Wasatrafik 174

Startat av 1896, 17 oktober 2017, 16:56:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

GXL349, någon som har bild på denna ?

www.svenskbusshistoria.se/go?id=47530

Vad står "M-68 LUX" för ?

Bussen ägdes inte så länge av Wasatrafik.

almeli

Kung Vasa: Vad står "M-68 LUX" för ?

https://www.kooen202.com/12
avsnitt 4: Neljäs sukupolvi 1969, m 68 vakio ja m 68 Lux

Google-oversetning
Produktions år: 1968-76
Tillverkarens beteckning: m 68 standard och m 68 Lux
Kod Lista: Wi 4 och 4X samt 4K
SLHS-kod: Wi 4 och 5
Ansiktslyftning: 4B och 4XB samt 4KB (1972)
Fjärde generationen introducerades vid Linja-autoliiton-utställningen sommaren 1968. Modellen genomfördes i två versioner, standard (4/4) och Lux (4X / 5). Luxs midja var lägre på grund av högre sidorutor. Vindrutorna förlängdes också till taket, så det fanns ingen standard för standardmodellen, men foderskivorna placerades i toppen av vindrutan. Lux-versionen kom full på marknaden 1969.
City-versioner med högklackade gitterboxar blev vanliga i standardmodellerna i denna tid (4K).
Sätes mallar har reviderats 1971, men den faktiska utseendet på ansiktslyftning sågs 1972. Även i de huvudsakligen bara lampan ramarna det vinklad cirkulär (4B 4XB, 4KB). Inredningsljusen förnyades också. År 1973 var ett stycke registreringsskylt ljus förändrats under 1974 och Lux modeller sidoplåten linje flyttas under fönstret i det första fönstret till toppen av sidan. Lux-modellen började också presenteras med dubbelljusdrivrutiner.
Det fanns flera versioner av linjeskottorna för stadsversioner. Den främre plattan kunde ha varit en fullbreddstejp eller mitten av pannan var en enstaka eller trekantig tallrik. Sidan använde antingen avancerade textkapslar eller en- eller tresiffriga nummerplattor framifrån. Vissa företag (t.ex. Espoo Auto) hade ett stort fullbreddshus framför, men bara en liten basplatta under fönstret. Vissa operatörer kunde använda den inverterade versionen, där den främre delen av pannan var en vanlig låg sköldkörtel, men hög sida textrutan.


1896