H34 4496

Startat av Greger Larsson, 31 oktober 2017, 18:28:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

En av få med bibehållen möjlighet att skylta åt vänster även efter takrevision:


Leyland

Härligt!

Hon skiljde sig lite åt, då det vita fältet direkt under frontrutorna, och generellt runt fönstren mot taklinjen, var lite bredare än på övriga syskon efter revisionen. Vill minnas att Hasse L har en bra närbild på henne från Vasagatan.

När kom 4496 till Hammarby?


HJP

Citat från: Leyland skrivet 31 oktober 2017, 18:40:50 PM
Härligt!

Hon skiljde sig lite åt, då det vita fältet direkt under frontrutorna, och generellt runt fönstren mot taklinjen, var lite bredare än på övriga syskon efter revisionen. Vill minnas att Hasse L har en bra närbild på henne från Vasagatan.

När kom 4496 till Hammarby?
****
Hon?  ???

Peter Rost

Trevligt!

Vill minnas att 4496 var den första i raden av H34:or som reviderades. Dock var 4496 inte så fräsch på slutet. Jag minns särskilt hur det "bultade" i golvet på vänster sida längst bak i bussen när den var i rullning. Ett riktigt "original" av H34:or. ;)

//Peter

Mr H

Jag minns också att den var först att byggas om! Men framförallt så var den ett otroligt skrammelvrak den sista tiden!
Man kunde se hur ledstänger  och stolar hoppade i bussen av motorvibrationerna och många av de öppningsbara fönstren hade slutat att vara det åratals tidigare i takt med att karossen vek sig! Faktiskt märkligt att den var kvar så länge. I Söderhallen skojade (?) man om att ta inte bort den långa sidoreklamen då ramlar den nog ihop!

Mr H

Leyland

Citat från: Mr H skrivet 01 november 2017, 10:19:56 AM
Jag minns också att den var först att byggas om! Men framförallt så var den ett otroligt skrammelvrak den sista tiden!
Man kunde se hur ledstänger  och stolar hoppade i bussen av motorvibrationerna och många av de öppningsbara fönstren hade slutat att vara det åratals tidigare i takt med att karossen vek sig! Faktiskt märkligt att den var kvar så länge. I Söderhallen skojade (?) man om att ta inte bort den långa sidoreklamen då ramlar den nog ihop!

Mr H

Skrönor...     H34 var engelsk kvalitetsbuss! ;)

Nåväl, ja att hon var den första att byggas om äger nog sin riktighet. Redan i mars 1973 finns hon på vännen Hasse L's bild, nyreviderad på 53:an. Och hon levde till in på 1982. Officiellt avyttringsdatum vill jag minnas var juli 1982.

HJP

Citat från: Leyland skrivet 01 november 2017, 11:37:58 AM
Nåväl, ja att hon var den första att byggas om äger nog sin riktighet.
****
"Hon", varför "hon"? En buss är väl "den"?  ???

christian berg

Citat från: Leyland skrivet 31 oktober 2017, 18:40:50 PM
Härligt!

Hon skiljde sig lite åt, då det vita fältet direkt under frontrutorna, och generellt runt fönstren mot taklinjen, var lite bredare än på övriga syskon efter revisionen. Vill minnas att Hasse L har en bra närbild på henne från Vasagatan.

När kom 4496 till Hammarby?

Hej,

de renoverade Leylandbussaran i serien 4472-4496 och kanske några icke-renoverade också flyttades till Hammarby 1977 i samband med den stora lereransen av H59 till Söderhallen. Trots sin skramlighet så ställdes 4496 av först 8 juni 1982, bara några veckor före det var helt slut med Leyland.

Hälsningar
Christian B

Ted Selander

Citat från: HJP skrivet 01 november 2017, 13:09:27 PM
****
"Hon", varför "hon"? En buss är väl "den"?  ???

Har man en så särskild relation till vagntypen att Leyland också blir till ens signatur, må det vara förlåtet (t.o.m. förståeligt) att behandla skrammelburkarna på sitt eget kärleksfulla vis.

HJP

Citat från: Ted S skrivet 02 november 2017, 17:33:05 PM
Har man en så särskild relation till vagntypen att Leyland också blir till ens signatur, må det vara förlåtet (t.o.m. förståeligt) att behandla skrammelburkarna på sitt eget kärleksfulla vis.
****
Jag har kört dessa Leyland (H34 och H35) en del, på 1970-talet. De var sköna att köra, men skramlade så att man undrade om de skulle falla isär. Men jag har aldrig kommit på tanken att kalla dem "hon". Jag ha sett samma fenomen, när det gäller lok. Somliga kallar dem "hon", men jag förstår inte varför  ???

Greger Larsson

Förutom bussen på Magnus bild ovan syns till höger ett arrangemang med gatubelysning på trästolpar och blanktråd. I norra Sverige tror jag knappt att det förekommit och jag gissar att numera också är historia i Stockholms förorter?

Lars-Håkan_E

Citat från: Greger Larsson skrivet 02 november 2017, 22:11:51 PM
Förutom bussen på Magnus bild ovan syns till höger ett arrangemang med gatubelysning på trästolpar och blanktråd. I norra Sverige tror jag knappt att det förekommit och jag gissar att numera också är historia i Stockholms förorter?

Bilden är väl tagen vid hpl Spettekaksvägen, bussen är på väg mot Hökarängen