SL 0906

Startat av Greger Larsson, 29 oktober 2017, 20:31:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

Blivande H80 där endast "SL" ersatt "SJ" i vingemblemet. Okänd fotograf, samling Greger L


Leyland

Mycket trevligt!

Jarlaplan.

WalleW

Very nice  :) !

Två favoriter på samma bild och nästan på hemmaplan...även om man bara ser lite av fronten på CF:en...

/   M v h   Walle

Ulf Berlin

Ah,gamla Norra Bantorget.:)
Här var man och tittade mycket innan T-banan öppnades,78?(och hann även åka ett vara på 512 till Storskogstorget innan man skulle hem.)/Ulf

Lars-Håkan_E

Citat från: Ulf Berlin skrivet 07 november 2017, 17:19:10 PM
Ah,gamla Norra Bantorget.:)
Här var man och tittade mycket innan T-banan öppnades,78?(och hann även åka ett vara på 512 till Storskogstorget innan man skulle hem.)/Ulf

Det är Jarlaplan.

WalleW

Citat från: Ulf Berlin skrivet 07 november 2017, 17:19:10 PM
(och hann även åka ett vara på 512 till Storskogstorget innan man skulle hem.)/Ulf

Det var väl linje 511 Du menade, Ulf? Eller ändrade / flyttade SL linjenumret 512 Nbt - Duvbo torg någon gång i mitten av 70-talet?

/   M v h   Walle

Ulf Berlin


Ulf Berlin

Citat från: WalleW skrivet 07 november 2017, 18:58:31 PM
Det var väl linje 511 Du menade, Ulf? Eller ändrade / flyttade SL linjenumret 512 Nbt - Duvbo torg någon gång i mitten av 70-talet?

/   M v h   Walle
Absolut var det 511 som gick till Storskogstorget och 512 gick(1973)till Huvudsta-Jungfrudansen.;)/Ulf

Niklas Bygdestam

Citat från: Greger Larsson skrivet 29 oktober 2017, 20:31:07 PM
Blivande H80 där endast "SL" ersatt "SJ" i vingemblemet. Okänd fotograf, samling Greger L





Verkligen trevligt! :D

Här kan vi jämföra med systerbussen som jag dessemellan är ute och kör på specialkörningar. Det är fd 0911 senare omnumrerad till 6911. Bussen på din bild har bara texten SJ ersatt med SL i loggan, annars i ursprungligt SJ-skick. Och den buss vi har sparat är ju helt i SL-skick efter ett antal ombyggnader. Man kan verkligen här se hur mycket som är förändrat. Vår buss ska givetvis sparas i nuvarande SL-utförande som på bilden. Den har till och med renoverats en del och vi håller verkligen den i SL-oxblod och alla dess modifieringar som strålkastare och annat :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

WalleW

Citat från: Ulf Berlin skrivet 07 november 2017, 23:20:16 PM
Absolut var det 511 som gick till Storskogstorget och 512 gick(1973)till Huvudsta-Jungfrudansen.;)/Ulf

Tack för den kompletterande infon om 512:an. Jag kom inte ihåg vart den "tog vägen" efter Duvbo, s a s...

/   M v h   Walle

Nisse Bökelund

Citat från: WalleW skrivet 08 november 2017, 09:16:05 AM
Tack för den kompletterande infon om 512:an. Jag kom inte ihåg vart den "tog vägen" efter Duvbo, s a s...

/   M v h   Walle

Hej.

Jag tror att sluthållplatsen var Alphyddevägen.

Hälsningar Nisse.

K R

Hej!

Angående bilden ovan på den av SSS bevarade SL 6911, så sågs för ett antal år sedan på en bildvisning i SvOf:s regi en bild på denna buss i den första varianten av SL-målning.

Denna innebar att taket och grillpartiet fortfarande var grått (som SJ:s färgschema), stötfångarna svarta och bussen lackerad i SL:s oxblodsfärg med färgen uppdragen
till underkanten på sidofönstren och dörrarna halvlackade rött nedtill och vitt upptill (även det liksom SJ:s schema vad gäller färgdelning).

Troligen en tidigt utförd omlackering, vilket f ö var vanligare på Enebybergs vagnar, då bussen var märkt '911' utan varken 0 eller 6 som första siffra.
Hobgoblin har tidigare visat en omlackerad Enebybergs-CF märkt '133' från samma period. Kanske dags för en repris på den, Hasse?

6911 blev sedan omlackerad ytterligare en gång till nuvarande utförande med vit rand nedanför sidofönsterlinjen och helmålade röda dörrar, samt övriga tidigare grå och svarta detaljer oxblodsröda.

Efter SSS' senaste uppfräschning av 6911 återstår väl endast återuppsättning av vagnsnummer och SL-märke på bussen. Vad snyggt det skulle bli!

mvh K R

WalleW

Citat från: Nisse Bökelund skrivet 08 november 2017, 11:53:30 AM
Hej.
Jag tror att sluthållplatsen var Alphyddevägen.
Hälsningar Nisse.

Tack,Nisse!
Nu ramlade poletten ner... Alphyddan, var det... :)

/   M v h   Walle

Railmaster

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 08 november 2017, 00:20:07 AM


Verkligen trevligt! :D

Här kan vi jämföra med systerbussen som jag dessemellan är ute och kör på specialkörningar. Det är fd 0911 senare omnumrerad till 6911. Bussen på din bild har bara texten SJ ersatt med SL i loggan, annars i ursprungligt SJ-skick. Och den buss vi har sparat är ju helt i SL-skick efter ett antal ombyggnader. Man kan verkligen här se hur mycket som är förändrat. Vår buss ska givetvis sparas i nuvarande SL-utförande som på bilden. Den har till och med renoverats en del och vi håller verkligen den i SL-oxblod och alla dess modifieringar som strålkastare och annat :D

Minns inte men hade inte SLs H80 fyrsiffriga vagnsnummer och SL märken på sina H80? är det på gång på SSS vagn?

Leyland

Citat från: Railmaster skrivet 09 november 2017, 12:10:55 PM
Minns inte men hade inte SLs H80 fyrsiffriga vagnsnummer och SL märken på sina H80?

Visst var det så.