Södertäljemetropol och -capitol

Startat av Greger Larsson, 05 november 2017, 18:27:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

Capitolen är den fd SJ-buss(2890) som senare blev skolbuss på Gotland.


Niklas Bygdestam

Citat från: Greger Larsson skrivet 05 november 2017, 18:27:26 PM
Capitolen är den fd SJ-buss(2890) som senare blev skolbuss på Gotland.




Är Metrolpolbussen Jönköpingsmetropolen?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Arne Widgren

Ja, det är Jönköpingsmetropolen. Men kan någon förklara varför den har D-nummer?
Ägdes den av Eskilstuna Omnibusstrafik?
Mvh Arne Widgren

zjbus

Citat från: Arne Widgren skrivet 05 november 2017, 19:32:03 PM
Ja, det är Jönköpingsmetropolen. Men kan någon förklara varför den har D-nummer?
Ägdes den av Eskilstuna Omnibusstrafik?
Mvh Arne Widgren
TJH Huskvarna sålde sin Metropol F 542 till AB Eskilstuna Omnibustrafik, Eskilstuna 1966-06-02
Mvh zjbus

Greger Larsson

Citat från: zjbus skrivet 05 november 2017, 20:28:35 PM
TJH Huskvarna sålde sin Metropol F 542 till AB Eskilstuna Omnibustrafik, Eskilstuna 1966-06-02
Mvh zjbus

Ja, men gick den i trafik i Eskilstuna? Var den inte i praktiken i Södertälje hela tiden efter köpet?

zjbus

Citat från: Greger Larsson skrivet 05 november 2017, 20:47:16 PM
Ja, men gick den i trafik i Eskilstuna? Var den inte i praktiken i Södertälje hela tiden efter köpet?
Det antar jag att den gjorde t.o.m. 1967-09-03,  Södertälje Omnibus AB förvärvade bussen 1967-09-28.

Greger Larsson

Citat från: zjbus skrivet 05 november 2017, 21:14:15 PM
Det antar jag att den gjorde t.o.m. 1967-09-03,  Södertälje Omnibus AB förvärvade bussen 1967-09-28.

Ja, det är den teoretiska biten ;) men i praktiken var det kanske inte så.

zjbus

Citat från: Greger Larsson skrivet 05 november 2017, 22:10:18 PM
Ja, det är den teoretiska biten ;) men i praktiken var det kanske inte så.
Har du någon teori?
Vet du var och när bilden är tagen?

Björn Forslund

Bussen gick i trafik i Södertälje. Eskilstuna Omnibuss hade samma ägare som SOAB så bussarna kunde ju flyttas som man behagar. Att bussen skulle ha hamnat i Södertälje först flera veckor efter högeromläggningen är ju fel.

zjbus

Citat från: Björn Forslund skrivet 05 november 2017, 22:43:14 PM
Bussen gick i trafik i Södertälje. Eskilstuna Omnibuss hade samma ägare som SOAB så bussarna kunde ju flyttas som man behagar. Att bussen skulle ha hamnat i Södertälje först flera veckor efter högeromläggningen är ju fel.
Då var det klargjort, kan inte du informera SBH om de rätta förhållandena?

Niklas Bygdestam

Capitolen då. Vad har den för bakgrund? Och hur kommer det sig att den hamnade på Gotland?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ingwar Åfeldt

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 06 november 2017, 00:59:07 AM
Capitolen då. Vad har den för bakgrund? Och hur kommer det sig att den hamnade på Gotland?

Jag vet lite grand om 2890. Det var ett s k järnspett, det vill säga en Capitol med manuell växellåda. Det fanns alltså en "normal' växelspak vid förarplatsen. Jag hade bussen som "min" buss några månader hösten 1966. Jag var placerad i Huddinge, körde för SJ. Jag hade samma delade tjänst varje vardag. Förstärkning på linje 743 från Västerhaninge och in till Ölandsgatan. På eftermiddagen körde jag skolbuss från Handen via Västerhaninge, Tungelsta, Sorunda till Stora Vika. Därefter tomkörning tillbaka till Huddinge. Jag gillade 2890 men på senhösten blev det kyligt vid förarplatsen på grund av att framdörrarna var lite fladdriga och släppte in kall luft. Därför bad jag att slippa vagnen på min tur.

Ingwar


Mr H

Märkligt med denna Metropol! Är detta Jönköpings blåa lack som är snarlik SOABs eller är det SOABs egen lack? Finns det inte en bild på Metropolen hos Spårvägsmuseet vid Skanstull Stockholm där den är brungrå och utan snibb? Har den varit blå-brungrå-blå eller är den brungrå en färgfejkning på bilden? Ser inte riktigt ut så. När fick den i så fall denna brungråa färg?

Mr H

Harald Nordius

Den har väl aldrig varit Jönköpingsblå. Första ägare var ju Jönköping-Huskvarna där den var gråbrun med rött tak.

Här är bilden med bussen vid Skanstull i Jönköping-Huskvarnas lackering: http://sparvagsmuseet.sl.se/databas/metropolbuss-huskvarna-jonkoping-79087/