SL Hammarbyhallen 27 oktober 1981 - alltjämt många Leyland

Startat av Leyland, 17 oktober 2017, 23:18:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Leyland

Citat från: christian berg skrivet 17 oktober 2017, 22:13:23 PM
Ditt arkiv Leyland, går ju inte av för hackor!

De uppgifter jag har om permanenta förflyttningar av H34 från Söderhallen till Hammarby under de här åren är:

1979: 4402, 4412 och 4421
1980: 4407, 4408, 4410, 4413, 4423, 4431, 4434, 4435, 4438
1981: 4449, 4455

Christian B

Flera av dessa vagnar sattes ut alltjämt i dagarna för 36 år sedan från Hammarbyhallen, även på s k heldagsturer. Nedan komplett utryckningslista.

Noterar att det fanns en slump eller orsak, att den första serien H59:or (4996-5005) sattes ut i huvudsak på linje 55.












Leyland

#1
H34-utsättning denna dag, 17 vagnar. Ca 26% av den totala utsättningen, 8 månader innan finalen.

4308
4313
4315
4316
4323
4341
4347
4408
4415
4423
4431
4434
4435
4438
4455
4475
4496

Hasse L

Morgonen den 10 juni 1982 pågick en intensiv ersättningstrafik för tunnelbanan nedanför fönstren på SL:s kontor i kvarteret Icarus. Hade tydligen min nya Minox tillhands, men det blev bara den här bilden. Det blev min sista bild på H34 Leyland i trafik - 4475 från Hammarbyhallen. Längre bort - efter stallbrodern - skymtar en H54 från Björknäs.


PS
Jag har ingen information att tillföra resonemanget i en näraliggande tråd om H34 från Söderhallen på kortare eller längre vistelser i Hammarby. Jag fotade några, men gjorde aldrig några anteckningar - hade säkert fått nog efter åratal av Capitolspaning länet runt.

/Hasse

Lars-Håkan_E

Citat från: Leyland skrivet 17 oktober 2017, 23:18:32 PM
Flera av dessa vagnar sattes ut alltjämt i dagarna för 36 år sedan från Hammarbyhallen, även på s k heldagsturer. Nedan komplett utryckningslista.

Noterar att det fanns en slump eller orsak, att den första serien H59:or (4996-5005) sattes ut i huvudsak på linje 55.


Vad gäller H59:orna har jag minne av att jag hört en orsak men vilken har fallit i glömska :-(
Man kan notera att H59 i huvudsak sattes ut på 55 och 160 vid denna tid, samt som nattvagnar (förutom 790 som gick med H10)
H10 ville man nog ogärna ha på 55 o 160 p.ga dörrkonfigurationen (1-1-1)

christian berg

Tack för infon och den fina bilden!

Citat från: Leyland skrivet 17 oktober 2017, 23:23:46 PM
H34-utsättning denna dag, 17 vagnar. Ca 26% av den totala utsättningen, 8 månader innan finalen.

4308
4313
4315
4316
4323
4341
4347
4408
4415
4423
4431
4434
4435
4438
4455
4475
4496

Listan från den 17 oktober 1981 är intressant. Först en liten korrigering, 4415 skrotades redan 1977, det ska vara 4475 i den övre listan också så det blir totalt 16 vagnar och det var alla kvarvarande aktiva H34 i Hammarby denna dag (alla tursattes alltså). Just denna dag hade 4340 ställts av, 7 dagar tidigare var det slut för 4449 och 4483 och den 16 oktober hade 4353 lämnat det aktiva livet. Av de aktiva bussarna hade 4347, 4408 och 4423 precis en månad kvar i trafik. Resten var kvar i trafik 1982 men ställdes succesivt av 4341 4 jan, 4323 17 feb, 4308 12 mar, 4313,4434,4435 27 maj, 4315, 4496 8 juni, 4455 15 juni och till sist 4316,4431, 4438 och 4475 på bilden allra sist den 30 juni.

Att just de tidiga H59-orna fanns på 55 -an denna dag var säkert en slump. Jag kunde följa 55:an dagligen vid denna period och då var H59:orna från Hammarby alla lika ofta förekommande.

Hälsningar
Christian

Leyland

Citat från: christian berg skrivet 18 oktober 2017, 21:32:35 PM
Tack för infon och den fina bilden!

Listan från den 17 oktober 1981 är intressant. Först en liten korrigering, 4415 skrotades redan 1977, det ska vara 4475 i den övre listan också så det blir totalt 16 vagnar och det var alla kvarvarande aktiva H34 i Hammarby denna dag (alla tursattes alltså). Just denna dag hade 4340 ställts av, 7 dagar tidigare var det slut för 4449 och 4483 och den 16 oktober hade 4353 lämnat det aktiva livet. Av de aktiva bussarna hade 4347, 4408 och 4423 precis en månad kvar i trafik. Resten var kvar i trafik 1982 men ställdes succesivt av 4341 4 jan, 4323 17 feb, 4308 12 mar, 4313,4434,4435 27 maj, 4315, 4496 8 juni, 4455 15 juni och till sist 4316,4431, 4438 och 4475 på bilden allra sist den 30 juni.

Att just de tidiga H59-orna fanns på 55 -an denna dag var säkert en slump. Jag kunde följa 55:an dagligen vid denna period och då var H59:orna från Hammarby alla lika ofta förekommande.

