SL Trafikförändringar 2018 (T18)

Startat av rengmark, 18 oktober 2017, 00:00:32 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

rengmark

Vid styrelsens oktobermöte 2016 fanns som informationsärende trafikförändringar för T17. Vid styrelsemötet i nästa vecka finns motsvarande för T18 inte uppsatt på dagordningen. Är det någon som läst vilka förändringar som sker 10 december?

Lars_L

Citat från: rengmark skrivet 18 oktober 2017, 00:00:32 AM
Vid styrelsens oktobermöte 2016 fanns som informationsärende trafikförändringar för T17. Vid styrelsemötet i nästa vecka finns motsvarande för T18 inte uppsatt på dagordningen. Är det någon som läst vilka förändringar som sker 10 december?
Jodå, den är uppsatt på dagordningen (som tilläggsärende). Däremot står det att ärendet delas ut på nämndmötet. Troligtvis för att dokumentet inte är färdigt ännu. Oftast brukar de lägga ut ärendet efter nämndmötet i sådana fall, annars går det ju att begära ut det.

Inlägget är signerat Lars Lundqvist


L. Gornitzka

Hmmm... här har man i många fall formulerat sig konstigt. Det framgår till exempel inte vad som händer med linje 492. Får den bara ändrad linjesträckning? Läggs den ner helt?
Djuröbo med stort intresse för SL:s tåg respektive busslinjer och hur de går och så vidare.

roggek

Citat från: L. Gornitzka skrivet 24 oktober 2017, 18:11:02 PM
Hmmm... här har man i många fall formulerat sig konstigt. Det framgår till exempel inte vad som händer med linje 492. Får den bara ändrad linjesträckning? Läggs den ner helt?

Det fattas nog ett "...vissa turer på"...i stycket... ;D

CitatLinjen får förändrad linjesträckning alla dagar från Gamla skärgårdsvägen till utfarten via Värmdö marknad. Hållplatserna Höjdhagen till Lagnövägen ersätts av hållplats Farstaviken.  Utökning sker på linje 422, 433 och 474 för att ersätta avgången på linjen ca kl. 01.54. Linje 433 får lördag och söndag en ny avgång från Byns gård till Ålstäket ca kl. 02.10 och ersätter linje 492 på sträcka för byte mot Gustavsberg centrum/Stockholm till linje 474. Linje 474 får även lördagar och söndagar avgångarna ca kl. 01.56 och 02.56 att starta i Hemmesta istället för Mölnvik för att ersätta linje 492 på sträckan. Linjen läggs om via Folkungagatan och Slussen övre, med Vasagatan som ny ändhållplats, eftersom den nya tillfälliga Slussenterminalen inte har infart för genomgående trafik. Vidare dras MIN FETNING: vissa turer på linje 492 in och ersätts av nya avgångar på linje 422, 433 och 474.

Bussmicke

Citat från: L. Gornitzka skrivet 24 oktober 2017, 18:11:02 PM
Hmmm... här har man i många fall formulerat sig konstigt. Det framgår till exempel inte vad som händer med linje 492. Får den bara ändrad linjesträckning? Läggs den ner helt?

Tyckte mig läsa till att den ersätts med daglinjer,.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredde

Citat från: L. Gornitzka skrivet 24 oktober 2017, 18:11:02 PM
Hmmm... här har man i många fall formulerat sig konstigt. Det framgår till exempel inte vad som händer med linje 492. Får den bara ändrad linjesträckning? Läggs den ner helt?

