Arriva 7829 på SL linje 515

Startat av Hasse L, 18 oktober 2017, 21:28:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L

Det fick bli ett långskott tvärs över Odenplan. 7829 hör väl vanligtvis hemma i Märsta fortfarande?

J0han

Stationerad i Råsta sen ett tag tillbaka

Affe/Märsta

Den är placerad i Råsta, dom flyttar alla bra vagnar från Märsta vi har snart inget vettigt att köra med.
Affe Märsta.

F.Å

Citat från: Affe/Märsta skrivet 20 december 2017, 11:40:40 AM
Den är placerad i Råsta, dom flyttar alla bra vagnar från Märsta vi har snart inget vettigt att köra med.

Såg idag 7516 och 7774 på 537an. Saknar hela serien 7510-16 på Råsta, har ni alla dom nu? Fler än 7774 som flyttat upp till er?

Lars-Håkan_E

Citat från: Affe/Märsta skrivet 20 december 2017, 11:40:40 AM
Den är placerad i Råsta, dom flyttar alla bra vagnar från Märsta vi har snart inget vettigt att köra med.

Ska man gissa att man samlar ihop bussarna inför kontraktsslutet.

Bussmicke

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 21 december 2017, 20:53:16 PM
Ska man gissa att man samlar ihop bussarna inför kontraktsslutet.
Du menar att man samlar allt skrot man vill bli av med typ?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Buzzlover

Citat från: Bussmicke skrivet 25 december 2017, 19:01:45 PM
Du menar att man samlar allt skrot man vill bli av med typ?

//Bussmicke
www.bussmicke.se
Nu tar du väl i lite? ;)
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Måns Johannesson

Citat från: Bussmicke skrivet 25 december 2017, 19:01:45 PM
Du menar att man samlar allt skrot man vill bli av med typ?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

En orsak till flyttarna är nog att Märsta väl skall ha 100% etanol enligt avtal och det är ju de nyare bussarna (dvs. de man kommer behålla efter detta avtal) man konverterar till diesel (och därmed flyttar från området). Har inte sett 7829 sedan den kom till Råsta men i bilregistret anges den nu mer med 'drivmedel: diesel' samt 'motorn utbytt'.

/Måns

Mikey

Citat från: Måns Johannesson skrivet 25 december 2017, 21:18:13 PM
En orsak till flyttarna är nog att Märsta väl skall ha 100% etanol enligt avtal och det är ju de nyare bussarna (dvs. de man kommer behålla efter detta avtal) man konverterar till diesel (och därmed flyttar från området). Har inte sett 7829 sedan den kom till Råsta men i bilregistret anges den nu mer med 'drivmedel: diesel' samt 'motorn utbytt'.

/Måns

Precis, och Märsta har fått dispens för medelåldern vilket möjliggjort uppsamling av de kvarvarande äldre etanolbussarna. När avtalet är slut lär medelåldern vara lite drygt 10-11 på flottan (Är redan idag över 8 år). På det kommande avtalet är det dessutom upp till entreprenören själv att bestämma vilket (miljö)bränsle de skall köra på, så med all sannolikhet försvinner varenda buss som rullar där idag och hela flottan byts ut till HVO-drift av ekonomiska skäl.

Björn Lövdahl

Citat från: Mikey skrivet 25 december 2017, 21:56:36 PM
Precis, och Märsta har fått dispens för medelåldern vilket möjliggjort uppsamling av de kvarvarande äldre etanolbussarna. När avtalet är slut lär medelåldern vara lite drygt 10-11 på flottan (Är redan idag över 8 år). På det kommande avtalet är det dessutom upp till entreprenören själv att bestämma vilket (miljö)bränsle de skall köra på, så med all sannolikhet försvinner varenda buss som rullar där idag och hela flottan byts ut till HVO-drift av ekonomiska skäl.

Medan i City återgår man från HVO till RME av ekonomiska skäl
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

buskörare

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 28 december 2017, 08:29:55 AM
Medan i City återgår man från HVO till RME av ekonomiska skäl

Förhoppnings bättre RME än den vi körde på förra vintern då. Annars blir den dyr i ställda turer istället.

F.Å

Vagnen i trådämnet är numera stombussblå!

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

F.Å

Citat från: Bussmicke skrivet 19 januari 2018, 17:18:38 PM
När blev 7829 blå??

Gick idag på 179, nylackad utan inventarienummer påklistrat. Så gissningsvis ganska nyss

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.