GNM 388

Startat av Hasse L, 15 oktober 2017, 21:51:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L


GNM 388 - ex(?) Eskilstuna Omnibustrafik 136 - Scania-Vabis BF 7659 / SKV 1966.

Leyland

Mycket trevlig bild, inte minst miljön och en "bekräftelse" på tiden för byggnadsställningarna på fastigheten bakom.

Var det inhyrt på samtliga turer på linje 66 vid denna tid, eller endast ett fåtal turer.

Vill minnas att i februari 1977 var personalbristen så pass omfattande att flera linjer fick ny turlista med neddragning i trafiken.

Greger Larsson

GNM388 bör ha tillhört EOT när bilden togs eftersom den fanns med vid övergången till SLT 1978. Fick där nr 540 och slopades 1982.
På den här tiden tillhörde väl Stockholms Turistbussar och sörmlandsbolagen samma ägarsfär så det kan ha varit STAB som lånade in och bemannade bussen.

Hasse L

Citat från: Greger Larsson skrivet 16 oktober 2017, 10:35:46 AM
GNM388 bör ha tillhört EOT när bilden togs eftersom den fanns med vid övergången till SLT 1978. Fick där nr 540 och slopades 1982.
På den här tiden tillhörde väl Stockholms Turistbussar och sörmlandsbolagen samma ägarsfär så det kan ha varit STAB som lånade in och bemannade bussen.
Tack för att jag fick ett gammalt frågetecken uträtat! Minns att STAB länge bemannade just 66:an. Var 136 (som bussen var märkt) ett EOT- eller STAB-nummer?

Railmaster

Hur gjorde man med reklamen i och utanpå de inhyrda bussarna? Satte man upp reklamen där som annars skulle suttit på SLs egna bussar som var avställda under inhyrningarna?

Eller hade SL inga avställda bussar pga förarbristen?

Hasse L

Citat från: Leyland skrivet 15 oktober 2017, 23:09:58 PM
Mycket trevlig bild, inte minst miljön och en "bekräftelse" på tiden för byggnadsställningarna på fastigheten bakom.

Var det inhyrt på samtliga turer på linje 66 vid denna tid, eller endast ett fåtal turer.

Vill minnas att i februari 1977 var personalbristen så pass omfattande att flera linjer fick ny turlista med neddragning i trafiken.
De sju bilder jag tog på 66:an med charterbuss mellan 10.4.76 och 2.4.78 är alla tagna lör- eller söndagar. Det betyder förstås inte att det inte kan ha körts charter även m-f under en period. Jag minns inte - någon annan kanske har bättre koll?

Den 7.2.1977 infördes nya, glesare tidtabeller för de flesta innerstadslinjerna måndagar-fredagar, för vissa (t.ex. 41, 46, 48, 54) också lördagar och söndagar. /Hasse

Leyland

Citat från: Hobgoblin skrivet 17 oktober 2017, 10:07:04 AM
Den 7.2.1977 infördes nya, glesare tidtabeller för de flesta innerstadslinjerna måndagar-fredagar, för vissa (t.ex. 41, 46, 48, 54) också lördagar och söndagar. /Hasse

Så var det ja, tack. Brunt tryck.

Ulf Berlin

En fråga som säkert har diskuterats förut:
Denna buss har väl samma färg som Södertäljes(SOAB)så hade dom samma ägare(Wallenberg?)?/Ulf

Greger Larsson

Citat från: Hobgoblin skrivet 16 oktober 2017, 13:30:10 PM
Tack för att jag fick ett gammalt frågetecken uträtat! Minns att STAB länge bemannade just 66:an. Var 136 (som bussen var märkt) ett EOT- eller STAB-nummer?

Det ska vara det ursprungliga numret hos EOT.

TobbeH

Kanske är farsan som kör.  Han körde för STAB då. STAB köpte in  två gamla Södertörns CF,ar för trafiken på 66,an. Han berättar att han delade ut biljetter och stämplar till Stockholms turistbussars chaufförer första trafikdygnet . Mvh Tobbe
Trafikledare i Slussen

Hasse L


Harald Nordius

Citat från: Ulf Berlin skrivet 17 oktober 2017, 15:37:06 PM
En fråga som säkert har diskuterats förut:
Denna buss har väl samma färg som Södertäljes(SOAB)så hade dom samma ägare(Wallenberg?)?/Ulf
Ja, Knut Oskar Gustavson sålde AB Eskilstuna Omnibustrafik till Södertälje Omnibus AB den 1 december 1964.

Hasse L

Citat från: TobbeH skrivet 17 oktober 2017, 21:57:50 PM
Kanske är farsan som kör.  Han körde för STAB då. STAB köpte in  två gamla Södertörns CF,ar för trafiken på 66,an. Han berättar att han delade ut biljetter och stämplar till Stockholms turistbussars chaufförer första trafikdygnet . Mvh Tobbe
En gammal Södertörnsbuss vid Medborgarplatsen - kanske i STAB:s regi? Och fasaderna från förra bilden är färdigputsade.

CUF 413 - Scania-Vabis CF 6561 1962 - f.d. TSS 7343. Är det påklistrade numret 97 ett STAB-nummer?

Leyland

Åter tack för härlig miljöbild Hasse.

Kinarestaurangen till höger - lär vara en av stadens äldsta - är sedan tidigare i år stängd och där väntar nu en Max restaurang.

Må jag vara ursäktad om jag bryter mot någon regel kring publicering av "moderana tidningsartiklar" - men Stadsmuseets bild från 1971 med samma fastighet i bakgrunden passar in här.



Tidningen Mitt I Södermalm, augusti 2017

Bussmicke

STAB = Stockholms Turistbussar?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.