutsättning för att dessa linjer ska vara undantagna reglerna om KoV är att man inte bryter deras omlopp för att täcka en linje där fordonen har krav på färdskrivare.

Adrian Langemar;

Att bryta en buss ur sitt omlopp är som sagt inte aktuellt. Du skapar mer problem än vad du löser om du gör så.

Det låter som att det behövs lite bättre kundperspektiv här... Jo du, flexibla omlopp är mycket bättre än vad många tror. Tycker att just det här var ett ganska bra exempel på hur mycket man kan vinna på det, EU-reglerna förhindrar det förstås i just det här fallet.

Adrian Langemar

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 november 2017, 19:48:08 PM
Det tar säkert 40 minuter att bryta ur en buss ur sitt omlopp. Fordon och förare hamnar på fel plats vilket ställer till det i det fortsatta omloppet. Förartider måste kollas så att de håller sig inom lagens ramar.

Det är ju just för att systemet är byggt för fasta omlopp som det är så krångligt. Med dagens teknik skulle det kunna gå blixtsnabbt.

Hålla sig inom lagens ramar bör man - men annars kan det vara bra att tänka utanför ramarna.

Lars-Håkan_E

Flexibla omlopp (annat än på enstaka insatsbussar) är i princip omöjligt utan en helt likriktad fordonspark vilket beställaren knappast är intresserad av.

Dessutom har man förutom KoV/EU avtalsreglerade pauser, raster, dygnsvila och veckovila att ta hänsyn till

Adrian Langemar

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 12 november 2017, 21:17:44 PM
Flexibla omlopp (annat än på enstaka insatsbussar) är i princip omöjligt utan en helt likriktad fordonspark vilket beställaren knappast är intresserad av.
Nja nu överdriver du nog en hel del... Vid trafikstörningar får man accpetera att det inte blir optimalt, såvida det inte blir boggi där det inte går att komma fram förstås.