SL H24 5498 för 40 år sedan

Startat av Gunnar D, 28 oktober 2017, 16:36:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



H24 5498 inväntar avgångstid från Stuvsta Station i okt 1977. H24-epoken går mot sitt slut.

Mvh Gunnar

Nisse Bökelund

Förvånansvärt att den har fått behålla Capitolmärket
trotts att den verkar så skamfilad i övrigt. :)

Hälsningar Nisse.


HJP

Roliga bussar att köra.
Bra bild.
OBS gatstenen. Jag såg, en gång för många år sedan, när de lade gatsten på just den platsen.
De hade en speciell - urgammal - maskin med två hjul, som de drog runt, medan den "stampade" till stenarna.

Nisse Bökelund

Citat från: HJP skrivet 28 oktober 2017, 21:20:37 PM
Roliga bussar att köra.
Bra bild.
OBS gatstenen. Jag såg, en gång för många år sedan, när de lade gatsten på just den platsen.
De hade en speciell - urgammal - maskin med två hjul, som de drog runt, medan den "stampade" till stenarna.

Hej.
Något liknande denna?
http://www.perlarssons.se/nyink-traktorer/Svedala%20Stamp.jpg

Hälsningar Nisse.




Gunnar D

Citat från: HJP skrivet 28 oktober 2017, 21:20:37 PM
OBS gatstenen. Jag såg, en gång för många år sedan, när de lade gatsten på just den platsen.
De hade en speciell - urgammal - maskin med två hjul, som de drog runt, medan den "stampade" till stenarna.

OK, minns du ungefär när det kan ha varit? Terminalen här byggdes om runt 1970 men ditt minne är väl tidigare.
Jag minns också dessa maskiner, bör ha varit i Aspudden under första hälften/mitten av femtiotalet tillsammans med "ångvält" och gatusopare med häst och vagn.

/Gunnar

HJP

Citat från: Nisse Bökelund skrivet 29 oktober 2017, 09:12:33 AM
Hej.
Något liknande denna?
http://www.perlarssons.se/nyink-traktorer/Svedala%20Stamp.jpg

Hälsningar Nisse.
****
Just precis!  :)
Men den jag såg, var inte lika gul och fin. Mera åt det gråsvarta hållet.

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 29 oktober 2017, 15:37:54 PM
OK, minns du ungefär när det kan ha varit? Terminalen här byggdes om runt 1970 men ditt minne är väl tidigare.
Jag minns också dessa maskiner, bör ha varit i Aspudden under första hälften/mitten av femtiotalet tillsammans med "ångvält" och gatusopare med häst och vagn.

/Gunnar
****
Nej, jag minns inte när det var. Men jag gick X1-utbildningen, sommaren 1977, och jag körde pendeln mot Södertälje. Minns att jag förvånades över att en så gammal maskin överlevt, och användes.
Ångvältarna kommer jag ihåg, liksom gatsopare med häst. Minns t.o.m. snöplogning och sandning, med häst. Jag är född i forntiden  ;)

Kaj

Stuvsta station byggdes om i samband med fyrspårsutbyggnaden 1984-1986
Kaj