SL 0906

Startat av Greger Larsson, 29 oktober 2017, 20:31:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Rost

Var H84:orna automatväxlade?

//Peter

Nisse Bökelund

Hej.
Ja, dom var automatväxlade. Dom hade en stor spak( typ järnspett ) som man
flyttade framåt eller bakåt beroende på vilket håll man ville färdas.
Jag har hört att dom hade trestegs automatlåda, och fick sitt smeknamn
Raketer efter Amerikanska trestegsraketer.
Sant eller inte, finns det säkert någon här på forumet som kan reda ut.

Hälsningar Nisse.

Hasse L

Citat från: Gunnar D skrivet 10 november 2017, 09:01:44 AM
Den bilden på 133 är en av de finaste bussbilder jag sett!
6x6, negativ färg Kodacolor-X?

/Gunnar
Tack!!
Att det är 6x6, negativ Kodacolor tror jag mig minnas. Stod -X för något exceptionellt eller var det helt enkelt standardvarianten? Inga detaljer går att utläsa på negativen. Jag lär ha använt den vanligaste.

Gunnar D

Citat från: Hobgoblin skrivet 11 november 2017, 19:34:23 PM
Tack!!
Att det är 6x6, negativ Kodacolor tror jag mig minnas. Stod -X för något exceptionellt eller var det helt enkelt standardvarianten? Inga detaljer går att utläsa på negativen. Jag lär ha använt den vanligaste.

Det var standardvarianten 1970. Kodacolor kom 1942, den förbättrade Kodacolor-X 1963 och nästa förbättrade Kodacolor II 1972 (110 format) 1973 (övriga format).

Mvh Gunnar

WalleW

Citat från: Rolle skrivet 10 november 2017, 20:21:21 PM
I Råsta gick en bra historia om en Raket och dess glada förare.  Under en tomkörning tillbaka till Råga lyckades föraren fä  upp farten
lite över det  tillåtna på Enköpingsvägen. Polisen var ute denna dag och såg framfaten. Den tar vi sa P, körde om och stoppade bussen Dumt ställe att stå på sa föraren- Vi åker ner på garageplan och gör upp. Sagt och gjort dom äkte naturligtvis lagligt sista biten
Då Poliserna kom in i bussen så var färdskrivaren av typen innerstads mätare  dvs rita och sudda rita igen. Föraren mådde gott.

Citat från: Nisse Bökelund skrivet 11 november 2017, 10:04:31 AM
Hej.
Jag har hört det där också,
men det var väl en Capitol det handlade om?
Raketerna hade väl inte den typen av färdskrivare,
så vida dom inte hade det i ett tidigare skede?
Hälsningar Nisse.

Jag känner bara till "Capitol-versionen" av den historien som jag fick berättad för mig av instruktören S A E Svensson... :)

/   Walle

Citat från: Nisse Bökelund skrivet 11 november 2017, 10:22:03 AM
Hej.
Ja, dom var automatväxlade. Dom hade en stor spak( typ järnspett ) som man
flyttade framåt eller bakåt beroende på vilket håll man ville färdas.
Jag har hört att dom hade trestegs automatlåda, och fick sitt smeknamn
Raketer efter Amerikanska trestegsraketer.
Sant eller inte, finns det säkert någon här på forumet som kan reda ut.
Hälsningar Nisse.

Jag är väl inte den mest initierade när det gäller Raket-historia, men jag känner till tre varianter varav Nisses ovan är en av dem.
De andra två är dels att manöverpanelen på sidan hade "miljoner" knappar, brytare och vred, dels det i decibeltal mätt oöverträffade
ljud som vackert vrålade ut ur det mycket grova avgasröret vid den imponerande accelerationen. Vid fullgas från Nbt uppför Västmannagatan
kunde man höra dem vid Odenplan. Efter höger-ombyggnaden var Raketerna bara en skugga och en viskning av sina vänster-dito... :(

/   M v h   Walle


Uffe E

RAKETERNA eller tresstegssraketerna  som de kallades i  början hade Volvolådan DRH 1, som funkade klan-
derfritt till skillnad från SS Srm-lådor som konstruerades av Svenska rotormaskiner och sammansattes av vol-
vos växellådsfabrik i Köping (typerna var H30B för Capiotolerna av tidig typ och H30B var avsedd för "pannka-
korna H20. Scania-vabis tillverkade en föbättrad version, kallad HR75, där man slapp  srm-lådornas olater.
Man ville pröva framtida växelåsalternativ varför ZF 2HP 45  jämte en förbättrad vilsonlåda med el.-pneumatisk 
manövrering blev aktuella. 4 växellådor anskaffades vavid 3223 och 3221 fick ZF-lådorna som kom att hamna i
dessa 1964 och wilsonlådorna -RV 46 lades i 3222. Denna var lätt att köra i och med att denna inte var sen
att släppa aktuellt band när man växlade ur så man kunde växla raskare utan ryck. den andra som fick wilson
var 4068 - f.d 3224, som blev 4068 vid  SL 1969. Den sistnämnda fick sin nya låda i samband med kaross-
ombyggnad 1965. Vagnar som fick nya lådor var alltså 3221,3222.3223 och  f.d. 3234. Efter den  för verkstaden
" smarta" ombyggnaden blev nu dessa missfoster Råstas nya hatobjekt oavsett växellåda,

Nisse Bökelund

Hej.
Fanns det två sorters Raketer? Några hade
kantiga hörn bak, liknande H80, medans några hade mer rundade hörn.
Fanns det någon annan skillnad på dessa bussar? Själv var jag då inte mer
intresserad av bussar än att jag visste att en Raket var en Raket. :D
Här är en bild från Håkan Trapps samling där man tydligt ser det mer
kantiga hörnet på den orange bussen.
https://stockholmskallan.stockholm.se/skblobs/7e/7e56f990-3709-42d0-a140-c8453168943d.jpg

Hälsningar Nisse.



Uffe E

Angående raketernas bakhörnor gäller att de tillkom på en hel del vagnar vid revisioner eller krashreparationer.     
Jag minns inte vilka som byggdes om förutom 3236 på bilden. Golvbeklänaden ersattes av annat material, plast.