SL 0906

Startat av Greger Larsson, 29 oktober 2017, 20:31:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L

Citat från: Nisse Bökelund skrivet 08 november 2017, 11:53:30 AM
Hej.

Jag tror att sluthållplatsen var Alphyddevägen.

Hälsningar Nisse.
Hej,
har forskat lite: 512 var den "gamla" linjen som även kördes till/från Duvbo med ungefär varannan buss. Jag började köra i Råsta hösten -70 och då hade (tror jag) linjenumret 502 nyligen tillkommit för turerna till Duvbo. 512 vändes vid Alphyddevägen. 502 skiljde sig också något från 512 genom att gå via Solna Stadshus. På vårkanten -72, när jag tog den här bilden, hade vi slutat vända i Alphyddevägen och Jungfrudansen bör ha varit sista hpl på utväg. På inväg började vi lasta vid hpl Huvudstaleden. Detta stämmer med en körturlista jag har sparat, där det inte finns någon kolumn för Alhv. För varje avgång på 512 står det en anmärkning vid avgångstiden i kolumnen för Jungfrudansen med hänvisning till texten: Avg.tid fr Alhv (Huvudstaleden), alltså 502:ans hållplats på Storgatan, som på bilden. Kanske döptes denna hpl så småningom om till Alphyddevägen? Frågan är förstås hur vi vände i detta senare skede? Tror mig minnas att vi svängde av ett stycke till vänster och vände på en grusplan (utan hållplats).....  /Hasse

B 709 - Volvo B-655 / Hägglund & Söner 1962 - SL H84 6457. Visst var Raketerna snygga bussar!

WalleW

Härlig bild Hasse  :) !
Raketen verkar vara i förhållandevis hyfsat skick ändå. Snygg front hade de i alla fall...

/   M v h   Walle

Hasse L

Citat från: K R skrivet 08 november 2017, 13:50:44 PM

....
Troligen en tidigt utförd omlackering, vilket f ö var vanligare på Enebybergs vagnar, då bussen var märkt '911' utan varken 0 eller 6 som första siffra.
Hobgoblin har tidigare visat en omlackerad Enebybergs-CF märkt '133' från samma period. Kanske dags för en repris på den, Hasse?
....

mvh K R
Så gärna.

619 gick Täby centrum - Hagbyvägen. Här vände också tidvis bussar på linje 611 - en förstärkningslinje till 601:an (Jarlaplan - Vallentuna).   /Hasse

K R

Hej!

Tack för den!

'133' är snygg i sin lätt dammiga uppenbarelse.

Vad var det nu igen det stod ordagrant på den gula dekalen i vagnshörnet framför framdörren?
Något i stil med: "Gå inte över vägbanan förrän bussen har kört"?..

mvh K R

zjbus


B 709 - Volvo B-655 / Hägglund & Söner 1962 - SL H84 6457. Visst var Raketerna snygga bussar!
[/quote]
Vad hade den för inv. nr hos SJ, 3457?

Niklas Bygdestam

Citat från: Hobgoblin skrivet 09 november 2017, 21:33:38 PM
Så gärna.

619 gick Täby centrum - Hagbyvägen. Här vände också tidvis bussar på linje 611 - en förstärkningslinje till 601:an (Jarlaplan - Vallentuna).   /Hasse


Trevligt! Jag tycker att en CF är riktigt snygg i just SL-oxblod :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

K R

Citat från: Hobgoblin skrivet 09 november 2017, 19:44:49 PM

B 709 - Volvo B-655 / Hägglund & Söner 1962 - SL H84 6457. Visst var Raketerna snygga bussar!

Citat från: zjbus skrivet 09 november 2017, 23:14:20 PM
Vad hade den för inv. nr hos SJ, 3457?

Hej!

Raketerna hade hos SJ först nummerserien 3207-3240 (34 st). Sedan utfördes en förberedande ombyggnad av vagnarna inför högertrafiken och de fick då nummer 4039-4072.
När sedan SL tog över bussarna fick de littera H84 och blev då numrerade 6439-6472.
Bussen på bilden bar alltså numren 3225 resp. 4057 hos SJ innan den blev SL H84 6457.

mvh K R

zjbus

Hej!
Tack för hjälpen!
Mvh zjbus

Gunnar D

Citat från: K R skrivet 09 november 2017, 23:06:39 PM
Hej!

Tack för den!

'133' är snygg i sin lätt dammiga uppenbarelse.


Den bilden på 133 är en av de finaste bussbilder jag sett!
6x6, negativ färg Kodacolor-X?