Som sagt, den kommer inte trafikera Djurö/Stavsnäs på helgnätter utan det blir enbart Hemmesta-Stockholm C t/r framöver. 432-434 får leva i fred på Stavsnäsvägen.
Enklare för alla om en linje inte har så avvikande sträckningar som det är idag på 492, dessutom förkortas restiden Ålstäket-Slussen när 492 ersätts av 474 på den sträckan.

homer

kommer dessa förändringar att gälla redan från december 2017?

homer

Citat från: homer skrivet 24 oktober 2017, 19:05:56 PM
kommer dessa förändringar att gälla redan från december 2017?

svarar på min egen fråga då de på startsidan www.sll.se framgår att de är från december 2017 dock är de många förändringar som står att dom gäller från sommartidtabellen, bl a 428X-430X

Intressanta blir väl hur bussföretagen hanterar i vissa fall ganska stora förändringar på kort tid... i vissa fall kan de ju t ex handla om att fler fordon behövs.

ett exempel är att 436-440 på nästan samtliga avgångar skall gå till slussen istället för Kolvik, en förlängning av linjerna med flera mil, visst är många av dessa kortturer mitt på dagen då tillgången på fordon ändå är god och i motrusningen kanske bussen förut har tommat från kolvik tillbaka till slussen, men inbillar mig ändå att de kan behövas fler fordon....


buskörare

Jag fattar inte varför man övergick till årstidtabell. De 2 sista åren har det ju ändå skett förändringar i tidtabellen höst vs vår.

Ulf Berlin

Linje 233 på Lidingö överlever uppenbart.../Ulf

Lars_L

Citat från: homer skrivet 24 oktober 2017, 19:28:02 PM
svarar på min egen fråga då de på startsidan www.sll.se framgår att de är från december 2017 dock är de många förändringar som står att dom gäller från sommartidtabellen, bl a 428X-430X

Intressanta blir väl hur bussföretagen hanterar i vissa fall ganska stora förändringar på kort tid... i vissa fall kan de ju t ex handla om att fler fordon behövs.

ett exempel är att 436-440 på nästan samtliga avgångar skall gå till slussen istället för Kolvik, en förlängning av linjerna med flera mil, visst är många av dessa kortturer mitt på dagen då tillgången på fordon ändå är god och i motrusningen kanske bussen förut har tommat från kolvik tillbaka till slussen, men inbillar mig ändå att de kan behövas fler fordon....

Nu har ju bussföretagen fått beställningarna långt innan detta dokument fastställs. Det är väl tre månader minst beställningen ska ligga inne i förväg och ofta har ju dialog förts innan dess om större förändringar (som linje 6). På Södertörn har man ju fått skapa ett tilläggsavtal, då Nobina enligt avtalet väl haft rätt att dra in linjerna. Där har man ju också haft tid att förbereda sig.

Tycker det är utmärkt att man äntligen förlänger 436-440 utanför högtrafik. Det avlastar ju både 433-434 på den gemensamma sträckan och ger betydligt kortare restider till Hemmesta, samt att många slipper ett bussbyte. Dock skulle man helst valt 20-minuterstrafik på den gemensamma sträckan, då det är svårt att få till bra trafik annars, iaf de tider man inte tomkör i ena riktningen (nackdelen gentemot det här förslaget är väl att man nu - om man tar den kostnaden - kan få jämn kvartstrafik tillsammans med 433-434 från Ålstäket till Slussen.) Det skulle också kunna motiveras utifrån resandet på sträckan. Och gör det också värt att vänta på direktbussen, istället för att ta 474 i alla fall.  Särskilt som 474 glesas ut till 20-minuterstrafik från Gustavsberg/Mölnvik, vilket ju innebär att  man sparar in fler fordon än vad trafiken på 436-440 kostar (i princip). Här har man dock tänkt lite fel eftersom man helt missar bytesmöjligheterna till/från Gustavsberg - särskilt som man inte valt 20-minuterstafik på 436-440 - vilket då också ger betydligt smartare trafikupplägg (med då en tur i timmen också på 435). 

Men som du själv konstaterar är det ju främst utanför högtrafik. Dyrare blir ju utökningen på 447 - men det är väl nästan den enda som görs i högtrafik. Ganska liten extrakostnad med andra ord. Nacka/Värmdö har ju också faktiskt extremt lite trafik under mellantrafiken - om man ser till antalet fordon och resandemängd totalt. Mer trafik i mellantrafik är ju också ren vinst i produktionsavtal och ofta även om det finns ett mindre inslag av VBP i avtalet. 



Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Lars_L

Citat från: Lars_L skrivet 24 oktober 2017, 22:45:22 PM
Nu har ju bussföretagen fått beställningarna långt innan detta dokument fastställs. Det är väl tre månader minst beställningen ska ligga inne i förväg och ofta har ju dialog förts innan dess om större förändringar (som linje 6). På Södertörn har man ju fått skapa ett tilläggsavtal, då Nobina enligt avtalet väl haft rätt att dra in linjerna. Där har man ju också haft tid att förbereda sig.

Tycker det är utmärkt att man äntligen förlänger 436-440 utanför högtrafik. Det avlastar ju både 433-434 på den gemensamma sträckan och ger betydligt kortare restider till Hemmesta, samt att många slipper ett bussbyte. Dock skulle man helst valt 20-minuterstrafik på den gemensamma sträckan, då det är svårt att få till bra trafik annars, iaf de tider man inte tomkör i ena riktningen (nackdelen gentemot det här förslaget är väl att man nu - om man tar den kostnaden - kan få jämn kvartstrafik tillsammans med 433-434 från Ålstäket till Slussen.) 20-minuterstrafik skulle också kunna motiveras utifrån resandet på sträckan. Och det skulle också göra det värt att vänta på direktbussen, istället för att ta 474 i alla fall.  Särskilt som 474 glesas ut till 20-minuterstrafik från Gustavsberg/Mölnvik, vilket ju innebär att  man sparar in fler fordon än vad trafiken på 436-440 kostar (i princip). Här har man dock tänkt lite fel eftersom man helt missar bytesmöjligheterna till/från Gustavsberg - särskilt som man inte valt 20-minuterstafik på 436-440 - vilket då också ger betydligt smartare trafikupplägg (med då en tur i timmen också på 435). 

Men som du själv konstaterar är det ju främst utanför högtrafik. Dyrare blir ju utökningen på 447 - men det är väl nästan den enda som görs i högtrafik. Ganska liten extrakostnad med andra ord. Nacka/Värmdö har ju också faktiskt extremt lite trafik under mellantrafiken - om man ser till antalet fordon och resandemängd totalt. Mer trafik i mellantrafik är ju också ren vinst i produktionsavtal och ofta även om det finns ett mindre inslag av VBP i avtalet.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

at1981

Hejsan!

Intressant att linje 754 skall förlängas till Gnesta :P.

Textstycket om linje 492 i Nacka-delen är otydlig, dock klarnar det mer när man läser om linje 492 i Värmdö-delen.

På vardagar kommer nog linje 492 att gå som vanligt men dock med omlagd körväg mellan GBCE och Insjön.

Rubriken och innehållande text om linje 461 är inte heller helt tydligt! Linje 461 har aldrig någonsin gått till Ramsdalen till att börja med
som framgår i rubriken för den linjen.

Undrar vad det är för en stomlinje och vilken sträckning den skall ha som beskrivs i Haninge (linje 840) ?

Hoppas folket i Jarlaberg uppskattar att få åka med linje 93 istället för linje 443 på natten! Då får de beskåda lite mer av Södermalm och dessuton utforska Henriksdalsberget och Kvarnholmen på sin väg hem.

När det gäller trafiken för linje 436-440 till/från Slussen utanför högtrafik så har de skrivit helt tokigt! De har angett tidsintervall för Kolvik samt Hemmesta vägskäl där tidsintervallet är bredare vid Hemmesta vägskäl än vid Kolvik! Vart tog tidsintervallet från Slussen vägen?
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

rengmark

Citat från: at1981 skrivet 25 oktober 2017, 12:20:53 PM
Intressant att linje 754 skall förlängas till Gnesta
En PM där det finns gott om felskrivningar. Man korrekturläser kanske inte längre? Det ska nog stå Geneta.