SL H34 4462

Startat av Leyland, 19 oktober 2017, 15:48:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Leyland



Klar för trafik på linje 48E en eftermiddag på senvintern 1982 - för visst är väl bilden tagen på Söderhallens gård ??? Jag har inte riktigt igenkänning jmf med idag med bl.a. skorstenarna, varför jag blir en smula osäker!

Vill minnas Söderhallen hade två utsättningar på linje 48E på eftermiddagarna vid denna tid (SÖS-SKT),

4462 var en av de sista sju Leyland i trafik vid Söderhallen. Sista turen blev på linje 43 tur 9 den 7 juni samma år.

På bilden syns tydligt takförstärkningarna med kraftiga bultar, på vardera sidan om framdörrarna ovan under listen mot taket. Dessa tillkom vid revisionen och när taket blev rött.

Det är något bekant med damen till höger. Säkert en förare vid Söderhallen. Spontant påminner hon om en förare som finns på bild i boken SL100.

Foto Leyland

roggek

Jodå, det är Söderhallen, men "skorstenarna" är fackverksstolpar från spårvägstiden... ;D
Det som även avslöjar att det är Söderhallens gård är också lågtrycksnatriumlampan som hänger ovanför bussen...

Leyland

Citat från: roggek skrivet 19 oktober 2017, 15:56:38 PM
Jodå, det är Söderhallen, men "skorstenarna" är fackverksstolpar från spårvägstiden... ;D
Det som även avslöjar att det är Söderhallens gård är också lågtrycksnatriumlampan som hänger ovanför bussen...

Tack, naturligtvis!

Men är även vänstra stolpen också "bara en stolpe"? Skiljer sig från den högra tycker jag.

roggek

Den vänstra är också en stolpe, ser mer ut som det är "smuts" i bilden.

Mitt minne (som nattbusspassagerare på 94:an) av Söderhallen från 70- och 80 talet är att gatubelysningen vid infarten till Söderhallen och hallgården (där förarbyte skedde) bestod av linupphängd natriumbelysning, och då behövdes stolparna.

Dagens utformning med belysningsmaster vet jag inte när den kom till, men det kanske någon annan kan svara på.

Nisse Bökelund

Citat från: roggek skrivet 19 oktober 2017, 15:56:38 PM
Jodå, det är Söderhallen, men "skorstenarna" är fackverksstolpar från spårvägstiden... ;D
Det som även avslöjar att det är Söderhallens gård är också lågtrycksnatriumlampan som hänger ovanför bussen...

Hej.
Här är en bild på stolparna, men ärt det verkligen fackverk? ;)
https://scontent-sea1-1.cdninstagram.com/t51.2885-15/s480x480/e35/16228701_1731536836871873_539878501503729664_n.jpg?ig_cache_key=MTQzOTA3MzkzNjAzNzg4Mzg4Mw%3D%3D.2

Hälsningar Nisse.

roggek

Nej, det är det ju såklart inte... :-\ feltänk av mig.

Men det är f d kontaktledningsstolpar för spårväg... ;D