/Gunnar

Nisse Bökelund

Citat från: Hobgoblin skrivet 09 november 2017, 19:44:49 PM
Hej,
har forskat lite: 512 var den "gamla" linjen som även kördes till/från Duvbo med ungefär varannan buss. Jag började köra i Råsta hösten -70 och då hade (tror jag) linjenumret 502 nyligen tillkommit för turerna till Duvbo. 512 vändes vid Alphyddevägen. 502 skiljde sig också något från 512 genom att gå via Solna Stadshus. På vårkanten -72, när jag tog den här bilden, hade vi slutat vända i Alphyddevägen och Jungfrudansen bör ha varit sista hpl på utväg. På inväg började vi lasta vid hpl Huvudstaleden. Detta stämmer med en körturlista jag har sparat, där det inte finns någon kolumn för Alhv. För varje avgång på 512 står det en anmärkning vid avgångstiden i kolumnen för Jungfrudansen med hänvisning till texten: Avg.tid fr Alhv (Huvudstaleden), alltså 502:ans hållplats på Storgatan, som på bilden. Kanske döptes denna hpl så småningom om till Alphyddevägen? Frågan är förstås hur vi vände i detta senare skede? Tror mig minnas att vi svängde av ett stycke till vänster och vände på en grusplan (utan hållplats).....  /Hasse

B 709 - Volvo B-655 / Hägglund & Söner 1962 - SL H84 6457. Visst var Raketerna snygga bussar!

Hej.
Jo då det fanns en mycket ojämn och gropig grusplan
i backen till vänster om bussen.
Visst håller jag med om att Raketerna var snygga bussar.
Dom hade en viss charm, älskade av några och hatade av andra.
Jag tror inte att någon ( eller bara ett fåtal ) hade fungerande värmemätare,
men det gjorde nog inte så mycket eftersom dom gick som bäst när ångan
sprutade ut vid kylarlocket. Kanske därför det är en vattenpöl under
bussen, trotts vackert väder.

Hälsningar Nisse.

Mr H

Citat från: K R skrivet 09 november 2017, 23:06:39 PM
Hej!

Tack för den!

'133' är snygg i sin lätt dammiga uppenbarelse.

Vad var det nu igen det stod ordagrant på den gula dekalen i vagnshörnet framför framdörren?
Något i stil med: "Gå inte över vägbanan förrän bussen har kört"?..

mvh K R

En petimeterkommentar kan vara att jag tror att det stog "körbanan" och inte "vägbanan" men jag kan minnas fel!

/Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 10 november 2017, 13:04:15 PM
En petimeterkommentar kan vara att jag tror att det stog "körbanan" och inte "vägbanan" men jag kan minnas fel!

/Mr H

Du minns rätt!

/Gunnar

K R

Citat från: Mr H skrivet 10 november 2017, 13:04:15 PM
En petimeterkommentar kan vara att jag tror att det stog "körbanan" och inte "vägbanan" men jag kan minnas fel!
/Mr H

Hej!

Precis vad jag var ute efter; en uppgift om vad de verkligen stod på dekalen. Dessutom bekräftad av Gunnar D. Tack till er båda!
Nu har jag såsom varande petimeter fått reda på fakta i målet.

Förresten, petimeter eller petimäter? Jag använder själv den första stavningen men det är olika, här enligt Wiktionary:
https://sv.wiktionary.org/wiki/petim%C3%A4ter

Man kan kanske tycka att de är överdrivet petiga och noggranna vid de olika instanserna...  ;)

mvh K R

Rolle

I Råsta gick en bra historia om en Raket och dess glada förare.  Under en tomkörning tillbaka till Råga lyckades föraren fä  upp farten
lite över det  tillåtna på Enköpingsvägen. Polisen var ute denna dag och såg framfaten. Den tar vi sa P, körde om och stoppade bussen Dumt ställe att stå på sa föraren- Vi åker ner på garageplan och gör upp. Sagt och gjort dom äkte naturligtvis lagligt sista biten
Då Poliserna kom in i bussen så var färdskrivaren av typen innerstads mätare  dvs rita och sudda rita igen. Föraren mådde gott.

Nisse Bökelund

Citat från: Rolle skrivet 10 november 2017, 20:21:21 PM
I Råsta gick en bra historia om en Raket och dess glada förare.  Under en tomkörning tillbaka till Råga lyckades föraren fä  upp farten
lite över det  tillåtna på Enköpingsvägen. Polisen var ute denna dag och såg framfaten. Den tar vi sa P, körde om och stoppade bussen Dumt ställe att stå på sa föraren- Vi åker ner på garageplan och gör upp. Sagt och gjort dom äkte naturligtvis lagligt sista biten
Då Poliserna kom in i bussen så var färdskrivaren av typen innerstads mätare  dvs rita och sudda rita igen. Föraren mådde gott.

Hej.
Jag har hört det där också,
men det var väl en Capitol det handlade om?
Raketerna hade väl inte den typen av färdskrivare,
så vida dom inte hade det i ett tidigare skede?

Hälsningar Nisse.