SL's appbiljettläsare

Startat av igel, 15 oktober 2017, 23:41:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

igel

Vet någon om  https://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,68402.msg479140.html#msg479140de handhållna läsarna i bussarna fortfarande fungerar. Var månader sedan jag sist körde en buss där de fungerade. Har systemet avskaffats, och läsarna väntar endast på att bli urmonterade?

F.Å

Som jag förstått det kommer en ny läsare där app- och kortbiljettläsarna är integrerade, vilken ska ersätta den nuvarande mindre accessläsaren i bussarna. Verkar dock dröja till våren 2018.

buskörare

Citat från: F.Å skrivet 16 oktober 2017, 15:22:33 PM
Som jag förstått det kommer en ny läsare där app- och kortbiljettläsarna är integrerade, vilken ska ersätta den nuvarande mindre accessläsaren i bussarna. Verkar dock dröja till våren 2018.

Åh, hoppas! Jag vill verkligen inte att vi ska aviseras biljetterna utan att kunden själv ska göra det.

igel

Citat från: F.Å skrivet 16 oktober 2017, 15:22:33 PM
Som jag förstått det kommer en ny läsare där app- och kortbiljettläsarna är integrerade, vilken ska ersätta den nuvarande mindre accessläsaren i bussarna. Verkar dock dröja till våren 2018.
Är det i samband med att SMS-biljetterna avskaffas.

Mr.Omsi

Alla handhållna biljettläsare inaktiverades för några veckor sen och sms-biljetterna ska försvinna runt årsskiftet tror jag visst det var, endast de "telefonbiljetter" med QR-kod kommer finnas kvar

igel

Citat från: Mr.Omsi skrivet 16 oktober 2017, 20:13:28 PM
Alla handhållna biljettläsare inaktiverades för några veckor sen och sms-biljetterna ska försvinna runt årsskiftet tror jag visst det var, endast de "telefonbiljetter" med QR-kod kommer finnas kvar
9 januari försvinner SMS-biljetterna. Lite märkligt att man avveklar en lösning ett halvår innan man ersätter med ett nytt. Fanns det något licensavtal som skulle bli för dyrt att förlänga. 

buskörare

Citat från: igel skrivet 16 oktober 2017, 20:57:34 PM
9 januari försvinner SMS-biljetterna. Lite märkligt att man avveklar en lösning ett halvår innan man ersätter med ett nytt. Fanns det något licensavtal som skulle bli för dyrt att förlänga.

Ersätter med ett nytt? Vad menar du ska ersätta SMS-biljetterna utöver appen?

igel

Citat från: buskörare skrivet 16 oktober 2017, 21:42:20 PM
Ersätter med ett nytt? Vad menar du ska ersätta SMS-biljetterna utöver appen?
Slarvigt formulerat, jag menade att Appbiljettläsaren ersätts med en ny läsare.

ajox

Citat från: buskörare skrivet 16 oktober 2017, 21:42:20 PM
Ersätter med ett nytt? Vad menar du ska ersätta SMS-biljetterna utöver appen?

Största anledningen att de avvecklades innan det nya systemet är på plats är att det skett rökutveckling i enheterna, därför beslöt SL att omedelbart koppla ur systemet.

igel

Citat från: ajox skrivet 07 december 2017, 01:46:56 AM
Största anledningen att de avvecklades innan det nya systemet är på plats är att det skett rökutveckling i enheterna, därför beslöt SL att omedelbart koppla ur systemet.
:o Då var det ju en helt annan sak, antar att det inte var "telefonerna" utom laddenheterna. Man kan ju undra om läsarna ens hann validerat appbiljetter motsvarande sitt inköpspris.