Hälsningar
Christian

Naturligtvis, jag gjorde ingen "överprövning" utan bara källgranskning :o

Slarvigt skrivet av utsättaren eller slarvigt läst av mig. Naturligtvis är det 4475 som rullade ut på linje 144 tur 54 mellan klockan 06.56-08.14

Leyland

Citat från: Hobgoblin skrivet 18 oktober 2017, 21:09:34 PM
Morgonen den 10 juni 1982 pågick en intensiv ersättningstrafik för tunnelbanan nedanför fönstren på SL:s kontor i kvarteret Icarus. Hade tydligen min nya Minox tillhands, men det blev bara den här bilden. Det blev min sista bild på H34 Leyland i trafik - 4475 från Hammarbyhallen. Längre bort - efter stallbrodern - skymtar en H54 från Björknäs.


/Hasse

Vilken underbar bild Hasse! Och det är Elliord Mattson stuk på himlen och i hela bilden. Ett vykort!

Peter Rost

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 18 oktober 2017, 21:22:38 PM
Vad gäller H59:orna har jag minne av att jag hört en orsak men vilken har fallit i glömska :-(
Man kan notera att H59 i huvudsak sattes ut på 55 och 160 vid denna tid, samt som nattvagnar (förutom 790 som gick med H10)
H10 ville man nog ogärna ha på 55 o 160 p.ga dörrkonfigurationen (1-1-1)

Har hört i efterhand att H59:orna i HY var avsedda främst för linjerna 55, och 160. Även om dessa förekom på övriga Hammarbylinjer. Mitten/slutet av åttiotalet flyttades ett antal H11:or till HYH, för trafik på 55:an.

//Peter

Gunnar D

Citat från: Hobgoblin skrivet 18 oktober 2017, 21:09:34 PM
Morgonen den 10 juni 1982 pågick en intensiv ersättningstrafik för tunnelbanan nedanför fönstren på SL:s kontor i kvarteret Icarus. Hade tydligen min nya Minox tillhands, men det blev bara den här bilden. Det blev min sista bild på H34 Leyland i trafik - 4475 från Hammarbyhallen. Längre bort - efter stallbrodern - skymtar en H54 från Björknäs.

En historisk bild således! Är den tagen med Minox 35 GT? Hade också en sådan och även en Minox 35 EL innan dess som väl var den första i denna serie.

/Gunnar

Hasse L

Citat från: Gunnar D skrivet 19 oktober 2017, 13:17:03 PM
En historisk bild således! Är den tagen med Minox 35 GT? Hade också en sådan och även en Minox 35 EL innan dess som väl var den första i denna serie.

/Gunnar
35 GT stämmer bra.

/Hasse

Bussmicke

Varför dessa röda presseningar elelr vad det är i fronten över grillen? Ser ju bara dumt ut.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Leyland

Citat från: Bussmicke skrivet 19 oktober 2017, 21:33:51 PM
Varför dessa röda presseningar elelr vad det är i fronten över grillen? Ser ju bara dumt ut.

För att "isolera" kylaren från kalluft (mot- och fartvind) och nedkylning under främst vintern. Enligt en del var det med betoning på svalt, just svalt i dessa vagnar. Isoleringsgardinen var ej original utan tillkom på slutet av 1970-talet.

Lars-Håkan_E

Citat från: Leyland skrivet 19 oktober 2017, 21:37:29 PM
För att "isolera" kylaren från kalluft (mot- och fartvind) och nedkylning under främst vintern. Enligt en del var det med betoning på svalt, just svalt i dessa vagnar. Isoleringsgardinen var ej original utan tillkom på slutet av 1970-talet.

Kupé och förarvärmen i Leyland var ju inget som var anpassat till Svensk -60 och -70 tals vinter så kylarmaskeringarna var nog nödvändiga för att åtminstone uppnå en ljummen temperatur.

Leyland

Citat från: Hobgoblin skrivet 18 oktober 2017, 21:09:34 PM
Morgonen den 10 juni 1982 pågick en intensiv ersättningstrafik för tunnelbanan nedanför fönstren på SL:s kontor i kvarteret Icarus. Hade tydligen min nya Minox tillhands, men det blev bara den här bilden. Det blev min sista bild på H34 Leyland i trafik - 4475 från Hammarbyhallen. Längre bort - efter stallbrodern - skymtar en H54 från Björknäs.


PS
Jag har ingen information att tillföra resonemanget i en näraliggande tråd om H34 från Söderhallen på kortare eller längre vistelser i Hammarby. Jag fotade några, men gjorde aldrig några anteckningar - hade säkert fått nog efter åratal av Capitolspaning länet runt.

/Hasse

Strömlöst SLU-GAS och inga tåg GUP-HÖT mellan klockan 07.12 och 08.16.

Enligt de uppgifter jag har så hade inte Hammarbyhallen planerat någon H34-utsättning denna dag, så 4475 och stallbrodern måste ha fått rycka ut med tillgängliga förarreserver under rubriken "tag vad ni hittar på gården".



C2 2115 som ledarvagn....

Hasse L

Citat från: Leyland skrivet 21 oktober 2017, 15:36:47 PM
Strömlöst SLU-GAS och inga tåg GUP-HÖT mellan klockan 07.12 och 08.16.

Enligt de uppgifter jag har så hade inte Hammarbyhallen planerat någon H34-utsättning denna dag, så 4475 och stallbrodern måste ha fått rycka ut med tillgängliga förarreserver under rubriken "tag vad ni hittar på gården".



C2 2115 som ledarvagn....
Ja, så gick ju oplanerade utryckningar till. Jag minns nu att jag kom "till platsen" först i slutskedet av ersättningskörningen och att de här bussarna nog var de enda jag hade möjlighet att föreviga.

Kul med denna detaljerade dokumentation!