Dalatrafiks linjeförändringar från 10 december

Startat av bowlingjocke, 05 november 2017, 12:15:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bowlingjocke

Tänkte att här kunde vi samla och diskutera om de förändringar som kommer ske i Dalarna från 10 december.
Lite halv-revolution i Mora åtminstone.
Kan ju börja med det som berör "mitt" trafikområde.

Mora får förändrade stadslinjer.. igen.
Man går tillbaka lite hur det var förut. Kråkberg och Långlet slås ihop till en linje och trafikeras åt båda håll.
Heter 52 åt ena hållet och 53 åt andra.
Klockarhagen och Hånåkni får direkt förbindelse till centrum/lasarettet. Men får till följd mindre avgångar per dag.
Hånåkni får 10 bussar om dagen, mot en gång i halvtimmen idag mellan 8-17.
Klockarhagen får entimmes-trafik.
Hindriksheden ska trafikeras igen.
Bussarna till Falun och Orsa tas bort från Fridhemsplan och ersätts av Mora kyrka samt Morastrand.
Det återstår att se hur detta förändrar arbetstiden och antal tjänster, men av de gluttningar jag tagit del av i omloppen så är det rätt mycket tomkörningar.
Vansinniga saker som linjetur Ripvägen-Hindriksheden, sedan tom till Ripvägen genom hela Mora för att ta nästa tur. Detta kommer det bli synpunkter på.
Chaufförer har som vanligt inte haft en chans att säga vad de tycker och tänker. Enbart hålltiderna var jag med och gav förslag på.

Dessutom så kommer det bli mer trafik på k1-21 på helgen. Sollerön, Våmhus och Nusnäs kommer börja gå ett par turer.

Linje 104 som idag går mellan Mora-Idre/Grövelsjön kommer att byta linjenummer i Älvdalen. Fram dit kommer den heta 104 för att sedan bli en landsbygdslinje 396.
Detta kommer förstås förvirra folk och tror att de ska byta buss i Älvdalen. Antar sådana byten sker på flera ställen i landet. Vet det var så i Fiskarheden förr i tiden.  ;D
Man gör passagerarna lite oroliga som undrar ifall de hinner med bussen, "jaa om inget händer så.." sen  när man närmar sig linjebytet så tar man micken och säger "... och där bytte vi linje."  8)

Kollade lite snabbt på Avesta också då jag är därifrån.
Där kommer linje 31 inte angöra Krylbo resecentrum, alltså tågstationen, utan en hållplats på andra sidan järnvägen om jag kan utläsa hållplatserna riktigt? Antar det har att göra med att man inte vill dra bussarna under järnvägsviadukten.
Men äntligen kommer det iaf bli en bussförbindelse med stadsbussen på det sista tåget från Stockholm. Åh vad det har tjatats om det.

Tidtabellerna kan ni hitta här:
http://www.dalatrafik.se/sv/tidtabeller/tidtabeller-som-pdf/

Ugglan

Direktbusslinje 142 (Mora-Malung) görs tydligen om till landsbygdslinje 311, som idag endast trafikerar Öje-Malung. Utbudet är detsamma på L311 som på L142.

Dagsturen Mora-Edsbyn på L141 försvinner. Endast trafiken på fredagar och söndagar finns kvar, nu inlagda på L345 som idag endast trafikerar Orsa - Mässbäcken - Skattungbyn, men som alltså förlängs till Edsbyn för att täcka upp den kvarvarande trafiken på L141.