Södertäljemetropol och -capitol

Startat av Greger Larsson, 05 november 2017, 18:27:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

Citat från: Mr H skrivet 06 november 2017, 18:35:33 PM
Märkligt med denna Metropol! Är detta Jönköpings blåa lack som är snarlik SOABs eller är det SOABs egen lack? Finns det inte en bild på Metropolen hos Spårvägsmuseet vid Skanstull Stockholm där den är brungrå och utan snibb? Har den varit blå-brungrå-blå eller är den brungrå en färgfejkning på bilden? Ser inte riktigt ut så. När fick den i så fall denna brungråa färg?

Mr H

Det är SOAB-blå. Eller möjligen EOT-blå(det var väl samma färg?) när det nu var EOT som stod som ägare. Sen kom ju Metropolen från TJH som hade brun/röd lack på sina bussar till skillnad från Kommuntrafiken som hade blå. Så småningom blev det ett och samma av dessa bolag och då blev blå den gemensamma färgen, men den innan dess hann TJH även ändra sina färger till gult och då var Metropolen inte kvar.
Hans Fredrikssons sida med TJH-bussar

Niklas Bygdestam

För att gå in på Capitolen. Denna hade alltså "spett i golvet", dvs helt manuell växellåda. Jag trodde knappt det fanns Capitoler som hade detta. Jag trodde det var Pys-Wilson som gällde.

Så hur många Capitoler fanns det med helt manuell växellåda, dvs "spett i golvet"?

Hur kommer det sig att man inte flyttade ratten inför högertrafik på denna Capitol? Annars brukade väl den generationen Capitoler genom denna ombyggnad?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ulf Berlin

Citat från: Harald Nordius skrivet 06 november 2017, 19:47:19 PM
Den har väl aldrig varit Jönköpingsblå. Första ägare var ju Jönköping-Huskvarna där den var gråbrun med rött tak.

Här är bilden med bussen vid Skanstull i Jönköping-Huskvarnas lackering: http://sparvagsmuseet.sl.se/databas/metropolbuss-huskvarna-jonkoping-79087/
Tack för denna informativa information./Ulf

Björn Forslund

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 06 november 2017, 21:25:57 PM
För att gå in på Capitolen. Denna hade alltså "spett i golvet", dvs helt manuell växellåda. Jag trodde knappt det fanns Capitoler som hade detta. Jag trodde det var Pys-Wilson som gällde.

Så hur många Capitoler fanns det med helt manuell växellåda, dvs "spett i golvet"?

Hur kommer det sig att man inte flyttade ratten inför högertrafik på denna Capitol? Annars brukade väl den generationen Capitoler genom denna ombyggnad?

Det fanns 10st "spett". SJ:s policy var inte inte helombygga äldre bussar, och dessa udda stadsbussar var ju inte lämpliga att delombygga o flytta ut på landsorten. Sedan var de ganska svårkörda med sin manuella växellåda så man valde att sälja dem till Wallenbergs bussbolag. De flesta hamnade nog i Pakistan.